Norweski zimowy test zasięgu 31 modeli samochodów elektrycznych

0
ZASIĘG SAMOCHODÓW ELEKTRYCZNYCH ZIMĄ, SAMOCHODY ELEKTRYCZNE ZIMĄ, SPADEK ZASIĘGU ZIMĄ, JAKI JEST ZASIĘG SAMOCHODU ELEKTRYCZNEGO ZIMĄ, EV, BEV, PHEV, TESLA MODEL 3, CHEVROLET BOLT EV, SPADEK ZASIĘGU SAMOCHODU ELEKTRYCZNEGO ZIMĄ, SPADEK ZASIĘGU SAMOCHODU ELEKTRYCZNEGO, OD CZEGO ZALEŻY ZASIĘG SAMOCHODU ELEKTRYCZNEGO, O ILE SPADA ZASIĘG SAMOCHODU ELEKTRYCZNEGO ZIMĄ, TEST ZASIĘGU SAMOCHODÓW ELEKTRYCZNYCH ZIMĄ, NORWESTY TEST ZASIĘGU SAMOCHODÓW ELEKTRYCZNYCH ZIMĄ, ZIMOWY TEST ZASIĘGU BEV, MOTOR, NAF, TEST MOTOR SAMOCHODÓW ELEKTRYCZNYCH, ZASIĘG WLTP

Norweskie stowarzyszenie motoryzacyjne NAF i magazyn MOTOR przeprowadzili wielki zimowy test zasięgu 31 modeli aut elektrycznych. Celem było sprawdzenie, jaki zasięg uzyskają auta elektryczne w zimowych warunkach, w porównaniu do wartości, jakie podają producenci. Otrzymane wyniki są bardzo interesujące.

Oczywistym było, że zasięgi aut elektrycznych zimą będą mniejsze od tych, które otrzymano w analogicznym teście przeprowadzonym latem. Jak wiadomo, niskie temperatury przyczyniają się do większego poboru mocy z akumulatora trakcyjnego, a co za tym idzie skutkują mniejszym zasięgiem samochodu elektrycznego. Pytanie zatem, o ile te wartości zasięgów otrzymane w zimowych warunkach były niższe od tych, które podają producenci aut (w porównaniu do zasięgu WLTP)?

Warunki przeprowadzenia testu

Samochody wystartowały z naładowanymi do 100% akumulatorami, bez wstępnego podgrzewania, z garażu w Oslo, gdzie temperatura w nocy wynosiła od 10 do 15 stopni. Jeden z samochodów – Opel Mokka-e, odłączył się podczas ładowania w nocy i był ładowany aż do momentu wyjechania z garażu. Mogło to w pewien sposób wpłynąć na zwiększenie jego zasięgu, gdyż startował z nieco podgrzaną baterią.

Trasa testu biegła z Oslo, głównie drogami z ograniczeniami do 90 km/h, przez Lygnasæter, Gjøvik, Ringebu, Dombås, Hjerkinn, Folldal, a następnie na południe do Venabygdsfjellet do Ringebu. Samochody, którym udało się zajechać najdalej zatrzymywały się na północ od Kvam.

Punkt startowy w Oslo znajdował się na wysokości 7 metrów nad poziomem morza. Najwyższy punkt trasy znajdował się po około 450 km z przewyższeniem 1060 metrów. Po 465 km trasa miała stromy zjazd, dzięki czemu EV, które dojechały do tego etapu trasy, podczas zjazdu mogły się trochę podładować. Trasa przejazdu specjalnie nie była wybierana typowo pod test zasięgu, ale miała być raczej odzwierciedleniem typowej norweskiej, górskiej drogi.

Który samochód elektryczny ma największy zasięg zimą?

Największy zasięg okazała się mieć Tesla Model 3 Long Range Dual Motor (614 km WLTP) – realnie zimą uzyskując zasięg 521 km. Zaraz za nią uplasował się Mercedes-Benz EQS 580 4matic (645 km WLTP) – osiągając w teście 513 km.

Które auta elektryczne mają najniższe zużycie energii zimą?

W rankingu najniższego zużycia energii trzy Tesle biorące udział w teście pozostawiły konkurencję w tyle. Uzyskane wyniki to: 14,8 kWh/100 km (Model 3 LR), 15,4 kWh/100 km (Model 3 SR) i 15,8 kWh/100 km (Model Y LR).

Zimowy test zasięgu aut elektrycznych - porównanie 31 modeli BEV

Model (Temperatury od 0° do -10°)zasięg WLTPZasięgOdchylenieŚrednie zużycie energii kWh/100 km
Tesla Model 3 LR Dual motor614 km521 km-15,15%14,8 kWh
Mercedes-Benz EQS 580 4matic645 km513 km-20,47%20,7 kWh
BMW iX xDrive50591 km503 km-14,89%21,0 kWh
Tesla Model Y LR Dual motor507 km451 km-11,05%15,8 kWh
Volkswagen ID.3 PRO S539 km435 km-19,29%17,3 kWh
Kia EV6 2WD528 km429 km-18,75%17,3 kWh
NIO ES8 LR 7-miejscowy488 km425 km-12,91%19,1 kWh
Kia EV6 4WD484 km423 km-12,60%17,6 kWh
Volkswagen ID.4 Pro485 km414 km-14,64%18,4 kWh
Hyundai Ioniq 5 2WD481 km408 km-15,18%17,2 kWh
BMW i4 M50497 km406 km-18,31%19,6 kWh
Skoda Enyaq iV80X477 km403 km-15,51%19,0 kWh
Porsche Taycan 4 Cross Turismo456 km402 km-11,84%21,5 kWh
Polestar 2 LR Single motor517 km400 km-22,63%17,9 kWh
Audi e-tron GT463 km392 km-15,33%20,6 kWh
Xpeng P7470 km383 km-18,51%16,2 kWh
Audi e-tron Q4 40485 km380 km-21,65%19,8 kWh
Hyundai Ioniq 5 4WD (19-calowe felgi)460 km369 km-19,78%18,8 kWh
BYD Tang400 km356 km-11,00%25,7 kWh
Volkswagen ID.4 GTX466 km353 km-25,20%21,7 kWh
Audi e-tron Q4 50 quattro459 km349 km-23,97%21,4 kWh
Skoda Enyaq iV80509 km347 km-31,83%20,3 kWh
Tesla Model 3 SR448 km346 km-22,87%15,4 kWh
Polestar 2 LR Dual motor476 km340 km-28,57%21,8 kWh
Cupra Born395 km339 km-14,18%16,9 kWh
Volvo C40 Recharge437 km333 km-23,80%22,3 kWh
Mercedes-Benz EQA 250401 km331 km-17,46%19,5 kWh
BMW iX xDrive40402 km316 km-21,39%21,6 kWh
Mercedes-Benz EQB 350 4matic407 km315 km-22,60%20,8 kWh
Opel Mokka-e338 km263 km-22,19%16,4 kWh
Peugeot e-2008320 km228 km-28,75%17,9 kWh

Zimowy test zasięgu aut elektrycznych – porównanie 31 modeli BEV

Wartości odchyleń wahały się od 11% (BYD Tang) do nawet 31,83%! (Skoda Enyaq iV80).

Co ciekawe w teście brały udział dwie wersje Skody Enyaq – w wersji z napędem na jedną oś i z napędem na obie osie i to ta pierwsza zajęła w rankingu ostatnie miejsce (wersja z napędem na 4 koła była lepsza o 50 km). Standardowo to auta z napędem na obie osie maja gorsze zasięgi w porównaniu do aut z napędem na jedną oś i jest to chociażby odzwierciedlone w zasięgu WLTP obu modeli Skody. Jak podaje organizator testu – magazyn MOTOR – auta te będę ponownie testowane, aby uwiarygodnić ten zaskakujący wynik.

źródło: MOTOR