Baterie z elektrycznego Renault dostały drugie życie w dawnej elektrowni węglowej

0
MAGAZYN ENERGII Z BATERII SAMOCHODOWYCH, MAGAZYN ENERGII RENAULT
W dawnej elektrowni węglowej Elverlingsen w Niemczech uruchomiono stacjonarny magazyn energii składający się z akumulatorów trakcyjnych samochodów elektrycznych. Projekt został opracowany wspólnie przez Renault, firmę technologiczną The Mobility House oraz eksperta w dziedzinie systemów magazynowania energii firmę Fenecon.

Budowa magazynu energii

Powstały magazyn ma pojemność 3 MWh i zbudowany jest z 72 akumulatorów trakcyjnych, które wcześniej były zainstalowane w samochodach Renault Zoe. Magazyn ten jest częścią nadrzędnego projektu Renault Advanced Battery Storage.
Każda bateria ma przypisany do siebie inwerter, a wszystkie 72 inwertery zgrupowane są w osobnym niezależnym magazynie umieszczonym nad magazynem z bateriami. Dzięki osobnym układom bateria-inwerter system jest mniej awaryjny, ponieważ awaria jednego takiego układu powoduje wyłączenie jedynie 1/72 całego systemu.

Oprogramowanie do zarządzania magazynem

Wyzwaniem dla konstruktorów było nie tylko mechaniczne rozmieszczenie komponentów, ale także oprogramowanie do obsługi magazynu, które zostało specjalnie opracowane przez firmę Fenecon i The Mobility House. Aby zwiększyć wydajność magazynu, nie wszystkie baterie są wykorzystywane w jednakowym stopniu. Dzięki procesom optymalizacyjnym system korzysta z minimalnej potrzebnej liczby baterii. Konsekwencją tego procesu jest potrzeba regularnej wymiany baterii, aby wszystkie równomiernie ulegały procesowi starzenia.
Wdrożone rozwiązanie zarządzana magazynem jest na tyle elastyczne (zarówno pod względem oprogramowania, jak i skalowalnej struktury kontenera), że może służyć nie tylko kolejnym projektom magazynów stacjonarnych, ale także może być przydatne dla rozwiązań Vehicle-2-Grid. W przypadku zaimplementowanego systemu sterowania nie ma znaczenia, czy akumulator jest podłączony na stałe w stacjonarnym magazynie, czy też zainstalowany w samochodzie.

Projekt Advanced Battery Storage

W ramach projektu Advanced Battery Storage uzgodniono budowę kolejnych magazynów o pojemności 17 MWh, co daje łącznie z powstałym już systemem 20 MWh.
Rozwiązanie pod klucz (magazyn 3,0 MWh z odpowiednim podłączeniem do sieci) ma zostać udostępnione również innym zainteresowanym klientom. Według konstruktorów optymalne wyniki uzyskuje się podczas użytkowania systemu magazynowania w przedsiębiorstwach przemysłowych i handlowych o wysokim zużyciu energii przekraczającym 10 GWh rocznie i / lub przy szczytach obciążenia powyżej 500 kW.
Dzięki takiemu systemowi powinno być możliwe zaoszczędzenie ponad 200 000 euro na kosztach energii elektrycznej rocznie. Ponadto można wygenerować ponad 100 000 euro dochodu, dzięki możliwość świadczenia usług na rzecz operatorów systemu przesyłowego w ramach tzw. regulacji pierwotnej. Dodatkowo The Mobility House obiecuje, że klient nie poniesie żadnych kosztów związanych z zakupem magazynu. Koncepcja finansowania jest „już uwzględniona, aby klienci nie musieli wnosić niczego poza wystarczającą ilością miejsca na kontenery i odpowiednim podłączeniem do sieci bez dotacji na koszty budowy”. Kwestią czasu pozostaje kiedy podobny projekt zostanie uruchomiony z akumulatorami zainstalowanymi wciąż w pojazdach (V2G).
Podczas prezentacji magazynu szef Grupy Renault w regionie DACH Uwe Hochgeschurtz zaznaczył, że ich celem jest „aby bateria po użytkowaniu w samochodzie mogła być używana jeszcze przez 10–12 lat” Kierownik Renault podkreśli ponadto, że „jeszcze nie zbadano wszystkiego, co jest możliwe w nowoczesnych systemach magazynowania, ale jedno jest pewne: samochód elektryczny jest jedynym samochodem, który może przyczyniać się do zmniejszenia emisji CO2 również podczas postoju”.
źródło: electrive.com