Wszystkie baterie litowo-jonowe z czasem tracą pojemność. Nie inaczej jest z bateriami w samochodach elektrycznych. Co prawda producenci samochodów starają się jakoś zapobiegać temu zjawisku, ale proces degradacji jest nieunikniony.
Chociaż już udowodniono, że pojazdy elektryczne mogą mieć znacznie niższe koszty użytkowania w porównaniu do ich spalinowych odpowiedników, żywotność akumulatorów wciąż pozostaje kwestią niejednoznaczną. Często słyszy się pytanie, jak długi czas eksploatacji wytrzyma bateria? Prawda jest taka, że każda bateria ulega ciągłemu procesowi degradacji podczas jej ładowania i rozładowywania.
Generalnie nieuniknione jest, że bateria samochodu elektrycznego lub jakakolwiek inna bateria litowo-jonowa kiedyś straci swoją pierwotną pojemność. Jednak tempo, w jakim ulegnie degradacji, jest nieznaną wartością. Wszystko zależy począwszy od nawyków związanych z ładowaniem aż po chemiczny skład ogniwa. Wpływ na długoterminowe przechowywanie energii w akumulatorze EV ma naprawdę wiele aspektów.
Istnieją główne cztery główne czynniki, które sprzyjają degradacji akumulatorów pojazdów elektrycznych.
Szybkie ładowanie
Samo szybkie ładowanie niekoniecznie powoduje przyspieszoną degradację akumulatora, ale towarzyszące temu zwiększone obciążenie termiczne może uszkodzić wewnętrzne elementy ogniwa. Uszkodzenie elementów wewnętrznych baterii prowadzi do tego, że mniej jonów litu jest w stanie przejść z katody do anody. Jednak stopień degradacji baterii i tak nie jest tak wysoki, jak może się wydawać.
Na początku ostatniej dekady Idaho National Laboratory przetestowało cztery Nissany Leafy z 2012 roku, dwa ładowane domową ładowarką o mocy 3,3 kW, a pozostałe dwa ładowane na stacjach DC o mocy 50 kW. Po przejechaniu około 64 000 km wyniki pokazały, że ten ładowany prądem stałym miał tylko o 3% większą degradację.
Temperatura otoczenia
Niższe temperatury mogą spowolnić tempo ładowania pojazdu elektrycznego i tymczasowo ograniczyć całkowity zasięg. Z kolei wysokie temperatury mogą być korzystne dla szybkiego ładowania, ale długotrwałe wystawienie na działanie wysokich temperatur może uszkodzić ogniwa.
Przebieg
Jak każdy inny akumulator litowo-jonowy, im więcej cykli ładowania, tym większe zużycie ogniwa. Tesla poinformowała niedawno, że zasięg Modelu S zmniejsza się o około 5% po przejechaniu ok. 40 000 km. Według przedstawionej przez firmę analizy, kolejne 5% zostanie utracone po około 200 000 km.
Czas
Czas ma największy wpływ na wielkość degradacji baterii. W 2016 roku jeden z użytkowników Nissana Leafa u USA zauważył, że jego samochód po 8 latach użytkowania stracił około 35% pojemności akumulatora. Na szczęście obecnie dostępne są samochody z bateriami chłodzonymi cieczą, co znacznie zmniejszyło procent degradacji.
Co można zrobić, by ograniczyć degradację baterii?
Aby utrzymać baterię w jak najlepszym stanie na przyszłość, warto stosować kilka zasad:
- Jeśli to możliwe, spróbuj pozostawić samochód elektryczny podłączony do prądu, jeśli w miesiącach letnich stoi przez dłuższy czas. Jeżeli jeździsz Nissanem Leafem lub innym pojazdem elektrycznym bez akumulatorów chłodzonych cieczą, staraj się trzymać go w cieplejsze dni w zacienionym miejscu.
- Jeśli Twój pojazd elektryczny jest wyposażony w funkcję podgrzewania baterii, włączaj ją w gorące dni na 10 minut przed jazdą. W ten sposób możesz zapobiec przegrzewaniu się baterii nawet w najcieplejsze letnie dni.
- Jak wspomnieliśmy, ładowanie na szybkich ładowarkach DC (w tym przypadku pisaliśmy o prądzie 50 kW) nie jest tak szkodliwe, jak powszechnie sądzono, ale jeśli masz taką możliwość, ładuj swój samochód prądem AC.
- Unikaj sytuacji, w której poziom naładowania akumulatora EV wynosi poniżej 10-20%. Wszystkie pojazdy elektryczne mają niższą użyteczną pojemność baterii, ale unikanie dotarcia do niskich, krytycznych stref baterii jest dobrą praktyką. Podobnie z resztą jak z bateriami w komórkach, czy laptopach.
- Jeśli jeździsz np. Teslą lub jakimkolwiek innym EV z opcją ręcznego ograniczenia poziomu ładowania, staraj się nie przekraczać w codziennym użytkowaniu 90% naładowania baterii.
Czy są jakieś pojazdy elektryczne, których należy unikać?
Wiele z dostępny samochodów elektrycznych ma gwarancję na baterię na 8 lat / 160 000 km, która m.in. obejmuje degradację, jeśli pojemność akumulatora spadnie poniżej 70%. Jeśli kupujesz używany samochód elektryczny, ogólną zasadą jest ostrożne rozważenie każdego wysokiego przebiegu i wieku samochodu. Dostępna obecnie technologia baterii jest znacznie bardziej zaawansowana niż technologia sprzed dekady, dlatego ważne jest dokonanie świadomego zakupu.
źródło: insideevs.com