Volvo Car Group i Northvolt podpisały umowę dotyczącą partnerstwa w zakresie rozwoju i produkcji akumulatorów. Plany dotyczące współpracy zostały pierwszy raz ogłoszone już w czerwcu 2021 roku. W planach między innymi budowa Gigafabryki.
Centrum badawczo-rozwojowe w Szwecji
W ramach szwedzkiej inwestycji o wartości 30 miliardów koron szwedzkich (2,9 miliarda euro) Volvo Car Group i Northvolt założą wspólne centrum badawczo-rozwojowe (B+R) w Göteborgu. Centrum zacznie działać w 2022 roku. Zostanie w nim utworzonych kilkaset miejsc pracy. Głównym celem prac badawczo-rozwojowych będzie opracowanie nowych ogniw akumulatorowych, dostosowanych do potrzeb nowej generacji samochodów elektrycznych Volvo i Polestar. „Centrum badawczo-rozwojowe będzie znajdować się w pobliżu własnych działań badawczo-rozwojowych Volvo Cars oraz istniejącego kampusu innowacji Northvolt Labs w Västerås w Szwecji, zapewniając synergię i wydajność podczas opracowywania technologii akumulatorów”.
Gigafabryka akumulatorów w Europie
Drugim etapem partnerstwa będzie wspólne otwarcie gigafabryki akumulatorów w Europie (dokładna lokalizacja nie została jeszcze ogłoszona). Budowa zakładu ma się rozpocząć w 2023 roku, a produkcja na dużą skalę ruszy w 2026 roku. Planowana zdolność produkcyjna wyniesie do 50 GWh rocznie, co wystarczy na wyprodukowanie około pół miliona samochodów, podaje Volvo. Zakład zatrudni do 3000 osób. Produkowane ogniwa zostaną opracowane specjalnie dla samochodów Volvo i Polestar.
„Partnerstwo będzie koncentrować się na opracowywaniu akumulatorów dostosowanych do indywidualnych potrzeb, które zapewnią kierowcom Volvo to, czego chcą, czyli zasięg i szybkie czasy ładowania. Volvo Cars współpracuje z Northvolt nad stworzeniem prawdziwego, kompleksowego własnego systemu akumulatorów. Ta głęboka integracja jest ważna, ponieważ akumulator stanowi największy indywidualny składnik kosztów w samochodzie elektrycznym, a także główną część śladu węglowego”. Oznacza to, że Volvo tak naprawdę zajmie się opracowywaniem i produkcją ogniw akumulatorowych w zasadzie we własnym zakresie, podobnie jak było wcześniej w przypadku silników elektrycznych.
Zanim ruszy produkcja własnych ogniw, Volvo będzie nadal korzystać z dostaw od zewnętrznych dostawców. Do tej pory głównym dostawcą była prawdopodobnie firma LG Chem, LG Energy Solution.
Do 2030 roku Volvo zamierza produkować i sprzedawać wyłącznie samochody z napędem elektrycznym.
źródło: Insideevs