Wyniki testów dynamicznego ładowania indukcyjnego

0
STELLANTIS, IVECO, TECHNOLOGIA DYNAMICZNEGO ŁADOWANIA INDUKCYJNEGO, DYNAMIC WIRELESS POWER TRANSFER, TESTY ŁADOWANIA INDUKCYJNEGO, ARENA DEL FUTURO, TESTY NA ARENA DEL FUTURO, FIAT 500E ŁADOWANIE INDYKCYJNE, WŁOCHY ARENA DEL FUTURO TESTY ŁADOWANIA INDUKCYJNEGO

We Włoszech na torze testowym ładowania indukcyjnego w ruchu Arena del Futuro Stellantis, Iveco i inni partnerzy projektu zakończyli testy systemu. Opierając się na wstępnych wynikach, Stellantis twierdzi, że technologia DWPT (Dynamic Wireless Power Transfer) może być w przyszłości z powodzeniem wykorzystywana na szeroką skalę.

Zaprezentowano wyniki przeprowadzonych testów na wybudowanej w zeszłym roku Arena del Futuro w pobliżu włoskiej Brescii. Jak czytamy w komunikacie Stellantisa, jazda po torze (o długości 1 km) wyposażonym system dynamicznego ładowania indukcyjnego umożliwia samochodowi elektrycznemu (BEV) jazdę z typową prędkością autostradową bez zużywania energii zgromadzonej w akumulatorze. Do jazd testowych wykorzystano m.in. elektrycznego Fiata 500 wyposażonego w technologię ładowania indukcyjnego izraelskiego producenta ElectReon. Oprócz ElectReona, Stellantisa i Iveco, uczestnikami testów są również ABB, Mapei, FIAMM Energy Technology oraz trzy włoskie uniwersytety.

STELLANTIS, IVECO, TECHNOLOGIA DYNAMICZNEGO ŁADOWANIA INDUKCYJNEGO, DYNAMIC WIRELESS POWER TRANSFER, TESTY ŁADOWANIA INDUKCYJNEGO, ARENA DEL FUTURO, TESTY NA ARENA DEL FUTURO, FIAT 500E ŁADOWANIE INDYKCYJNE, WŁOCHY ARENA DEL FUTURO TESTY ŁADOWANIA INDUKCYJNEGO

Wyniki testów dynamicznego ładowania indukcyjnego

Stellantis podkreślił, że przeprowadzone testy pokazały, że wydajność przepływu energii z asfaltu do samochodu jest porównywalna z typową wydajnością stacji szybkiego ładowania. Pomiary natężenia pola magnetycznego wykazały, że nie ma ono wpływu na kierowcę i pasażerów.

Jak czytamy w komunikacie prasowym Iveco, testowany również autobus elektryczny przy prędkości powyżej 70 km/h ładował się indukcyjnie z mocą 75 kW. Testowanym egzemplarzem był 12 metrowy Iveco E-Way.

Przeczytaj również: Lancia od 2026 roku wyprodukuje jedynie auta elektryczne

Technologia Dynamic Wireless Power Transfer

Projekt ładowania indykcyjnego na Arena del Futuro został zapoczątkowany w maju 2021 roku. Dynamic Wireless Power Transfer wykorzystuje system cewek, które układane są pod asfaltem i indukcyjnie przekazują energię do płyt odbiorczych pojazdów. W ten sposób ładowane mogą być zarówno samochody elektryczne, autobusy czy ciężarówki. Do systemu mogą zostać bezpośrednio zintegrowane np. panele słoneczne. Oprócz zastosowań na autostradach technologia ładowania indukcyjnego mogłaby znaleźć zastosowanie również na parkingach czy lotniskach.

Nasz długoterminowy plan strategiczny, Dare Forward 2030, opiera się na założeniu zapewnienia wszystkim „najnowocześniejszej swobody mobilności. Projekt jest esencją tego, dokąd zmierzamy jako firma. Współpracując z tą niesamowitą grupą partnerów, udowodniliśmy, że technologia ładowania indukcyjnego może napędzać naszą zelektryfikowaną przyszłość. Te wspólne projekty są ekscytującymi krokami. Pracujemy nad osiągnięciem dłuższej żywotności baterii, mniejszym niepokojem o zasięg, większą wydajnością energetyczną, mniejszym rozmiarem baterii oraz niższą wagą i kosztami” – powiedziała Anne- Lise Richard, szefowa Global e-Mobility Business Unit w Stellantis.

Iveco w swoim komunikacie prasowym zapewnia, że technologia ładowania indykcyjnego ma duży potencjał do wykorzystania i może stać się „efektywną platformą infrastruktury dla wszystkich systemów e-mobilności, nie tylko pojazdów wyłącznie elektrycznych„. Zapowiedziano już kontynuację testów na „Arena del Futuro”, w których udział ma wziąć m.in. elektryczne Maserati.

źródło: IVECO, STELLANTIS