Europejskie stolice przechodzą na transport zeroemisyjny

0
MOSKWA AUTOBUS ELEKTRYCZNY
MOSKWA AUTOBUS ELEKTRYCZNY

Kolejne europejskie stolice zmierzają w stronę elektryfikacji transportu publicznego. Moskiewski Departament Transportu zapowiada, że do 2032 r. wszystkie pojazdy transportu publicznego będą elektryczne. Z kolei stolica Serbii – Belgrad do 2030 r. zamierza zainwestować łącznie 5,2 mld euro w zmniejszenie emisji CO2 i poprawę jakości powietrza. Wśród planowanych inwestycji jest również elektryfikacja sektora transportu.

Transport publiczny w Moskwie

Obecnie w Moskwie kursuje około 600 elektrycznych autobusów publicznych na 33 trasach autobusowych – to największa flota e-busów w Europie. Miasto podaje, że do końca 2021 roku zwiększy swoją flotę autobusów elektrycznych do 1000 sztuk. Departament Transportu Moskwy (DOT) zapowiada ponadto, że ​​w ciągu najbliższych czterech lat stolica Rosji powiększy swoją flotę autobusów elektrycznych do ponad 2000 sztuk i osiągnie w sumie liczbę 2675 elektrycznych autobusów. Jak podaje Electrec, moskiewski DOT poinformował w przesłanym oświadczeniu, że do 2032 roku wszystkie pojazdy transportu publicznego w Moskwie będą elektryczne.

Plany zakupu autobusów elektrycznych w NYC

Dla porównania, Nowy Jork, liczący 8,4 miliona mieszkańców, do 2024 r. planuje zakup 500 nowych autobusów elektrycznych, które będą obsługiwać wszystkie pięć dzielnic. Miasto posiada łącznie 4373 autobusów miejskich – największą flotę autobusową na świecie.

Zielona transformacja Belgradu

Belgrad, miasto liczące 1,4 miliona mieszkańców, planuje zwrot ku zielonej transformacji, w tym między innymi chce się skupić na zrównoważonej mobilności. Stolica Serbii zaprezentowała dwa projekty: Plan Działania Zielonego Miasta (Green City Action Plan – GCAP) oraz Plan Działań na rzecz Zrównoważonej Energii i Klimatu (Sustainable Energy and Climate Action Plan – SECAP). W sektorze transportu plany GCAP przewidują, że do 2030 r. 40% autobusów, 80% taksówek, 100% pojazdów komunalnych, 80% pojazdów użytkowych (służbowych) i 20% procent pojazdów prywatnych w mieście będzie zasilanych energią elektryczną.

Do 2030 roku Belgrad planuje wydać 950 mln euro na zakup autobusów elektrycznych i ich infrastruktury oraz 6,45 mln euro na 1000 rowerów elektrycznych i 150 wypożyczalni, które mają zostać włączone do systemu transportu publicznego. Miasto nie zamierza samodzielnie pozyskać całej niezbędnej kwoty na planowane “zielone” inwestycje, szacowanej na 5,2 mld euro. Przyjęte projekty zakładają, aby miasto przejęło niecałe dwie trzecie (64%) inwestycji, czyli około 3,3 miliarda euro. Pozostałe 36% pokryją inwestycje prywatne. Projekty są otwarte do publicznego wglądu do 17 marca. Przy opracowywaniu planów miasto współpracowało z Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju w ramach programu „Zielone Miasta”.

Źródło: electrive.com