Renault Zoe to miejski samochód plasujący się w segmencie B. Mierzy 4084 mm długości, a jego spalinowym odpowiednikiem ze stajni Renault jest model Clio. Zoe produkowane jest już od 2012 r. Na początku występowało w wersji z pakietem baterii o pojemności 22 kWh, a obecna wersja z większą baterią – 41 kWh – została zaprezentowana na targach Paris Motor Show 2016.
Przeczytaj: Nowe Renault Zoe 52 kWh – test, zasięg, bateria, czasy ładowania
Renault ZOE – specyfikacja, dane techniczne, osiągi
Kupując Zoe mamy do wyboru dwa warianty: R90 (92 KM) i R110 (108 KM). Testowana wersja była wyposażona w silnik o mniejszej mocy. Samochód ten od 0 do 100 km/h rozpędza się w czasie 13,2 s (R110 – 11,4 s), a jego prędkość maksymalna wynosi 140 km/h.
Zużycie energii Zoe 41 kWh
Zużycie energii przy prędkościach autostradowych (140 km/h) na dystansie 38 km oscylowało w okolicach 27 kWh/100 km.
Szczegółowe zużycie energii przy jeździe z maksymalną prędkością 140 km/h:
Pojemność baterii / akumulatora Zoe
Zaskakująca w tym aucie jest pojemność składającej się ze 192 ogniw baterii o masie 305 kg, która wynosi aż 41 kWh (pojemność użyteczna ok. 37 kWh). To mniej więcej tyle co w Nissanie LEAFie drugiej generacji, czy BMW i3 120 Ah, a nawet więcej niż posiada VW e-Golf i Hyundai IONIQ electric. Oczywiście wypadkową tak dużej baterii i małej bryły samochodu jest duży zasięg.
Ile kilometrów Zoe przejedzie na jednym ładowaniu?
Podczas testu temperatura na zewnątrz oscylowała w okolicach 0 st. Celsjusza. W takich warunkach zużycie energii w Zoe wynosiło średnio ok. 20 kWh/100 km, co przekładało się na zasięg w okolicach 180 km. Gdy tylko się ociepliło (10 st. C), zasięg od razu urósł do ponad 200 kilometrów. Latem, przy dobrych warunkach i oszczędnej jeździe, małe Zoe jest w stanie przejechać na jednym ładowaniu nawet 300 kilometrów, co jak na miejski samochód jest nie lada wyczynem!
Zoe pokazuje zarówno zużycie, jak i rekuperację z ostatnich 15 minut jazdy. Poniżej zdjęcie z terenów górzystych, gdzie sporo energii było odzyskiwanej przez samochód. Auto wyświetla również informację o całkowitej odzyskanej energii podczas bieżącej trasy (na zdjęciu: 2 kWh):
Odzyskiwanie energii
Warto wspomnieć także o przycisku ECO znajdującym się obok dźwigni zmiany biegów. Po aktywowaniu tego trybu, auto rusza zdecydowanie płynniej (nie tak agresywnie), co przekłada się na niższe zużycie energii. Dodatkowo, w trybie ECO zwiększa się stopień rekuperacji, co znaczy, że po odpuszczeniu pedału gazu samochód o wiele mocniej zwalnia odzyskując więcej energii. Dzięki temu, Zoe można jeździć praktycznie operując tylko pedałem gazu, co wpływa również na zmniejszenie zużycia tarcz i klocków hamulcowych.
Jeśli chodzi o zestaw info-rozrywki, Zoe jako pierwszy samochód marki Renault zostało wyposażone w system multimedialny Renault R-Link. Znajdziemy tam nawigację, multimedia, możliwość połączenia telefonu przez Bluetooth, czy komputer pokładowy.
Ciekawym elementem w Renault Zoe jest system dźwiękowy ostrzegający pieszych „Z.E. Voice”. W zakresie prędkości 0-30 km/h zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz samochodu, system wydaje specyficzny dźwięk mający na celu ostrzegać pieszych przed nadjeżdżającym w ciszy pojazdem elektrycznym.
Dźwięk ten możemy również zmienić – przytrzymując przycisk (po prawej stronie na zdjęciu) znajdujący się po lewej stronie od kierownicy lub po prostu go wyłączyć naciskając jednorazowo.
Czas oraz moc ładowania Zoe 41 kWh
Jeżeli chodzi o ładowanie, w Zoe jest złącze typu 2, które umożliwia ładowanie z maksymalną mocą do 22 kW.
Czas ładowania jest zależny od dostarczanej mocy i tak ładowanie z gniazda domowego potrwa ok. 25h, a najszybsze ładowanie od 0 do 100% prądem AC o mocy 22 kW zajmie 2:40h. Na zdjęciu poniżej ładowanie 12-100% szacowane jest na 2h 20min:
Bagażnik w Zoe jest w zupełności wystarczający jak na warunki miejskie. Jego pojemność wynosi 338-1225 l.
Renault Zoe to idealny samochód do miasta. Posiada dużą baterię, co przekłada się na pokaźny zasięg 200-300 km. Z tego względu, w zależności od dziennych przebiegów można go ładować nawet tylko raz w tygodniu. Jego cena zaczyna się od 134 900 zł, co czyni go najtańszym samochodem elektrycznym o baterii większej lub równej 40 kWh. Nic więc dziwnego, że bardzo dobrze się sprzedaje nie tylko na rodzimym rynku we Francji, ale i w całej Europie. Dodatkowo, jego atuty (bateria, wymiary, cena) świetnie sprawdzają się w CarSharingu, dlatego kolejne firmy oferujące auta na minuty dodają go do swojej floty (Traficar, PGEMobility, Vozilla).