Northvolt ogłosił, że wyprodukował pierwsze ogniwo akumulatorowe z katodą zbudowaną „w 100% z niklu, manganu i kobaltu pochodzących z recyklingu”. Firma planuje budowę gigafabryki o wydajności recyklingu 125 000 ton rocznie.
Northvolt to firma zajmująca się produkcją akumulatorów, założona przez dwóch byłych dyrektorów Tesli, którzy wcześniej pracowali z firmą Panasonic przy pierwszej Gigafactory Tesli w Nevadzie. Szwedzki startup otrzymał dofinansowanie od kilku firm, w tym Volkswagena, na budowę ogromnej fabryki akumulatorów.
Dofinansowanie Volkswagena obejmowało również opcję utworzenia spółki 50/50 z Northvolt, aby zbudować kolejną fabrykę baterii, która miałaby zaopatrywać w akumulatory niemieckiego producenta samochodów. Northvolt staje się obecnie kluczowym partnerem Volkswagena w zakresie długoterminowego zabezpieczania dostaw baterii. Właśnie ta długoterminowa umowa na dostawy umożliwi VW transformację elektryczną. Na początku tego roku Volkswagen zamówił w Northvolt akumulatory o wartości 14 miliardów dolarów.
Recykling baterii z samochodów elektrycznych
Northvolt ma ambicje, aby stać się ważnym graczem w produkcji ogniw baterii w Europie i chce być zaangażowany w cały łańcuch dostaw. W przyszłości to właśnie recykling akumulatorów ma być ważną częścią tego łańcucha. Informacja o wyprodukowaniu pierwszego ogniwa baterii z recyklingu to ważny krok w tym kierunku.
Firma Northvolt ogłosiła, że wyprodukowała pierwsze ogniwo akumulatorowe z katodą niklowo-manganowo-kobaltową (NMC) wyprodukowaną w całości z metali pochodzących z recyklingu odpadów akumulatorowych:
„Wyjątkowo wszystkie procesy recyklingu i produkcji zostały zakończone w jednym miejscu, w Northvolt Labs w Västerås w Szwecji. To osiągnięcie jest przełomem dla branży baterii i kamieniem milowym dla Northvolt w misji ustanowienia zrównoważonych dostaw baterii w celu wspierania dekarbonizacji społeczeństwa.(…) W procesie recyklingu można odzyskać do 95% metali w akumulatorze do poziomu czystości porównywalnego ze świeżym materiałem pierwotnym.”
Po walidacji baterii, elektrochemiczne testy wydajności ogniw wyprodukowanych z metali pochodzących z recyklingu wykazują wydajność porównywalną z ogniwami wyprodukowanymi ze świeżo wydobytych metali.
Teraz firma planuje zwiększyć wysiłki w zakresie recyklingu, aby do 2030 roku produkować ogniwa wykonane w 50% z materiałów pochodzących z recyklingu. W tym celu Northvolt buduje nowy zakład recyklingu obok swojej gigafabryki Northvolt Ett w Skellefteå w Szwecji:
„Po rozpoczęciu budowy w pierwszym kwartale 2022 roku i pracach w 2023 roku, zakład recyklingu będzie otrzymywać materiały do recyklingu z dwóch źródeł: zużyte baterie z pojazdów elektrycznych i złom produkcyjny z Northvolt Ett.”
Northvolt dąży do tego, aby zakład poddawał recyklingowi 125 000 ton baterii rocznie, które firma ma nadzieję wykorzystać do rocznej produkcji 30 GWh nowych ogniw baterii. To bardzo ważny nowy krok w kierunku wykorzystania recyklingu baterii, który ma za zadanie zapewnić długoterminowy zrównoważony rozwój transportu elektrycznego.
źródło: Northvolt