W związku ze zmianą cennika GreenWay Polska i zwiększeniem opłat za ładowanie od 1 kwietnia 2022 roku zaktualizowaliśmy nasze porównanie kosztów ładowania samochodów elektrycznych w Polsce. Jak teraz wyglądają stawki za ładowanie i którego operatora wybrać ładując się na stacjach AC lub DC?
Koszt ładowania aut elektrycznych na stacjach ładowania w Polsce
Założenia analizy
Na wstępie warto zaznaczyć, że obecnie na polskim rynku aut elektrycznych mamy już dostępnych kilkadziesiąt modeli, które oczywiście różnią się między sobą parametrami. Z tego względu analiza ta nie będzie uniwersalna dla wszystkich modeli, więc musieliśmy przyjąć pewne założenia: pojemność akumulatora trakcyjnego przyjmujemy na poziomie minimum 60 kWh netto, maksymalna moc ładowania 100 kW+, ładowarka pokładowa obsługującą prąd przemienny o mocy 11 kW.
Dodatkowo przyjęliśmy, że użytkownik samochodu elektrycznego należy do EV Klub Polska (największego w Polsce klubu użytkowników aut elektrycznych), dzięki któremu bezpłatnie jest w stanie uzyskać 10% rabatu na ładowanie w sieciach GreenWay Polska (GW) oraz GO+EAuto.
Ładowanie: dla wolnego ładowania (AC) przyjęliśmy czas ładowania 3 godziny i 33 kWh pobranej energii elektrycznej. Z kolei przy szybszym ładowaniu (DC) o mocy 50 kW, przyjęliśmy, że ładowanie będzie trwać około 40 min, a pobrane zostanie 28 kWh energii elektrycznej (pamiętajcie, że często nie ładujemy od „zera” oraz czasami akumulator trakcyjny jest zimny, w związku z czym mało kiedy jesteśmy w stanie przyjąć przez cały czas ładowania maksymalną moc 50 kW). Wyliczając stawki za ładowanie na stacjach 90/100 kW przyjęliśmy również czas na poziomie 40 minut i pobraną ilość energii elektrycznej na poziomie 55 kWh.
Przeczytaj też: W tym roku ruszą kolejne 44 stacje ładowania na MOP-ach
Rabat na ładowanie w sieci GreenWay i GO+EAuto dla członków EV Klub Polska
Operatorzy GreenWay Polska i GO+EAuto oferują aż do 10% rabatu dla klubowiczów EV Klub Polska. Rejestracja w Klubie jest darmowa i dostępna dla wszystkich, dlatego w naszych obliczeniach, przy wyliczaniu stawki dla tych obu tych operatorów postanowiliśmy uwzględnić obecny 10% rabat.
Przeczytaj również: Nowy cennik GreenWay Polska – kiedy opłaca się wziąć abonament? [Kwiecień 2022]
Ile kosztuje wolne ładowanie (AC) 11/22 kW?
W przypadku stacji ładowania prądem przemiennym (AC) do 22 kW rozpiętość cen jest całkiem spora. Najkorzystniejszą stawkę za 1 kWh (po podwyżce 0,92 zł, wzrost z 0,77 zł) uzyskacie w sieci GreenWay Polska, jeśli posiadacie najwyższą opcję abonamentu – Energia Max (opłata 85,36 zł miesięcznie, poprzednio było to 76,82 zł miesięcznie). Koszt niższej opcji abonamentu – Energia Plus – wzrósł z kwoty 25,60 zł do 29,87 zł miesięcznie.
Z kolei jeśli nie posiadacie wykupionego żadnego abonamentu w sieci GreenWay to najlepsze stawki za ładowanie AC przy wyżej wymienionych założeniach uzyskacie na ładowarkach Go+EAuto, (poprzednio była to PGE Nowa Energia, ich cennik również się zmienił). W takich warunkach zapłacicie, po uwzględnieniu 10% zniżki dla klubowiczów EV Klub Polska, 1,04 zł/kWh. Z kolei po drugiej stronie wykresu znajdują się LOTOS z opłatą 1,79 zł/kWh (stała stawka 59 zł za sesję ładowania) oraz PKN Orlen ze stawką 2,46 zł/kWh za ładowanie AC na szybkich stacjach ładowania DC (przez dodatkowe opłaty za minutę przy ładowaniu powyżej 1h) – wyjaśnienie cennika Orlenu znajduje się poniżej.
Cennik za ładowanie na Orlenie – uwaga na pułapkę
Uwaga na Orlen, ponieważ można zostać niemile zaskoczonym dodatkową opłatą za postój (0,34 zł/min), już po upływie 60 minut, korzystając z prądu przemiennego AC, czyli złącza Type2 na stacjach szybkiego ładowania (DC) oraz po upływie 300 minut ładując się na stacjach AC. Przy naszych założeniach (ładownie przez 3 godziny i 33 kWh pobranej energii ze złącza Typu 2 na stacji DC), ładując się prądem przemiennym (AC) na szybkich stacjach ładowania koszt 1 kWh wyniósłby zamiast 1,22 zł/kWh aż 2,46 zł/kWh i wypadłby on zdecydowanie najmniej korzystnie pośród konkurencji. Należy pamiętać, że ładowanie AC jest ładowaniem wolnym i zwykle trwa ono co najmniej kilka godzin.
Co ważne, szybkie stacje ładowania Orlenu zlokalizowane są nie tylko przy trasach, ale bardzo często także w miastach (tym bardziej teraz, po przejęciu stacji spółki Energa). Dlatego wielu posiadaczy samochodów elektrycznych oraz hybryd typu plug-in (PHEV) poruszając się po mieście jest zainteresowanych ładowaniem prądem AC korzystając m.in. ze stacji DC. Warto zatem mieć tę dodatkową opłatę z tyłu głowy.
Stawki za szybkie ładowanie DC (50 kW) w Polsce
Jeśli chodzi o ładowanie na ładowarkach DC 50 kW, to zgodnie z naszymi założeniami, po 40 minutach ładowania i pobraniu 28 kWh najtaniej wychodzi ponownie na stacjach GreenWay Polska dla posiadaczy najwyższego abonamentu (1,23 zł/kWh w porównaniu do poprzedniej ceny 0,99 zł/kWh). Jednak jeśli nie posiadacie abonamentu to również liderem okazuje się GO+EAuto (po uwzględnieniu 10% zniżki dla klubowiczów EV Klub Polska) – 1,44 zł/kWh, a najdrożej jest na stacjach Tauron (1,99 zł/kWh) i Lotos (2,11 zł/kWh). Lotos od lutego tego roku podniósł stawkę za ładowanie z 24 zł do aż 59 zł za sesję ładowania. Rok temu w naszym zestawieniu Lotos okazał się najtańszy (0,53 zł/kWh).
Przeczytaj też: BP: Już niedługo stacje ładowania EV będą bardziej rentowne niż dystrybutory paliw
Ceny szybkiego ładowania DC 90/100 kW
Jedynie pięciu operatorów z analizowanej grupy oferuje swoim klientom ładowanie na stacjach ładowana DC 90/100 kW lub o większej mocy. Są to: GreenWay Polska, PKN Orlen, IONITY, Tauron i Ekoen.
W przypadku korzystania z ładowarek o mocach 90 lub 100 kW, których w Polsce zaczyna coraz dynamiczniej przybywać (liderem takich stacji jest obecnie PKN Orlen) założyliśmy, ze ładowanie trwa 40 minut i w tym czasie pobrane zostanie 55 kWh. Po raz kolejny najlepszym rozwiązaniem okazuje się abonament Energia Max w sieci GreenWay Polska (stawka 1,23 zł/kWh, przed podwyżką 1,07 zł/kWh). W nowym cenniku GreenWay Polska ceny ładowanie na stacjach DC 50 kW i 100 kW kosztuje tyle samo. Dopiero ładowanie na stacjach DC powyżej 100 kW ma wyższą stawkę za kWh, ale takich stacji w sieci GreenWay jest jeszcze jak na lekarstwo.
Dla użytkowników EV bez abonamentu korzystną stawkę posiada Ekoen (1,36 zł/kWh) jednak na ten moment mamy w Polsce tylko jeden hub tej firmy, więc niezbyt często będzie on po drodze. Podobną stawkę do Ekoenu posiada IONITY w zależności od tego, od którego producenta EV mamy kartę do ładowania oraz jaki abonament wybierzemy. Może to być nawet 1,35 zł/kWh za ultraszybkie ładowanie w KIA Charge lub 1,50 zł/kWh posiadając IONITY Passport. Z kolei jeśli nie posiadacie abonamentu w IONITY to takie ładowanie może być rekordowo drogie – 3,50 zł/kWh.
Warto zaznaczyć, że od 1 lutego obowiązują nowe, obniżone stawki za ładowanie w wybranych sieciach stacji ładowania. Są to obecnie: GreenWay Polska, PKN Orlen i Ekoen oraz kilka firm związanych z IONITY, np. KIA Charge, czy BMW Charging. Ceny netto pozostały niezmienione, a obniżona została końcowa cena brutto – w wyniku kontrowersyjnej obniżki podatku VAT wprowadzonej w ramach tarczy antyinflacyjnej 2.0. Kontrowersyjnej, ponieważ zdania Dostawców Usług Ładowania są podzielone co do interpretacji przepisów obniżki VAT i zmiany pozycji na fakturach ze sprzedaży usługi ładowania na sprzedaż energii energii elektrycznej. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj. Na ten moment obniżki obowiązują do końca lipca.
Z kolei jeśli chcielibyście się zapoznać z poprzednim zestawieniem stawek za ładowanie i przeanalizować, jak zmieniły się cenniki to zapraszamy do artykułu znajdującego się pod tym linkiem.