Od 1 kwietnia 2022 roku GreenWay Polska podnosi ceny za ładowanie i upraszcza cennik. Sieć tłumaczy podwyżki wzrostem kosztów energii, rosnącą inflacją oraz coraz wyższymi kosztami pracy.
GreenWay Polska od 1 kwietnia podnosi stawki za ładowanie. Ceny za kWh wzrosną średnio o 16% natomiast opłaty abonamentowe o 14%. Operator znacznie uprościł również cennik – od 1 kwietnia wyszczególnia on trzy kategorie stacji ładowania: stacje AC, stacje DC o mocy niższej lub równej 100 kW oraz stacje DC o mocy wyższej niż 100 kW. Dodatkowo zmniejszony został limit czasu ładowania i stawka, po którym zostaje doliczona dodatkowa opłata za postój na stacjach ładowania AC oraz stacjach DC w taryfie Energia Plus i Energia Max.
Stacja ładowania | Plan cenowy ENERGIA MAX | Plan cenowy ENERGIA PLUS | Plan cenowy ENERGIA STANDARD | ŁADOWANIE JEDNORAZOWE |
---|---|---|---|---|
AC | 1,02 zł | 1,15 zł | 1,28 zł | 1,49 zł |
DC ≤ 100 kW | 1,37 zł | 1,62 zł | 2,09 zł | 2,47 zł |
DC > 100 kW | 1,58 zł | 1,84 zł | 2,30 zł | 2,73 zł |
Miesięczna Opłata | 85,36 zł | 29,87 zł | 0,00 zł | 0,00 zł |
Ceny za kWh; Czas bez opłat za minuty: AC – 180 minut, DC – 60 minut. Po przekroczeniu czasu: opłata 0,34 zł/minutę.
Przeczytaj również: GreenWay Polska i PKN Orlen obniżają ceny za ładowanie
W ramach Tarczy Antyinflacyjnej GreenWay od lutego tymczasowo obniżył stawki brutto za ładowanie w związku z obniżką VATu z 23% do 5%. Na ten moment obniżka obowiązuje do końca lipca.
Porównanie kosztów ładowania na stacjach Greenway dla członków EV Klub Polska
Jak od 1 kwietnia będzie wyglądało porównanie miesięcznych kosztów ładowania na Stacjach GreenWay Polska w zależności od wybranego programu oraz sumy kWh pobranej ze stacji ładowania AC/DC?
Przy obliczeniach uwzględniliśmy rabat 10%, który udzielany jest za bezpłatne zarejestrowanie się do Klubu użytkowników samochodów elektrycznych EV Klub Polska oraz wypełnienie odpowiedniej liczby ankiet.
Zgodnie z nowym cennikiem analizie poddaliśmy trzy warianty ładowania:
- AC
- DC ≤ 100 kW
- DC < 100 kW.
Nowy cennik GrennWay – kiedy opłaca się wybrać abonament?
Ładując samochód na stacjach GreenWay prądem przemiennym (AC), dla osób pobierających miesięcznie nie więcej niż 256 kWh najkorzystniejszym planem będzie Energia STANDARD. Z kolei ładując więcej niż 256 kWh, ale mniej niż 475 kWh miesięcznie – w takim przypadku najlepszym planem jest Energia PLUS. Jeśli jednak w ciągu miesiąca pobierane jest powyżej 475 kWh ze słupków AC to wtedy najkorzystniej jest skorzystać z planu Energia MAX.
Po zmianie cennika, w przypadku korzystania tylko i wyłącznie ze stacji ładowania DC o mocy do 100 kW, jeśli ładujemy miesięcznie do 70 kWh, najbardziej opłacalny program to Energia Standard. Od 70 kWh do 247 kWh odpowiedni będzie program Energia PLUS, a powyżej 247 kWh program Energia MAX.
A co w przypadku, gdybyśmy ładowali nasze auta elektryczne tylko i wyłącznie na stacjach ładowania o mocy powyżej 100 kW? Jeśli ładujemy miesięcznie do 73 kWh, najbardziej opłacalny program to Energia Standard. Od 73 kWh do 238 kWh odpowiedni będzie program Energia PLUS, a powyżej 238 kWh program Energia MAX.
Jak będą kształtowały się koszty z nowymi stawkami w przypadku naszej Tesli Model 3?
Tak jak zakładaliśmy poprzednio, miesięcznie pokonujemy Teslą około 3 500 km. Średnie zużycie energii to 19 kWh/100 km, na przejechanie tego dystansu potrzeba zatem 665 kWh. Przyjmujemy, że 1/3 ładowań odbywa się na stacjach Greenway Polska (pozostała część w firmie/domu), czyli miesięcznie to około 222 kWh. Najczęściej korzystamy ze stacji DC o mocy 50-90 kW. Podsumowując, w naszym przypadku najbardziej opłacalnym rozwiązaniem jest teraz program Energia PLUS – miesięczny koszt to 353 zł, uwzględniając obniżony VAT oraz zniżkę 10% za ładowanie dla członków EV Klub Polska. Biorąc pod uwagę VAT 23%, nasz miesięczny koszt wyniósłby ok. 413 zł. Jak wyglądałyby koszty przy ładowaniu ze stacji o mocy powyżej 100 kW DC? W naszym przypadku byłby to koszt 397 zł w taryfie Energia Standard (uwzględniając obniżony VAT i klubową zniżkę).