Norweskie stowarzyszenie motoryzacyjne NAF i magazyn MOTOR przeprowadzili wielki zimowy test zasięgu 31 modeli aut elektrycznych. Celem było sprawdzenie, jaki zasięg uzyskają auta elektryczne w zimowych warunkach, w porównaniu do wartości, jakie podają producenci. Otrzymane wyniki są bardzo interesujące.
Oczywistym było, że zasięgi aut elektrycznych zimą będą mniejsze od tych, które otrzymano w analogicznym teście przeprowadzonym latem. Jak wiadomo, niskie temperatury przyczyniają się do większego poboru mocy z akumulatora trakcyjnego, a co za tym idzie skutkują mniejszym zasięgiem samochodu elektrycznego. Pytanie zatem, o ile te wartości zasięgów otrzymane w zimowych warunkach były niższe od tych, które podają producenci aut (w porównaniu do zasięgu WLTP)?
Warunki przeprowadzenia testu
Samochody wystartowały z naładowanymi do 100% akumulatorami, bez wstępnego podgrzewania, z garażu w Oslo, gdzie temperatura w nocy wynosiła od 10 do 15 stopni. Jeden z samochodów – Opel Mokka-e, odłączył się podczas ładowania w nocy i był ładowany aż do momentu wyjechania z garażu. Mogło to w pewien sposób wpłynąć na zwiększenie jego zasięgu, gdyż startował z nieco podgrzaną baterią.
Trasa testu biegła z Oslo, głównie drogami z ograniczeniami do 90 km/h, przez Lygnasæter, Gjøvik, Ringebu, Dombås, Hjerkinn, Folldal, a następnie na południe do Venabygdsfjellet do Ringebu. Samochody, którym udało się zajechać najdalej zatrzymywały się na północ od Kvam.
Punkt startowy w Oslo znajdował się na wysokości 7 metrów nad poziomem morza. Najwyższy punkt trasy znajdował się po około 450 km z przewyższeniem 1060 metrów. Po 465 km trasa miała stromy zjazd, dzięki czemu EV, które dojechały do tego etapu trasy, podczas zjazdu mogły się trochę podładować. Trasa przejazdu specjalnie nie była wybierana typowo pod test zasięgu, ale miała być raczej odzwierciedleniem typowej norweskiej, górskiej drogi.
Który samochód elektryczny ma największy zasięg zimą?
Największy zasięg okazała się mieć Tesla Model 3 Long Range Dual Motor (614 km WLTP) – realnie zimą uzyskując zasięg 521 km. Zaraz za nią uplasował się Mercedes-Benz EQS 580 4matic (645 km WLTP) – osiągając w teście 513 km.
Które auta elektryczne mają najniższe zużycie energii zimą?
W rankingu najniższego zużycia energii trzy Tesle biorące udział w teście pozostawiły konkurencję w tyle. Uzyskane wyniki to: 14,8 kWh/100 km (Model 3 LR), 15,4 kWh/100 km (Model 3 SR) i 15,8 kWh/100 km (Model Y LR).
Zimowy test zasięgu aut elektrycznych - porównanie 31 modeli BEV
Model (Temperatury od 0° do -10°) | zasięg WLTP | Zasięg | Odchylenie | Średnie zużycie energii kWh/100 km |
---|---|---|---|---|
Tesla Model 3 LR Dual motor | 614 km | 521 km | -15,15% | 14,8 kWh |
Mercedes-Benz EQS 580 4matic | 645 km | 513 km | -20,47% | 20,7 kWh |
BMW iX xDrive50 | 591 km | 503 km | -14,89% | 21,0 kWh |
Tesla Model Y LR Dual motor | 507 km | 451 km | -11,05% | 15,8 kWh |
Volkswagen ID.3 PRO S | 539 km | 435 km | -19,29% | 17,3 kWh |
Kia EV6 2WD | 528 km | 429 km | -18,75% | 17,3 kWh |
NIO ES8 LR 7-miejscowy | 488 km | 425 km | -12,91% | 19,1 kWh |
Kia EV6 4WD | 484 km | 423 km | -12,60% | 17,6 kWh |
Volkswagen ID.4 Pro | 485 km | 414 km | -14,64% | 18,4 kWh |
Hyundai Ioniq 5 2WD | 481 km | 408 km | -15,18% | 17,2 kWh |
BMW i4 M50 | 497 km | 406 km | -18,31% | 19,6 kWh |
Skoda Enyaq iV80X | 477 km | 403 km | -15,51% | 19,0 kWh |
Porsche Taycan 4 Cross Turismo | 456 km | 402 km | -11,84% | 21,5 kWh |
Polestar 2 LR Single motor | 517 km | 400 km | -22,63% | 17,9 kWh |
Audi e-tron GT | 463 km | 392 km | -15,33% | 20,6 kWh |
Xpeng P7 | 470 km | 383 km | -18,51% | 16,2 kWh |
Audi e-tron Q4 40 | 485 km | 380 km | -21,65% | 19,8 kWh |
Hyundai Ioniq 5 4WD (19-calowe felgi) | 460 km | 369 km | -19,78% | 18,8 kWh |
BYD Tang | 400 km | 356 km | -11,00% | 25,7 kWh |
Volkswagen ID.4 GTX | 466 km | 353 km | -25,20% | 21,7 kWh |
Audi e-tron Q4 50 quattro | 459 km | 349 km | -23,97% | 21,4 kWh |
Skoda Enyaq iV80 | 509 km | 347 km | -31,83% | 20,3 kWh |
Tesla Model 3 SR | 448 km | 346 km | -22,87% | 15,4 kWh |
Polestar 2 LR Dual motor | 476 km | 340 km | -28,57% | 21,8 kWh |
Cupra Born | 395 km | 339 km | -14,18% | 16,9 kWh |
Volvo C40 Recharge | 437 km | 333 km | -23,80% | 22,3 kWh |
Mercedes-Benz EQA 250 | 401 km | 331 km | -17,46% | 19,5 kWh |
BMW iX xDrive40 | 402 km | 316 km | -21,39% | 21,6 kWh |
Mercedes-Benz EQB 350 4matic | 407 km | 315 km | -22,60% | 20,8 kWh |
Opel Mokka-e | 338 km | 263 km | -22,19% | 16,4 kWh |
Peugeot e-2008 | 320 km | 228 km | -28,75% | 17,9 kWh |
Zimowy test zasięgu aut elektrycznych – porównanie 31 modeli BEV
Wartości odchyleń wahały się od 11% (BYD Tang) do nawet 31,83%! (Skoda Enyaq iV80).
Co ciekawe w teście brały udział dwie wersje Skody Enyaq – w wersji z napędem na jedną oś i z napędem na obie osie i to ta pierwsza zajęła w rankingu ostatnie miejsce (wersja z napędem na 4 koła była lepsza o 50 km). Standardowo to auta z napędem na obie osie maja gorsze zasięgi w porównaniu do aut z napędem na jedną oś i jest to chociażby odzwierciedlone w zasięgu WLTP obu modeli Skody. Jak podaje organizator testu – magazyn MOTOR – auta te będę ponownie testowane, aby uwiarygodnić ten zaskakujący wynik.
źródło: MOTOR