Warszawa do 2025-2027 roku chce wymienić wszystkie autobusy na nisko i zeroemisyjne

0

II Kongres producentów pojazdów elektrycznych i infrastruktury do ich ładowania miał miejsce na Politechnice Warszawskiej dnia 12 stycznia 2018r. i został zorganizowany przez Biuro Infrastruktury Urzędu m. st. Warszawy, Centrum Zarządzania Innowacjami i Transferem Technologii (CZIiTT PW) oraz Warszawskie Dni Energii.

Bardzo ciekawe wystąpienie na otwarcie kongresu oprócz Wiceministra Kurtyki miała również Renata Kaznowska – Zastępca Prezydenta m. st. Warszawy.

Poniżej część wypowiedzi Pani Prezydent z wystąpienia otwierającego kongres:

Jako współorganizator bardzo liczy się, że przy okazji tego typu kongresów możemy wymieniać swoje doświadczenia. To co dla niektórych do niedawna było tylko pasją, w tej chwili staje się bardzo bliską rzeczywistością. To, co jest ważne, to o czym wspomniał Pan Minister, mamy projekt ustawy o elektromobilności, na który wszyscy bardzo czekaliśmy. Rynek producentów samochodów elektrycznych, który napędzał w pewnym sensie dyskusję o elektromobilności – w tej chwili zaczynamy łączyć wszystkie obszary. Łączyć wszystkie obszary będzie również ustawa i to jest niezwykle ważne, jeżeli na poważnie chcemy zająć się rozwojem elektromobilności w Polsce, a myślę, że to nas czeka i nie mamy odwrotu, bo jest to przyszłość z wielu powodów. To na co my zwracamy uwagę jako Miasto Stołeczne Warszawa i cała metropolia, oprócz rynku samochodowego to czyste powietrze dla Warszawy i wpisujemy projekt elektromobilności w duży projekt ochrony środowiska. Dlatego kładziemy duży nacisk na kilka obszarów, chociażby związanych z transportem publicznym planując i rozwijając transport publiczny w oparciu o mocny szkielet jakim jest transport szynowy – tramwaje i metro. Stąd rozbudowa drugiej linii metra, stąd olbrzymie inwestycje trajwajów warszawskich największe od dziesięcioleci, jak chociażby budowa trasy na Wilanów (21km), trasy na Gocław i Tarchomin. (…) Chcielibyśmy postawić szczególnie nacisk na transport niskoemisyjny i zeroemisyjny. Już w tej chwili po naszych ulicach jeździ 21 “elektryków”, za chwile mam nadzieję zakontraktujemy 130. Założenie też mamy takie, aby do 2025-2027 roku wymienić wszystkie autobusy w naszym taborze na autobusy niskoemisyjne i zeroemisyjne – “gazowce” i “elektryki”. Bardzo ambitny plan, który zamierzamy zrealizować, z myślą przede wszystkim o czystym powietrzu. (…) Warszawa również dołączyła do grupy miast, które podpisały umowę z NCBR (…) i w tym programie również chcemy uczestniczyć, bo nie ukrywam, że dofinansowania są niezwykle ważne. Gdyby nie środki unijne, to bardzo wiele po prostu by się nie udało. (…) W Warszawie dobowo jeździ 1500 autobusów, więc naprawdę jest co wymieniać.

Drugi niezwykle istotny obszar, o którym dzisiaj też będziemy dyskutować to samochód elektryczny, z myślą o samochodzie prywatnym. Projekt ustawy daje bardzo wiele rozwiązań, które są absolutnie niezbędne. (…) My jako miasto przygotowujemy w tej chwili już mapy i program rozmieszczenia ładowarek publicznych do ładowania samochodów. Będzie potrzebna rzeczywiście cała sieć, która pozwoli kierowcy poczuć się bezpiecznie. Kierowca będzie wiedział, gdzie może podjechać i zaparkować. Dlatego proponowałabym, ażeby w ramach programu dla danego miasta wszystkie stacje ładowania były spięte w jeden system, żeby kierowca wyjeżdżając z domu, otworzył aplikację i zobaczył, gdzie ma najbliższą stację do załadowania swojego samochodu.

Kongres został otwarty przez:

Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Energii dr – Michała Kurtykę,

Zastępcę Prezydenta m.st. Warszawy – Renatę Kaznowską

Prorektora ds. rozwoju (PW) – Prof. Stanisława Wincenciaka.

 

Podczas Kongresu miały miejsce następujące wystąpienia:

Polska elektromobilność – bariery wejścia – Tomasz Detka, ElectroMobility Poland

Nowe trendy w elektromobilności – prof. Lech Grzesiak, Dziekan Wydziału Elektrycznego, PW

Na węgiel czy na OZE? – prof. Jan Popczyk, Politechnika Śląska

URSUS BUS S.A.

Triggo – Polska globalna innowacja w miejskiej e-mobilności – Rafał Budweil

Doświadczenia z eksploatacji samochodów elektrycznych w działalności gospodarczej (250.000km “na prąd”) – dr hab. inż. Jakub Bernatt, KOMEL

Ekonomista i inżynier czyli kilka słów o kompromisie naukowym – prof. Mirosław Bojańczk, Vistula

Nowe modele biznesowe w elektromobilności – carsharing a mobilność miejska – dr Grzegorz Tchorek, UW

Technologie baterii samochodów – stan obecny i perspektywy – prof. Władysław Wieczorek, Dziekan Wydziału Chemicznego PW

Magazyny energii – doświadczenia rynkowe – prezentacja firm Impact i BTO

Samochód bez kierowcy? czyli słów kilka o pojazdach autonomicznych – prof. Stanisław Radkowski, Dziekan Wydziału SiMR, PW

Czym zasilać komunikację miejską w przyszłości? Doświadczenia MZA Warszawa – Jan Kuźmiński

Błękitne paliwo w transporcie miejskim