II Kongres producentów pojazdów elektrycznych i infrastruktury do ich ładowania miał miejsce na Politechnice Warszawskiej dnia 12 stycznia 2018r. i został zorganizowany przez Biuro Infrastruktury Urzędu m. st. Warszawy, Centrum Zarządzania Innowacjami i Transferem Technologii (CZIiTT PW) oraz Warszawskie Dni Energii.
Bardzo ciekawe wystąpienie na otwarcie kongresu oprócz Wiceministra Kurtyki miała również Renata Kaznowska – Zastępca Prezydenta m. st. Warszawy.
Poniżej część wypowiedzi Pani Prezydent z wystąpienia otwierającego kongres:
Jako współorganizator bardzo liczy się, że przy okazji tego typu kongresów możemy wymieniać swoje doświadczenia. To co dla niektórych do niedawna było tylko pasją, w tej chwili staje się bardzo bliską rzeczywistością. To, co jest ważne, to o czym wspomniał Pan Minister, mamy projekt ustawy o elektromobilności, na który wszyscy bardzo czekaliśmy. Rynek producentów samochodów elektrycznych, który napędzał w pewnym sensie dyskusję o elektromobilności – w tej chwili zaczynamy łączyć wszystkie obszary. Łączyć wszystkie obszary będzie również ustawa i to jest niezwykle ważne, jeżeli na poważnie chcemy zająć się rozwojem elektromobilności w Polsce, a myślę, że to nas czeka i nie mamy odwrotu, bo jest to przyszłość z wielu powodów. To na co my zwracamy uwagę jako Miasto Stołeczne Warszawa i cała metropolia, oprócz rynku samochodowego to czyste powietrze dla Warszawy i wpisujemy projekt elektromobilności w duży projekt ochrony środowiska. Dlatego kładziemy duży nacisk na kilka obszarów, chociażby związanych z transportem publicznym planując i rozwijając transport publiczny w oparciu o mocny szkielet jakim jest transport szynowy – tramwaje i metro. Stąd rozbudowa drugiej linii metra, stąd olbrzymie inwestycje trajwajów warszawskich największe od dziesięcioleci, jak chociażby budowa trasy na Wilanów (21km), trasy na Gocław i Tarchomin. (…) Chcielibyśmy postawić szczególnie nacisk na transport niskoemisyjny i zeroemisyjny. Już w tej chwili po naszych ulicach jeździ 21 „elektryków”, za chwile mam nadzieję zakontraktujemy 130. Założenie też mamy takie, aby do 2025-2027 roku wymienić wszystkie autobusy w naszym taborze na autobusy niskoemisyjne i zeroemisyjne – „gazowce” i „elektryki”. Bardzo ambitny plan, który zamierzamy zrealizować, z myślą przede wszystkim o czystym powietrzu. (…) Warszawa również dołączyła do grupy miast, które podpisały umowę z NCBR (…) i w tym programie również chcemy uczestniczyć, bo nie ukrywam, że dofinansowania są niezwykle ważne. Gdyby nie środki unijne, to bardzo wiele po prostu by się nie udało. (…) W Warszawie dobowo jeździ 1500 autobusów, więc naprawdę jest co wymieniać.
Drugi niezwykle istotny obszar, o którym dzisiaj też będziemy dyskutować to samochód elektryczny, z myślą o samochodzie prywatnym. Projekt ustawy daje bardzo wiele rozwiązań, które są absolutnie niezbędne. (…) My jako miasto przygotowujemy w tej chwili już mapy i program rozmieszczenia ładowarek publicznych do ładowania samochodów. Będzie potrzebna rzeczywiście cała sieć, która pozwoli kierowcy poczuć się bezpiecznie. Kierowca będzie wiedział, gdzie może podjechać i zaparkować. Dlatego proponowałabym, ażeby w ramach programu dla danego miasta wszystkie stacje ładowania były spięte w jeden system, żeby kierowca wyjeżdżając z domu, otworzył aplikację i zobaczył, gdzie ma najbliższą stację do załadowania swojego samochodu.
Kongres został otwarty przez:
Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Energii dr – Michała Kurtykę,
Zastępcę Prezydenta m.st. Warszawy – Renatę Kaznowską
Prorektora ds. rozwoju (PW) – Prof. Stanisława Wincenciaka.
Podczas Kongresu miały miejsce następujące wystąpienia:
Polska elektromobilność – bariery wejścia – Tomasz Detka, ElectroMobility Poland
Nowe trendy w elektromobilności – prof. Lech Grzesiak, Dziekan Wydziału Elektrycznego, PW
Na węgiel czy na OZE? – prof. Jan Popczyk, Politechnika Śląska
URSUS BUS S.A.
Triggo – Polska globalna innowacja w miejskiej e-mobilności – Rafał Budweil
Doświadczenia z eksploatacji samochodów elektrycznych w działalności gospodarczej (250.000km „na prąd”) – dr hab. inż. Jakub Bernatt, KOMEL
Ekonomista i inżynier czyli kilka słów o kompromisie naukowym – prof. Mirosław Bojańczk, Vistula
Nowe modele biznesowe w elektromobilności – carsharing a mobilność miejska – dr Grzegorz Tchorek, UW
Technologie baterii samochodów – stan obecny i perspektywy – prof. Władysław Wieczorek, Dziekan Wydziału Chemicznego PW
Magazyny energii – doświadczenia rynkowe – prezentacja firm Impact i BTO
Samochód bez kierowcy? czyli słów kilka o pojazdach autonomicznych – prof. Stanisław Radkowski, Dziekan Wydziału SiMR, PW
Czym zasilać komunikację miejską w przyszłości? Doświadczenia MZA Warszawa – Jan Kuźmiński
Błękitne paliwo w transporcie miejskim