Znaczny wzrost sprzedaży samochodów elektrycznych w Niemczech
Prognozy wskazują, że sprzedaż pojazdów elektrycznych w Europie wzrośnie w tym roku o około 35%, a to z powodu wdrożenia przez Unię Europejską bardziej rygorystycznych przepisów dotyczących emisji CO2. Przykładowo, w oparciu o styczniowe wyniki w Niemczech, największym rynku samochodowym na naszym kontynencie, można zaobserwować znaczny wzrost sprzedaży, w porównaniu z rokiem ubiegłym.
Ciekawostką jest to, że w grudniu 2019 r. łączna sprzedaż pojazdów elektrycznych w Niemczech wyniosła 57 533 sztuk. To pozwoliło Niemcom wyprzedzić na tym polu Norwegię i stać się największym sprzedawcą samochodów elektrycznych w Europie.
Sprzedaż BEV w Niemczech w ubiegłym miesiącu wzrosła aż o 61%. Imponujący wzrost zanotowała sprzedaż hybryd typu plug-in, bo aż o 307%. Cały niemiecki rynek odnotował jednak 7,3% spadek ogólnej liczby rejestracji samochodów, w porównaniu do tego samego okresu rok temu. Pojazdy czystoemisyjne mają jedynie 3% udział w rynku w Niemczech, hybrydy typu plug-in to 3,5% udział. Prym wiodą nadal samochody na benzynę i olej napędowy: 51,5% i 32,6% odpowiednio. Dane dotyczące sprzedaży pochodzą od niemieckiego KBA (Federalny Urząd ds. Ruchu Drogowego).
Z 243 300 sztuk nowo zarejestrowanych samochodów osobowych w Niemczech tylko 7 492 stanowiły pojazdy elektryczne, a 8639 to hybrydy typu plug-in. Liczba rejestracji Tesli wzrosła o 168% do liczby 367 – to największy wzrost wśród importowanych marek. Jak wynika z danych Renault, model Zoe sprzedał się w ilości 1800 egzemplarzy.
Przewiduje się, że wkrótce nastąpi jeszcze większy wzrost sprzedaży Tesli, a to dzięki dostawom Tesli Model 3. Tylko we wrześniu 2019 r. Tesla sprzedała w Niemczech ponad 1500 Modeli 3.
Sprzedaż samochodów elektrycznych w najbliższych miesiącach może się wahać. Producenci zgromadzili pod koniec ubiegłego roku na swoich stockach zapas modeli, po to aby móc zwiększyć sprzedaż EV w UE w celu spełnienia nowych wymagań dotyczących emisji CO2. Zapasy te stopniowo się kurczą, dlatego niedługo możemy zaobserwować krótkotrwały spadek sprzedaży EV.
Średnia emisja CO2 z nowo zarejestrowanych samochodów w Niemczech spadła o 4,5%, osiągając 151,5 g/km. Docelowa wartość – 95 g/km CO2 została ustalona dla nowych sprzedawanych samochodów w całej Unii Europejskiej w 2020 r. Pomimo tych regulacji, obowiązuje roczny okres wprowadzający, w którym 95% nowych sprzedawanych samochodów musi osiągnąć ten cel obecnym roku.
Rynek EV zyskał w ubiegłym roku nowy impuls od niemieckiego rządu, kiedy to wprowadzono nowe zachęty dla kupujących. Dotacje konsumenckie na samochody elektryczne, które kosztują mniej niż 40 000 € wzrosły aż do 6 000 € z kwoty 4 000 €. Nabywcy hybryd plug-in otrzymują w tym przedziale cenowym dotację w wysokości 4500 €, poprzednio było to 3000 €. W przypadku samochodów od 40 000 do 60 000 € dotacja wzrosła do 5000 €. Samochody elektryczne, które kosztują więcej niż 60 000 €, nie są objęte systemem dopłat.
Biorąc pod uwagę dopłaty, Nowy VW ID3 może stać się przebojem na niemieckim rynku motoryzacyjnym. Wejdzie on do sprzedaży z ceną początkową około 30 000 €. Biorąc pod uwagę tę cenę i jego zasięg, może zostać wielkim hitem wśród kupujących.