Fiat 500e – test, dane techniczne, bateria, zasięg, czas ładowania

0
FIAT 500E, BATERIA, AKUMULATOR, CZAS ŁADOWANIA, ZASIĘG, MOC ŁADOWANIA, WTYCZKI, GNIAZDO ŁADOWANIA, DANE TECHNICZNE, OSIĄGI

Spalinową wersję Fiata 500 wszyscy dobrze znamy i od lat widujemy ją na naszych drogach. A jednak Fiat od 2013 wypuszcza też 500-tkę w wersji całkowicie elektrycznej, co zarówno w Polsce jak i Europie jest bardzo rzadkim widokiem.

Dzięki uprzejmości Stowarzyszenia Ekozlot, mieliśmy okazję przez tydzień użytkować tę ciekawą odmianę Fiata 500.

FIAT 500e

Tak jak zostało wspomniane na początku, Fiat 500 z literką “e” produkowany jest już od 2013 roku. Produkcja ma miejsce w Stanach Zjednoczonych i to właśnie tylko tam można kupić ten model. Aby nie było tak łatwo, elektryczną odmianę 500-tki można kupić jedynie w Stanach: Oregon i California. Krążą plotki, że Fiat sprzedaje “500” w takiej odmianie tylko po to, aby spełnić wymagania dotyczące sprzedaży pojazdów o zerowej emisji właśnie tych dwóch Stanów.

FIAT 500E, BATERIA, AKUMULATOR, CZAS ŁADOWANIA, ZASIĘG, MOC ŁADOWANIA, WTYCZKI, GNIAZDO ŁADOWANIA, DANE TECHNICZNE, OSIĄGI, TAILGATE

MOC SILNIKA, PRZYSPIESZENIE, OSIĄGI

Pojazd napędzany jest przez silnik elektryczny o mocy 113 KM (83 kW) i 199 Nm. Taka moc pozwala rozpędzić to małe auto do 100 km/h w czasie 10,5 s. Może nie jest to wynik powalający na kolana, lecz przyspieszenie 0-50 km/h jest tak imponujące, że startując spod świateł można zostawić w tyle niejeden mocny samochód.

FIAT 500E, BATERIA, AKUMULATOR, CZAS ŁADOWANIA, ZASIĘG, MOC ŁADOWANIA, WTYCZKI, GNIAZDO ŁADOWANIA, DANE TECHNICZNE, OSIĄGI, WNĘTRZE

POJEMNOŚĆ BATERII / AKUMULATOR

Bardzo pozytywne zaskoczenie wywołuje informacja dotycząca pojemności akumulatora. Bateria o pojemności 24 kWh w tak małym pojeździe to naprawdę dobre posunięcie ze strony producenta. Dzięki dużej pojemności i niewielkim gabarytom, auto jest w stanie przejechać 120-150 kilometrów na jednym ładowaniu. Właściciele tego modelu po dłuższym eksploatowaniu, są w stanie osiągnąć zasięgi rzędu 170-180 kilometrów. To naprawdę imponujący wynik, który w zupełności wystarczy na jazdę po mieście.

FIAT 500E, BATERIA, AKUMULATOR, CZAS ŁADOWANIA, ZASIĘG, MOC ŁADOWANIA, WTYCZKI, GNIAZDO ŁADOWANIA, DANE TECHNICZNE, OSIĄGI, WYŚWIETLACZ, LICZNIK

CZAS ŁADOWANIA, MOC ŁADOWANIA, KABEL / ZŁĄCZE

Ładowarka pokładowa przyjmuje maksymalnie moc 6,6 kW. Ładując auto taką mocą, czas potrzebny na uzupełnienie baterii od zera do 100% zajmuje około 4 h. Standardowo w zestawie do samochodu dostajemy jednak EVSE o natężeniu 12A, które naładuje samochód do pełna w około 8 godzin. Będąc w temacie ładowania, koniecznie trzeba wspomnieć o złączu znajdującym się w aucie, które różni się od europejskich standardów. Samochody z USA wyposażone są w złącze Type1, stąd właściciele muszą zaopatrzyć się w kabel Type1 – Type2, aby móc korzystać z punktów ładowania Type2. Gorzej jest gdy chcemy naładować się na stacji ładowania, gdzie zamontowane wtyczki: Type2, CCS i CHAdeMo i nie są one kompatybilne ze złączem z USA – Type1. W takim przypadku należy zaopatrzyć się w przejściówkę.

FIAT 500E, BATERIA, AKUMULATOR, CZAS ŁADOWANIA, ZASIĘG, MOC ŁADOWANIA, WTYCZKI, GNIAZDO ŁADOWANIA, DANE TECHNICZNE, OSIĄGI, PORT ŁADOWANIA

Fiat 500e jest bardzo podobny z wyglądu do wersji spalinowej. Tylko szczegóły odróżniają te dwa rodzaje samochodów – nieco inne przednie i tylne zderzaki oraz dolne progi drzwiowe i znaczki 500 z nachodzącą literką “e”. Wnętrze obu wersji jest identyczne.

FIAT 500E, BATERIA, AKUMULATOR, CZAS ŁADOWANIA, ZASIĘG, MOC ŁADOWANIA, WTYCZKI, GNIAZDO ŁADOWANIA, DANE TECHNICZNE, OSIĄGI ŚWIATŁA

Wygoda jazdy w mieście jest na bardzo wysokim poziomie. O przyspieszeniu drugi raz nie trzeba wspominać, a zawieszenie połączone z 15 calowymi kołami okazuje się naprawdę komfortowe. Jedyny minus to praktycznie brak miejsca w drugim rzędzie siedzeń. Pamiętajmy jednak, że jest to samochód miejski, kupowany zazwyczaj z przeznaczeniem dla jednej, maksymalnie dwóch osób. Bagażnik też nie rozpieszcza, ale w tak małym aucie nikt się nie spodziewa nie wiadomo jak dużej przestrzeni bagażowej, a jakąś walizkę, czy tego typu większe przedmioty, można umieścić właśnie na drugim rzędzie siedzeń.

FIAT 500E, BATERIA, AKUMULATOR, CZAS ŁADOWANIA, ZASIĘG, MOC ŁADOWANIA, WTYCZKI, GNIAZDO ŁADOWANIA, DANE TECHNICZNE, OSIĄGI, BAGAŻNIK

Testowana 500-tka wyprodukowana została w 2016 roku. Za ten rocznik i wersję (dotykowy ekran itp.) przyjdzie nam zapłacić około 70 tysięcy złotych.

FIAT 500E, BATERIA, AKUMULATOR, CZAS ŁADOWANIA, ZASIĘG, MOC ŁADOWANIA, WTYCZKI, GNIAZDO ŁADOWANIA, DANE TECHNICZNE, OSIĄGI, WYŚWIETLACZ

Najmniejszy z Fiatów jest idealnym samochodem do zatłoczonego miasta. Bez większego problemu wjeżdża się nim w miejsca, gdzie żaden inny samochód nigdy by się nie zmieścił. Dodatkowo olbrzymią zaletą jest brak opłaty za parkowanie w mieście i jazda buspasami, co czyni wersję elektryczną jeszcze bardziej atrakcyjną. Podsumowując, użytkowaliśmy ten samochód przez tydzień i nie zapłaciliśmy ani złotówki za jazdę (ładowanie z punktu ładowania przy pracy) oraz za parkowanie w samym centrum miasta.