BMW X4 xDrive30i – recenzja

0

BMW X6 I trafiło na rynek w 2007 roku. Był to pierwszy w historii SUV Coupe, będący prekursorem tego typu nadwozia w klasie premium. Po spektakularnym sukcesie zbudowanej na płycie podłogowej X5 odmianie coupe, naturalną koleją rzeczy było stworzenie analogicznej wersji dla mniejszego SUV’a, czyli X3. Tak właśnie w 2014 roku powstało BMW X4. Obecnie mamy już drugą generację tego sportowego samochodu, która została zaprezentowana wiosną 2018 roku z kodem fabrycznym G02.

Wygląd zewnętrzny

Mając tak wiele opcji do wyboru w sektorze SUVów, stworzenie unikalnego produktu jest dla producentów nie lada wyzwaniem. Druga generacja BMW X4 bazuje na konstrukcji X3, ale ma bardziej charakterystyczną linię dachu, poprowadzoną w stylu coupe i model ten jest raczej ukierunkowany na osiągi niż na funkcjonalność, aczkolwiek i w tym aspekcie wypada nieźle!

X4 nie ma wielu bezpośrednich rywali. Pierwszy (Mercedes GLC Coupe) pojawił się dopiero w marcu 2016 roku i zaczął skutecznie podbierać klientów producentowi z Monachium. Być może właśnie to skłoniło Bawarczyków do podjęcia decyzji o przeprojektowaniu całego tyłu, który upodobnił się właśnie do SUVa Coupe od Mercedesa. Jest to jedna z największych zmian w designie nowego X4.

Skoro już jesteśmy przy tylnej części nadwozia to zmiana dotknęła również umiejscowienia tablicy rejestracyjnej. W pierwszej generacji była ona zamontowana na klapie bagażnika, a teraz powędrowała nieco niżej, na zderzak. Z tyłu zmieniło się również umieszczenie oznaczenia modelu. Znajduje się obecnie po przekątnej, czyli w lewym dolnym rogu.

Jeśli chodzi o profil auta to tutaj też mamy pewne nowości. BMW wprowadziło specjalnie wyprofilowane listwy wzdłuż drzwi, które rozciągają się na nadkola (Pakiet M Sport X za 20 300 zł). Wygląda to naprawdę ciekawie i dodaje autu swego rodzaju charakteru.

Z przodu standardowo powiększone zostały nerki, które dla zwiększenia aerodynamiki zamykają się lub otwierają, gdy potrzebne jest lepsze schłodzenie silnika. Dodatkowo zmienione zostały światła do jazdy dziennej z okrągłych na heksagonalne.

Silniki

Przy zakupie X4, mamy do wyboru 3 silniki benzynowe (184, 252, 354 KM) i 4 diesle (190, 231, 265, 326 KM). Ceny w zależności od mocy silnika rozpoczynają się od 202 400 zł (najsłabsza benzyna), 213 500 zł (najsłabszy diesel). Cena testowanego przeze mnie modelu (xDrive30i) rozpoczyna się od 223 800 zł.

Silnik w tym egzemplarzu ma moc 245 KM i posiada 350 Nm momentu obrotowego. Takie parametry rozpędzają to auto do pierwszej setki w czasie 6,3 sekundy. To bardzo dobry wynik jak na auto o takich gabarytach! Napęd na cztery koła xDrive oraz sportowa, 8-biegowa skrzynia Steptronic są tylko dopełnieniem tego arcydzieła. Skrzynia działa bardzo szybko, cicho i co najważniejsze niezauważalnie zmienia biegi.

Wymiary

X4 drugiej generacji urosło aż o 8 centymetrów i mierzy teraz 475 cm, rozstaw osi to aż 286 cm, a szerokość 192 cm. Auto oprócz ładnej sylwetki nie boi się również zjechać z drogi asfaltowej. Pewności siebie dodaje mu całkiem niezły 20,4 cm prześwit.

Bagażnik

Jak na SUVa Coupe, bagażnik jest bardzo pojemny oraz foremny. Pojemność bagażnika wynosi 525 litrów, a po złożeniu oparć tylnej kanapy (dzielonej 40:20:40) mamy do dyspozycji 1430 litrów. Są to świetne wyniki jak na tak “niepraktyczną” wersję BMW X3. W praktyce bez problemu spakowałem czteroosobową rodzinę na weekendowy wyjazd (1 duża walizka, 2 kabinowe, plecaki, reklamówki, kurtki – wszystko zmieściło się bez większego problemu).

Każdy, kto wybiera X4 zamiast X3, podejmuje świadomą decyzję o poświęceniu pewnej praktyczności na rzecz bardziej sportowej jazdy i dynamicznego wyglądu zewnętrznego. Jednak nowe X4 posiada zdecydowanie więcej miejsca również z tyłu, w porównaniu do poprzednika. Przede wszystkim, pomimo opadającej linii dachu, nawet wysokie osoby ok. 188 cm wzrostu zmieszczą się na tylnej kanapie, nie dotykając ani podsufitki, ani foteli z pierwszego rzędu. Jest to naprawdę duży plus pozwalający na podróżowanie tym samochodem przez 4 osoby w bardzo komfortowych warunkach. Środkowe miejsce w drugim rzędzie jest jednak nadal minimalistyczne i nie zagwarantuje ono komfortu podczas dłuższych podróży.

Wrażenia z jazdy

Silnik w wersji xDrive30i to dwulitrowa jednostka o mocy 252 KM. Tak duża moc i naprawdę niezłe przyspieszenie do setki sprawiają, że jazda tym autem nie może być nudna. Do tego dochodzi fantastyczne wyciszenie, które świetnie izoluje silnik benzynowy zarówno od dźwięku, jak i wibracji, przez co momentami możemy nawet poczuć się jakbyśmy jechali autem elektrycznym. Rewelacyjną robotę wykonuje również zawieszenie, które nawet na 20-calowych obręczach sprawia, że jazda tym samochodem jest bardzo komfortowa.

Połączenie z internetem pozwala na podgląd ruchu na drodze w czasie rzeczywistym. Oprócz tego nawigacja z każdy rokiem staje się coraz lepsza i teraz wyświetlane są już niektóre budynki w 3D.

Opcją, którą uważam, że warto pochwalić jest możliwość sterowania nawigacją i systemem info-rozrywki na dwa sposoby: można to robić standardowo pokrętłem iDrive lub klikając na ekran, ponieważ jest on dotykowy.

Spalanie

Samochód o takich gabarytach spalaniem potrafi zaskakiwać, zarówno pozytywnie, jak i negatywnie. Silnik benzynowy pomimo niewielkiej pojemności (dwóch litrów) ma bardzo dobre osiągi, przez co musi swoje palić. Najgorzej jest w mieście, gdzie spalanie na krótszych dystansach oscyluje w okolicach 12-16 litrów na 100 kilometrów. Trochę lepiej jest w trasie – przy prędkościach autostradowych spalanie wynosi ok. 10 l/100 km, na drogach ekspresowych ok. 9 l/100 km, a na krajówkach ok. 8,5 l/100 km. Co prawda wszystko zależy od tego, jaką kto ma “ciężką nogę”, ale średnie spalanie można przyjąć na poziomie około 10 l/100 km.

Rekord jaki udało mi się osiągnąć to 7,7 l/100 km. Taki wynik wymagał stosowania wszelkich zasad eco-drivingu, ale X4 ma raczej przynosić radość z jazdy, a jazda eco raczej jej nie powoduje.

Wady

Największy minus jaki znalazłem w X4 to ładowarka bezprzewodowa. Jest ona w formie tacy, która ładuje tylko i wyłącznie w miejscu, gdzie na zdjęciu poniżej znajduje się kluczyk. Niestety nie jest ona w żaden sposób wyprofilowana przez co przy jeździe (ruszanie, hamowanie) kluczyk, czy telefon ześlizgują się z niej, w efekcie czego ładowanie zostaje przerwane.

Podsumowanie

Nowa wersja X4 charakteryzuje się jeszcze lepszym designem niż poprzednik. Mimo opadającej linii dachu, miejsca nad głową nie brakuje nawet na drugim rzędzie siedzeń. Dodatkowo bagażnik również miło zaskakuje, dając możliwość przewiezienia naprawdę wielu rzeczy (525 l pojemności). Wszystkie materiały użyte w środku są zdecydowanie bardzo dobrej jakości, a kierownica jest tak mięsista, że aż nie chce się jej wypuszczać z rąk. Silnik 2.0 252 KM w połączeniu z 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów radzą sobie z tym samochodem bez najmniejszego problemu, a jazda w świetnie dopasowanych fotelach zapewnia bardzo wysoki komfort podróżowania. Najlepszym podsumowaniem jest chyba lista wad X4, a raczej jej brak. Jedynym minusem jest opisana ładowarka bezprzewodowa, ale to tylko detal. Trzeba przyznać, że inżynierowie z Monachium zdecydowanie odrobili lekcje i stworzyli świetny samochód, który spokojnie może konkurować z Mercedesem GLC Coupe.