Impact Clean Power Technology (ICPT), polski producent systemów akumulatorowych do pojazdów użytkowych o dużej ładowności (np. autobusów) oraz stacjonarnych systemów magazynowania energii, rozpoczął budowę zakładu produkcyjnego pod nazwą GigafactoryX.
Produkcja akumulatorów ma ruszyć w 2024 roku. Fabryka ICPT będzie początkowo produkowała 2 GWh akumulatorów rocznie i 5 GWh w fazie końcowej. Jak podaje ICPT, nowy zakład będzie jednym z największych producentów systemów akumulatorowych dla transportu w Europie. Firma nie podała jeszcze lokalizacji fabryki.
Nowe linie produkcyjne mają być wysoce zautomatyzowane, a sam proces będzie zasilany przez system fotowoltaiczny. Cały system ma być ustabilizowany przez magazyny energii zbudowane z systemów akumulatorowych. Magazyny powstaną z zużytych akumulatorów pochodzących z pojazdów transportu publicznego.
Przeczytaj również: Powstał największy w Europie zakład recyklingu akumulatorów EV
Systemy akumulatorowe produkowane w GigafactoryX znajdą zastosowanie w transporcie publicznym, sektorze kolejowym, magazynowaniu energii, energetyce zawodowej oraz wśród użytkowników prywatnych. Akumulatory będą zbudowane z ogniw litowo-jonowych w technologiach LTO, LFP i NMC. Jak podaje ICPT, połowa surowców wykorzystywanych do produkcji będzie pochodzić z recyklingu.
Obszary działalności ICPT
ICPT ma obecnie trzy główne linie produktów: wysokowydajne systemy akumulatorowe dla transportu i przemysłu, stacjonarne magazyny energii dla rynku energii odnawialnej, energetyki zawodowej i przemysłu oraz dodatkowo rozwijane są systemy wodorowe ogniw paliwowych.
Jednym klientów firmy jest m. in. Solaris. W 2021 roku Solaris wspólnie z ICPT i TAURON Polska Energia rozpoczęły badania nad wykorzystaniem ogniw litowo-jonowych jako urządzeń magazynujących energię w zastosowaniach stacjonarnych. Według ICPT, w 2021 roku firma zaopatrywała około 15% rynku baterii do autobusów elektrycznych w Europie.
ICPT ma również w planach wprowadzenie akumulatorów opartych na stałym elektrolicie oraz wejście do produkcji ogniw paliwowych. „Chcemy dalej rozwijać firmę w obszarze nowych produktów, a także dywersyfikować naszą działalność i zwiększać moce produkcyjne” – mówi Bartek Kras, CEO i współzałożyciel Impact Clean Power Technology.
Jeśli chodzi o przyszłych dostawców fabryki, polski producent akumulatorów mówi, że choć firma obecnie produkuje zestawy oparte na azjatyckich ogniwach bateryjnych, to wraz z nowym zakładem chce oprzeć produkcję na krótkich łańcuchach dostaw, bazując na dostawcach europejskich.
źródło: ICPT