Chińskie Ministerstwo Przemysłu i Technologii Informacyjnych (MIIT) ogłosiło rozpoczęcie rządowego programu pilotażowego wymiany baterii w pojazdach elektrycznych. Oprócz samochodów osobowych w programie udział wezmą również samochody ciężarowe.
Pierwszych jedenaście miast objętych programem pilotażowym to Pekin, Nanjing, Wuhan, Sanya, Chongqing, Changchun, Hefei, Jinan, Yibin, Tangshan i Baotou. Trzy ostatnie miasta koncentrują się na wymianie baterii w samochodach ciężarowych. Zgodnie z zapowiedziami ministerstwa, projekt pilotażowy ma na celu zbudowanie ponad 1000 stacji wymiany baterii dla ponad 100 000 pojazdów elektrycznych przystosowanych do wymiany baterii, które wyjadą na drogi w ramach rządowego programu.
Prognozy pokazują, że wprowadzona sieć wymiany akumulatorów pomoże zaoszczędzić ponad 700 000 ton paliwa i ponad dwa miliony ton CO2 rocznie. Nie są jeszcze znane kluczowe dane techniczne dotyczące samego procesu wymiany. W kwietniu MIIT i Narodowa Administracja Energetyczna ogłosiły, że przetestują wymianę baterii dla nowych pojazdów energetycznych* w ramach projektu pilotażowego. Następnie zainteresowanie wyraziło wiele miast i prowincji, z których część również zakwalifikowano do projektu.
Najbardziej doświadczonym operatorem systemu wymiany baterii w tej chwili jest prawdopodobnie Nio, który posiada sieć stacji wymiany baterii wzdłuż autostrady między Pekinem i Szanghajem. Od tego roku chiński producent wprowadził drugą generację stacji wymiany – dla której ma także certyfikat TÜV dla działalność w UE . Jednak jego system jest kompatybilny tylko z pojazdami Nio.
Podobny projekt zrealizowano w Zhejiang w 2010 roku, ale w 2013 roku został on przerwany. W latach 2016-2018 BJEV (oddział BAIC) również testował wymianę baterii. Według chińskich mediów, nad takim systemem pracuje też firma macierzysta Volvo – Geely.
źródło: electrive.com
*New Energy Vehicles – chiński rząd używa terminu nowe pojazdy energetyczne (NEV) do określenia pojazdów elektrycznych kwalifikujących się do publicznych dotacji: pojazdy czystoelektryczne na baterie (BEV), hybrydowe pojazdy elektryczne typu plug-in (PHEV) i pojazdy elektryczne na ogniwa paliwowe (FCEV).