Ile kosztuje ładowanie EV w Polsce? [AKTUALIZACJA 1 kwietnia 2022]

0
Ile kosztuje ładowanie na publicznych stacjach AC i DC w Polsce?, KOSZT ŁADOWANIA AC, KOSZT ŁADOWANIA AC W POLSCE, KOSZT ŁADOWANIA DC, KOSZT ŁADOWANIA DC W POLSCE, KOSZTY ŁADOWANIA, KOSZTY ŁADOWANIA EV+, KOSZTY ŁADOWANIA GO+EAUTO, KOSZTY ŁADOWANIA GREENWAY, KOSZTY ŁADOWANIA INNOGY, KOSZTY ŁADOWANIA ORLEN, KOSZTY ŁADOWANIA PGE, KOSZTY ŁADOWANIA TAURON, STAWKA ŁADOWANIA GO+EAUTO, STAWKA ŁADOWANIA GREENWAY, STAWKA ŁADOWANIA INNOGY, STAWKA ŁADOWANIA LOTOS, STAWKA ŁADOWANIA ORLEN, STAWKA ŁADOWANIA PGE, STAWKA ŁADOWANIA TAURON, GREENWAY POLSKA NOWY CENNIK, GREENWAY POLSKA PODWYŻKI, GREENWAY CENY ZA ŁADOWANIE, GREENWAY PODWYŻKA CEN, CENNIK GREENWAY, EV KLUB POLSKA, EV CENNIK GREENWAY, GREENWAY POLSKA ILE KOSZTUJE ŁADOWANIE, ŁADOWANIE SAMOCHODÓW ELEKTRYCZNYCH, ŁADOWANIE EV, ZMIANA CENNIKA GREENWAY

W związku ze zmianą cennika GreenWay Polska i zwiększeniem opłat za ładowanie od 1 kwietnia 2022 roku zaktualizowaliśmy nasze porównanie kosztów ładowania samochodów elektrycznych w Polsce. Jak teraz wyglądają stawki za ładowanie i którego operatora wybrać ładując się na stacjach AC lub DC?

Koszt ładowania aut elektrycznych na stacjach ładowania w Polsce

Założenia analizy

Na wstępie warto zaznaczyć, że obecnie na polskim rynku aut elektrycznych mamy już dostępnych kilkadziesiąt modeli, które oczywiście różnią się między sobą parametrami. Z tego względu analiza ta nie będzie uniwersalna dla wszystkich modeli, więc musieliśmy przyjąć pewne założenia: pojemność akumulatora trakcyjnego przyjmujemy na poziomie minimum 60 kWh netto, maksymalna moc ładowania 100 kW+, ładowarka pokładowa obsługującą prąd przemienny o mocy 11 kW.

Dodatkowo przyjęliśmy, że użytkownik samochodu elektrycznego należy do EV Klub Polska (największego w Polsce klubu użytkowników aut elektrycznych), dzięki któremu bezpłatnie jest w stanie uzyskać 10% rabatu na ładowanie w sieciach GreenWay Polska (GW) oraz GO+EAuto.

Ładowanie: dla wolnego ładowania (AC) przyjęliśmy czas ładowania 3 godziny i 33 kWh pobranej energii elektrycznej. Z kolei przy szybszym ładowaniu (DC) o mocy 50 kW, przyjęliśmy, że ładowanie będzie trwać około 40 min, a pobrane zostanie 28 kWh energii elektrycznej (pamiętajcie, że często nie ładujemy od „zera” oraz czasami akumulator trakcyjny jest zimny, w związku z czym mało kiedy jesteśmy w stanie przyjąć przez cały czas ładowania maksymalną moc 50 kW). Wyliczając stawki za ładowanie na stacjach 90/100 kW przyjęliśmy również czas na poziomie 40 minut i pobraną ilość energii elektrycznej na poziomie 55 kWh.

Przeczytaj też: W tym roku ruszą kolejne 44 stacje ładowania na MOP-ach

Rabat na ładowanie w sieci GreenWay i GO+EAuto dla członków EV Klub Polska

Operatorzy GreenWay Polska i GO+EAuto oferują aż do 10% rabatu dla klubowiczów EV Klub Polska. Rejestracja w Klubie jest darmowa i dostępna dla wszystkich, dlatego w naszych obliczeniach, przy wyliczaniu stawki dla tych obu tych operatorów postanowiliśmy uwzględnić obecny 10% rabat.

Przeczytaj również: Nowy cennik GreenWay Polska – kiedy opłaca się wziąć abonament? [Kwiecień 2022]

Ile kosztuje wolne ładowanie (AC) 11/22 kW?

W przypadku stacji ładowania prądem przemiennym (AC) do 22 kW rozpiętość cen jest całkiem spora. Najkorzystniejszą stawkę za 1 kWh (po podwyżce 0,92 zł, wzrost z 0,77 zł) uzyskacie w sieci GreenWay Polska, jeśli posiadacie najwyższą opcję abonamentu – Energia Max (opłata 85,36 zł miesięcznie, poprzednio było to 76,82 zł miesięcznie). Koszt niższej opcji abonamentu – Energia Plus – wzrósł z kwoty 25,60 zł do 29,87 zł miesięcznie.

Z kolei jeśli nie posiadacie wykupionego żadnego abonamentu w sieci GreenWay to najlepsze stawki za ładowanie AC przy wyżej wymienionych założeniach uzyskacie na ładowarkach Go+EAuto, (poprzednio była to PGE Nowa Energia, ich cennik również się zmienił). W takich warunkach zapłacicie, po uwzględnieniu 10% zniżki dla klubowiczów EV Klub Polska, 1,04 zł/kWh. Z kolei po drugiej stronie wykresu znajdują się LOTOS z opłatą 1,79 zł/kWh (stała stawka 59 zł za sesję ładowania) oraz PKN Orlen ze stawką 2,46 zł/kWh za ładowanie AC na szybkich stacjach ładowania DC (przez dodatkowe opłaty za minutę przy ładowaniu powyżej 1h) – wyjaśnienie cennika Orlenu znajduje się poniżej.

Cennik za ładowanie na Orlenie – uwaga na pułapkę

Uwaga na Orlen, ponieważ można zostać niemile zaskoczonym dodatkową opłatą za postój (0,34 zł/min), już po upływie 60 minut, korzystając z prądu przemiennego AC, czyli złącza Type2 na stacjach szybkiego ładowania (DC) oraz po upływie 300 minut ładując się na stacjach AC. Przy naszych założeniach (ładownie przez 3 godziny i 33 kWh pobranej energii ze złącza Typu 2 na stacji DC), ładując się prądem przemiennym (AC) na szybkich stacjach ładowania koszt 1 kWh wyniósłby zamiast 1,22 zł/kWh aż 2,46 zł/kWh i wypadłby on zdecydowanie najmniej korzystnie pośród konkurencji. Należy pamiętać, że ładowanie AC jest ładowaniem wolnym i zwykle trwa ono co najmniej kilka godzin.

GREENWAY POLSKA, GREENWAY POLSKA PROGRAM, GREENWAY POLSKA NOWY CENNIK, GREENWAY POLSKA OBNIŻKA VAT, GREENWAY POLSKA NOWY CENNIK OD 1 LUTEGO 2022, GREENWAY POLSKA NOWY CENNIK 2022, GREENWAY POLSKA NOWY CENNIK TARCZA ANTYINFLACYJNA 2.0
Cennik Orlen Charge Źródło: orlencharge.pl

Co ważne, szybkie stacje ładowania Orlenu zlokalizowane są nie tylko przy trasach, ale bardzo często także w miastach (tym bardziej teraz, po przejęciu stacji spółki Energa). Dlatego wielu posiadaczy samochodów elektrycznych oraz hybryd typu plug-in (PHEV) poruszając się po mieście jest zainteresowanych ładowaniem prądem AC korzystając m.in. ze stacji DC. Warto zatem mieć tę dodatkową opłatę z tyłu głowy.

Stawki za szybkie ładowanie DC (50 kW) w Polsce

Jeśli chodzi o ładowanie na ładowarkach DC 50 kW, to zgodnie z naszymi założeniami, po 40 minutach ładowania i pobraniu 28 kWh najtaniej wychodzi ponownie na stacjach GreenWay Polska dla posiadaczy najwyższego abonamentu (1,23 zł/kWh w porównaniu do poprzedniej ceny 0,99 zł/kWh). Jednak jeśli nie posiadacie abonamentu to również liderem okazuje się GO+EAuto (po uwzględnieniu 10% zniżki dla klubowiczów EV Klub Polska) – 1,44 zł/kWh, a najdrożej jest na stacjach Tauron (1,99 zł/kWh) i Lotos (2,11 zł/kWh). Lotos od lutego tego roku podniósł stawkę za ładowanie z 24 zł do aż 59 zł za sesję ładowania. Rok temu w naszym zestawieniu Lotos okazał się najtańszy (0,53 zł/kWh).

Przeczytaj też: BP: Już niedługo stacje ładowania EV będą bardziej rentowne niż dystrybutory paliw

Ceny szybkiego ładowania DC 90/100 kW

Jedynie pięciu operatorów z analizowanej grupy oferuje swoim klientom ładowanie na stacjach ładowana DC 90/100 kW lub o większej mocy. Są to: GreenWay Polska, PKN Orlen, IONITY, Tauron i Ekoen.

W przypadku korzystania z ładowarek o mocach 90 lub 100 kW, których w Polsce zaczyna coraz dynamiczniej przybywać (liderem takich stacji jest obecnie PKN Orlen) założyliśmy, ze ładowanie trwa 40 minut i w tym czasie pobrane zostanie 55 kWh. Po raz kolejny najlepszym rozwiązaniem okazuje się abonament Energia Max w sieci GreenWay Polska (stawka 1,23 zł/kWh, przed podwyżką 1,07 zł/kWh). W nowym cenniku GreenWay Polska ceny ładowanie na stacjach DC 50 kW i 100 kW kosztuje tyle samo. Dopiero ładowanie na stacjach DC powyżej 100 kW ma wyższą stawkę za kWh, ale takich stacji w sieci GreenWay jest jeszcze jak na lekarstwo.

Dla użytkowników EV bez abonamentu korzystną stawkę posiada Ekoen (1,36 zł/kWh) jednak na ten moment mamy w Polsce tylko jeden hub tej firmy, więc niezbyt często będzie on po drodze. Podobną stawkę do Ekoenu posiada IONITY w zależności od tego, od którego producenta EV mamy kartę do ładowania oraz jaki abonament wybierzemy. Może to być nawet 1,35 zł/kWh za ultraszybkie ładowanie w KIA Charge lub 1,50 zł/kWh posiadając IONITY Passport. Z kolei jeśli nie posiadacie abonamentu w IONITY to takie ładowanie może być rekordowo drogie – 3,50 zł/kWh.

Warto zaznaczyć, że od 1 lutego obowiązują nowe, obniżone stawki za ładowanie w wybranych sieciach stacji ładowania. Są to obecnie: GreenWay Polska, PKN Orlen i Ekoen oraz kilka firm związanych z IONITY, np. KIA Charge, czy BMW Charging. Ceny netto pozostały niezmienione, a obniżona została końcowa cena brutto – w wyniku kontrowersyjnej obniżki podatku VAT wprowadzonej w ramach tarczy antyinflacyjnej 2.0. Kontrowersyjnej, ponieważ zdania Dostawców Usług Ładowania są podzielone co do interpretacji przepisów obniżki VAT i zmiany pozycji na fakturach ze sprzedaży usługi ładowania na sprzedaż energii energii elektrycznej. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj. Na ten moment obniżki obowiązują do końca lipca.

Z kolei jeśli chcielibyście się zapoznać z poprzednim zestawieniem stawek za ładowanie i przeanalizować, jak zmieniły się cenniki to zapraszamy do artykułu znajdującego się pod tym linkiem.