Norwegia: w styczniu samochody z napędem elektrycznym stanowiły aż 82% rejestracji

0
BEV, HEV, ILE SAMOCHODÓW ELEKTRYCZNYCH SPRZEDANO W NORWEGII W STYCZNIU 2021 ROKU, PHEV, REJESTRACJE SAMOCHODÓW ELEKTRYCZNYCH (BEV) W NORWEGII OD 01.2018 DO 01.2021, SAMOCHODY ELEKTRYCZNE NORWEGIA, SPRZEDAŻ SAMOCHODÓW ELEKTRYCZNYCH W NORWEGII W LATACH 2018-2021, SPRZEDAŻ SAMOCHODÓW ELEKTRYCZNYCH W NORWEGII W STYCZNIU 2021 ROKU, Rejestracje samochodów elektrycznych (BEV) w Norwegii od 01.2018 do 01.2021
Rejestracje samochodów elektrycznych (BEV) w Norwegii od 01.2018 do 01.2021

Udział w rynku pojazdów elektrycznych w Norwegii jak zwykle wygląda imponująco na tle pozostałych krajów. W styczniu 2021 roku samochody całkowicie elektryczne stanowiły ponad połowę całej sprzedaży. Zarejestrowano 5 461 nowych elektrycznych samochodów osobowych, co stanowi 53% udział w rynku. Dodatkowo pojawiło się 2 848 nowych hybryd typu plug-in. Łącznie udział samochodów z napędem elektrycznym (BEV + PHEV) w styczniu 2021 w Norwegii wyniósł aż 82%.

Przeczytaj też: Auta elektryczne osiągnęły 54% udziału w sprzedaży samochodów w Norwegii w 2020 r.

W styczniu ubiegłego roku w Norwegii zarejestrowano 4 236 samochodów elektrycznych, co w porównaniu do liczby 5 461 w tym roku daje wzrost o 28,9% rok do roku. W poprzednim miesiącu w Norwegii auta elektryczne stanowiły aż 53% udziału w rejestracji samochodów ogółem. Mimo, że wartość ta jest imponująca i w naszym kraju możemy o niej jeszcze długo pomarzyć, jednak dla Norwegii to gorszy wynik niż w poprzednich miesiącach. W listopadzie 2020 r. BEV stanowiły 56,1%, w grudniu 66,7% i ponad 60% we wrześniu i październiku.

O ile rejestracje nowych samochodów elektrycznych wzrosły o wspomniane 28,9% r/r, to w styczniu 2021 roku zarejestrowano łącznie o 7,7% więcej pojazdów (dokładnie 10 301 sztuk) niż w tym samym miesiącu ubiegłego roku. Zatem ogólny wzrost sprzedaży samochodów osobowych to głównie zasługa samochodów elektrycznych. Świadczą o tym również inne norweskie statystyki: w styczniu 2020 roku udział w rynku samochodów z silnikiem benzynowym wynosił 11%, a z olejem napędowym 11,4%. Za to w styczniu 2021 r. było to odpowiednio tylko 5% i 6,2%.

Udział samochodów hybrydowych (PHEV) w Norwegii

W porównaniu ze styczniem 2020 r. udział pojazdów PHEV wzrósł o 48,4%. Z drugiej strony, udział hybryd “nieładowalnych” (HEV) spadł o 33,9% – w sumie to jedynie 836 nowych rejestracji. Udział w rynku HEV wynoszący 8,1% był jednak nadal wyższy niż w przypadku modeli z silnikiem diesla i benzyną. 

Najpopularniejsze modele samochodów elektrycznych

Audi e-tron – styczniowy lider na rynku BEV, był również najlepiej sprzedającym się elektrycznym modelem w Norwegii w całym roku 2020 we wszystkich typach napędu. W styczniu pierwsze miejsce zajęła Toyota RAV4 (PHEV)- 812 sztuk. Dwa kolejne miejsca to Volvo XC40 – 528 sztuk i Peugeot 2008 – 498 sztuk. Nie wiadomo jednak ile rejestracji dotyczy wersji BEV i PHEV obu powyższych modeli. Kolejne miejsca zajmują za to z pewnością samochody elektryczne: 5. Mercedes EQC (467), 6. Polestar 2 (443) i 7. Nissan Leaf (334). Dlaczego w zestawieniu nie pojawia się Tesla Model 3 (brak nawet w pierwszej 20), skoro była najlepiej sprzedającym się samochodem w grudniu? Tesla najwięcej dostaw realizuje zwykle pod koniec kwartału, więc dopiero dane z marca pokażą statystyki sprzedaży swojego modelu. W pierwszej dwudziestce nie znalazł się również VW ID.3, który w grudniu zajął drugie miejsce, a w rankingu listopadowym był pierwszy.