Licznik elektromobilności: sektor infrastruktury ładowania potrzebuje zmian przepisów

0
BEV, EV, LICZNIK ELEKTROMOBILNOŚCI, PSPA LICZNIK ELEKTROMOBILNOŚCI, EV KLUB POLSKA, ILE SAMOCHODÓW ELEKTRYCZNYCH JEST W W POLSCE, LICZNIK ELEKTROMOBILNOŚCI PAŹDZIERNIK 2022, LICZBA SAMOCHODÓW ELEKTRYCZNYCH W POLSCE 2022

Według danych z końca października 2022 roku, w Polsce były zarejestrowane łącznie 59 564 osobowe i użytkowe samochody z napędem elektrycznym. Od początku 2022 roku ich liczba zwiększyła się o 21 299 sztuk, tj. o 47% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku. Dane pochodzą z Licznika Elektromobilności prowadzonego przez PZPM i PSPA.

Liczba samochodów elektrycznych w Polsce

Pod koniec października 2022 roku po polskich drogach jeździło 56 926 elektrycznych samochodów osobowych. W pełni elektryczne auta (BEV) odpowiadały za ok. 50% (28 386 sztuk) tej części floty pojazdów. Pozostałą część (również ok. 50%) stanowiły hybrydy typu plug-in (PHEV) – 28 540 sztuk. Park elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych liczył 2638 sztuk. W dalszym ciągu rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec października składała się z 15 973 sztuk. Liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych powiększyła się do 450 093 sztuk. Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 790 sztuk.

BEV, EV, LICZNIK ELEKTROMOBILNOŚCI, PSPA LICZNIK ELEKTROMOBILNOŚCI, EV KLUB POLSKA, ILE SAMOCHODÓW ELEKTRYCZNYCH JEST W W POLSCE, LICZNIK ELEKTROMOBILNOŚCI PAŹDZIERNIK 2022, LICZBA SAMOCHODÓW ELEKTRYCZNYCH W POLSCE 2022

Liczba stacji ładowania w Polsce

Równolegle do floty pojazdów z napędem elektrycznym, rozwija się również infrastruktura ładowania. Pod koniec października 2022 roku w Polsce funkcjonowało 2494 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (4821 punktów). 28% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania DC, a 72% – wolne ładowarki AC o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W październiku uruchomiono 34 nowe, ogólnodostępne stacje ładowania (83 punkty).

Przeczytaj również: Shell otworzył najszybszą stację ładowania w Austrii

–  Od dawna podkreślmy, że infrastruktura do ładowania i tankowania pojazdów bateryjnych jest kluczowa. Oczywiście bardzo duże znaczenie ma tutaj AFIR, ale w związku z dynamicznie rosnącą liczbą zeroemisyjnych pojazdów dostawczych i ciężarowych – r/r o prawie 140% – kluczowa staje się budowa infrastruktury dla pojazdów użytkowych. Bo o ile w przypadku samochodów osobowych znaczną część ładowań można przeprowadzić w domu w nocy, o tyle sieć ładowania i tankowania wodorem dedykowana pojazdom dostawczym i ciężarowym musi być ulokowana w bardzo przemyślany sposób i musi zapewniać szybkie i bezproblemowe ładowanie bardzo dużych mocy. Dlatego obecnie właśnie to wydaje się stanowić znaczenie większe wyzwanie niż sieć ładowania dla pojazdów osobowych, choć oczywiście ma ona równie duże znaczenie – mówi Jakub Faryś, Prezes PZPM.

–  Jednym z najważniejszych wydarzeń w październiku dla europejskiego sektora e-mobility było rozpoczęcie negocjacji trójstronnych pomiędzy instytucjami unijnymi (Parlamentem, Komisją i Radą UE) w przedmiocie rozporządzenia AFIR, które m.in. wprowadzi obowiązek systematycznego podwyższania mocy infrastruktury ładowania wraz z każdym nowo zarejestrowanym samochodem z napędem elektrycznym. Z perspektywy Polski AFIR powinien stać się przede wszystkim czynnikiem motywującym administrację publiczną do możliwie pilnej optymalizacji prawa. Rozporządzenie wejdzie w życie już w 2023 r. a pierwszy termin wypełnienia ujętych w nim wymogów minie niecałe dwa lata później. Obecnie to często czas niewystarczający na sfinalizowanie w Polsce procesu instalacji ogólnodostępnej stacji DC. Ma to przełożenie na wyniki sektora. Od początku 2022 r. w Polsce uruchomiono jedynie 121 nowych ładowarek DC, czyli mniej niż w analogicznym okresie 2021 r. To dowód na to, jak pilna jest potrzeba optymalizacji polskiego prawa – dodaje Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.

źródło: pzpm.org.pl, pspa.com.pl