Nowe ogniwa Amprius Technologies: ładowanie od 0-80% w zaledwie 6 minut

0
BATERIE AMPIRUS TECHNOLOGIES, SZYBKIE ŁADOWANIE BATERII, AMPIRUS TECHNOLOGIES, MOBILE POWER SOLUTIONS, ANODA KRZEMOWA, EXTREME FAST CHARGE, BATERIE DO SAMOCHODÓW ELEKTRYCZNYCH, ILE CZASU ŁADUJE SIĘ SAMOCHÓD ELEKTRYCZNY

Amprius Technologies, amerykański producent ogniw bateryjnych, ogłosił, że ​​jego ogniwa litowo-jonowe z anodą krzemową (platforma Si-Nanowire) osiągnęły przełomową zdolność szybkiego ładowania w zakresie 0-80% w czasie zaledwie 6 minut.

Zdolność do ekstremalnie szybkiego ładowania (Extreme Fast Charge) została potwierdzona przez firmę przeprowadzającą testy baterii – Mobile Power Solutions dla trzech ogniw 2,75 Ah. W rzeczywistości całe ładowanie do poziomu 80% zajęło nawet mniej niż 6 minut (prąd 10C). Ładowanie w zakresie 0-70% trwało za to mniej niż 5 minut, a 0-90% zajęło nieco ponad 8 minut. Ładowanie w przedziale 90-100% jest już znacznie wolniejsze i zajmuje około 17-19 minut.

BATERIE AMPIRUS TECHNOLOGIES, SZYBKIE ŁADOWANIE BATERII, AMPIRUS TECHNOLOGIES, MOBILE POWER SOLUTIONS, ANODA KRZEMOWA, EXTREME FAST CHARGE, BATERIE DO SAMOCHODÓW ELEKTRYCZNYCH, ILE CZASU ŁADUJE SIĘ SAMOCHÓD ELEKTRYCZNYOgniwa o pojemności 2,75 Ah są o rząd wielkości za małe jeśli chodzi o zastosowanie do samochodów elektrycznych, ale najprawdopodobniej próba ich skalowania jest tak naprawdę jedynie kwestią czasu. Jak podaje komunikat prasowy, ogniwa te mają bardzo wysoką gęstość energetyczną – 370 Wh/kg. Jak na razie nie podano jednak informacji o żywotności baterii oraz o jej cyklu życia.

Funkcja szybkiego ładowania jest możliwa dzięki użyciu specjalnej opatentowanej anody krzemowej (Si-NanowireTM), która jest znacznie cieńsza i lżejsza niż konwencjonalna anoda grafitowa oraz ma znacznie wyższą przewodność dzięki wysokiej ciągłości elektrycznej między krzemem a kolektorem prądu. Dodatkowo szybkie ładowanie ułatwia bardzo niska krętość struktury anody.

Amprius Technologies produkuje ogniwa z funkcją Extreme Fast Charge dla różnych gałęzi przemysłu, w tym np. dla dronów. Producent podał też, że jedna z firm z listy Fortune 100 (lista 100 największych amerykańskich przedsiębiorców) już testuje tę technologię w swoich produktach, ale nie jest jeszcze jasne, czy jest to firma motoryzacyjna. Czy zatem w przyszłości nowe szybko ładujące się ogniwa znajdą zastosowanie również w samochodach elektrycznych? Jon Bornstein, dyrektor operacyjny Amprius Technologies, powiedział:

Wyniki testów potwierdzają znaczące zalety naszej anody Si-NanowireTM do zastosowań w pojazdach elektrycznych, w których niezbędne jest szybkie ładowanie i wysoka gęstość energii. Konieczność skrócenia czasu ładowania wykracza daleko poza szybko rozwijający się rynek pojazdów elektrycznych i obejmuje szersze rynki elektromobilności, w tym mikromobilności i lotnictwa. Cieszymy się, że możemy podzielić się tym zewnętrznym sprawdzeniem (red. testami Mobile Power Solutions), które potwierdza, że ​​platforma Si-NanowireTM firmy Amprius Technologies zapewnia najwyższą gęstość energii, gęstość mocy, a teraz szybkie ładowanie w rzeczywistych zastosowaniach komercyjnych”.

Ciekawą informacją jest natomiast to, że główna siedziba Amprius Technologies znajduje się we Fremont w Kalifornii, w pobliżu pilotażowej fabryki baterii Tesli, ale jak dotąd nie ma oficjalnych informacji, że producenci nawiązali jakąkolwiek współpracę.

źródło: Amprius Technologies