Europejski rynek samochodów osobowych nadal boryka się z trudnościami. W lipcu ogólna sprzedaż ponownie spadła. Jednak jeśli chodzi o sprzedaż samochodów całkowicie elektrycznych, zanotowany został 19% wzrost rok do roku. W tym samym czasie sprzedaż hybryd typu plug-in spadła o 25%.
Czynnikiem hamującym sprzedaż w każdym segmencie aut jest oczywiście wciąż ograniczona podaż nowych samochodów. Według danych CleanTechnica, w Europie w zeszłym miesiącu zarejestrowano ponad 157 000 nowych elektrycznych samochodów osobowych (BEV i PHEV), czyli o 5% mniej niż rok temu. Z drugiej strony udział w rynku pozostał stosunkowo wysoki i wyniósł 19%.
Głównym powodem ogólnego spadku w sprzedaży aut elektrycznych jest znaczący 25% spadek sprzedaży samochodów hybrydowych typu plug-in. Samochody całkowicie elektryczne radzą sobie bardzo dobrze. Ich sprzedaż zanotowała 19% wzrost w porównaniu z lipcem 2021 roku.
Przeczytaj również: Co oznacza BEV, PHEV, HEV, FCEV?
Podsumowanie sprzedaży samochodów elektrycznych w lipcu 2022
- Pojazdy typu BEV: ok. 91 000 szt. (wzrost o 19% rok do roku), 11% udział w rynku
- Pojazdy typu PHEV: ok. 66 000 szt. (spadek o 25% rok do roku), 8% udział w rynku
- Razem ok. 157 694 szt. (spadek o 5% rok do roku), 19% udział w rynku
Do tej pory w tym roku w Europie zarejestrowano około 1,3 miliona nowych elektrycznych samochodów osobowych. To około 20% wszystkich rejestracji:
- BEV: ok. 0,77 miliona szt. i 12% udział
- PHEV: ok. 0,51 miliona szt. i 8% udział
- Razem 1 285 520 szt. i 20% udział
Najpopularniejsze modele aut całkowicie elektrycznych w Europie
W lipcu najczęściej kupowanym samochodem całkowicie elektrycznym był Fiat 500 electric – nieco ponad 5000 zarejestrowanych egzemplarzy. Kolejne trzy miejsca zajęły samochody zbudowane na platformie MEB – Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq iV i Volkswagen ID.3. Piąte miejsce zajął nowy Renault Megane E-Tech.
Ciekawostką jest to, że w pierwszej dwudziestce aut elektrycznych znalazły się jedynie trzy modele PHEV. Najwyżej sklasyfikowanym PHEV został Hyundai Tucson PHEV (14 miejsce i 2608 sprzedanych sztuk).
- Fiat 500 electric – 5053 szt.
- Volkswagen ID.4 – 4889 szt.
- Skoda Enyaq IV – 4654 szt.
- Volkswagen ID.3 – 3697 szt.
- Renault Megane E-Tech – 3549 szt.
- Peugeot e-208 – 3470 szt.
- Hyundai Kona elektryczny – 3460 szt.
- Cupra Born – 2999 szt.
- Dacia Spring – 2970 szt.
- Hyundai Ioniq 5 – 2873 szt.
Jeśli chodzi o zestawienie najpopularniejszych aut od początku 2022, Fiat 500 electric goni dwa modele Tesli, które zajmują pierwsze miejsca w rankingu – Model 3 i Y. Tesla Model Y zanotowała w lipcu zaledwie 1725 sprzedanych sztuk, ale jednocześnie był to najwyższy wynik w pierwszym miesiącu kwartału dla tego modelu.
Przeczytaj również: Europa dwóch prędkości – różnice w sprzedaży EV
Wyniki od początku 2022 roku:
- Tesla Model Y – 47 003 szt.
- Tesla Model 3 – 40 679 szt.
- Fiat 500 electric – 38 213 szt.
- Volkswagen ID.4 – 28 669 szt.
- Skoda Enyaq IV – 26 908 szt.
- Peugeot e-208 – 26 602 szt.
- Renault ZOE – 24 502 szt.
- Ford Kuga PHEV – 24 137 szt.
- Kia Niro EV (e-Niro) – 23 981 szt.
- Hyundai Kona electric- 23 969 szt.
Najpopularniejsze marki i koncerny motoryzacyjne w Europie
Najpopularniejsze marki aut elektrycznych w okresie styczeń – lipiec 2022 roku (udział w rynku):
- BMW – 9,2%
- Mercedes-Benz – 8,1%
- Volkswagen – 6,9%
- Tesla – 6,8%
- Kia – 6,3%
- Peugeot – 5,8%
- Audi – 5,8%
Najpopularniejsze koncerny produkujące auta elektryczne w okresie styczeń – lipiec 2022 roku (udział w rynku):
- Grupa Volkswagen – 19,4% udziału (Volkswagen 6,9%, Audi 5,8%)
- Stellantis – 16,7% udziału (Peugeot 5,8%)
- Hyundai Motor Group – 11,6% udziału (Kia 6,3%, Hyundai 5,3%)
- BMW Group – 11,1% udziału (BMW 9,2%)
- Grupa Mercedes – 9,1% udziału (Mercedes-Benz 8,1%)
- Renault-Nissan-Mitsubishi – 8,7% udziału
- Tesla – 6,8% udziału
źródło: cleantechnica.com