12 dużych miast na świecie planuje od 2025 zakup wyłącznie autobusów elektrycznych

1

23 października 12 włodarzy dużych miast zobowiązało się do podjęcia kilku ważnych przedsięwzięć by uczynić swoje miasta bardziej ekologicznymi, zdrowszymi inbsp;nowocześniejszymi. Postanowienie zakupu od 2025 roku wyłącznie elektrycznych autobusów ma w dużej mierze przybliżyć ich do realizacji planów.

Z powyższych obietnic cieszą się nie tylko mieszkańcy miast, którzy będą oddychać czystszym powietrze, ale również firmy produkujące elektryczne autobusy, gdyż zakup dotyczy miast z naprawdę dużymi flotami. Są to między innymi: Londyn, Paryż, Los Angeles, Kopenhaga, Barcelona, Quito, Vancouver, Mexico City, Mediolan, Seattle, Auckland i Cape Town.

Niektóre z metropolii już wcześniej zaplanowały podobne koncepcje. Urząd transportu Los Angeles (LA Metro) zobowiązał się do posiadania wyłącznie elektrycznych pojazdów do 2030 roku. Ostatnio złożyli zamówienie na 100 autobusów elektrycznych. Kolejny przykład to Londyn posiadający kilka projektów zero emisyjnych. Od poprzedniego roku na ulicach miasta można spotkać dwupiętrowe autobusy w pełni elektryczne o duży zasięgu. W tym tygodniu władze Londynu wprowadziły również program mający na celu zredukowanie liczby samochodów z silnikiem Diesel’a.

Burmistrz Londynu Sadiq Khan wypowiedział się w tej sprawie:

Jestem całkowicie oddany tej kwestii, by rozwiązać problem skutków śmiertelnych, jakie powoduje toksyczne powietrze wśród Londyńczyków. Chcę uczynić Londyn miastem bezemisyjnym. Z tego powodu czuję niesamowitą dumę, gdy dzisiaj wprowadzamy w Londynie pionierską T-Charge, najbardziej rygorystyczny dopuszczalny próg emisji na całym świecie. Pozwoli nam to zmniejszyć liczbę „brudnych” samochodów zanieczyszczających nasze drogi i płuca. Prowadzimy walkę, by oczyścić zanieczyszczone powietrze i by chronić naszych obywateli przed zgubnymi skutkami zmian klimatu



Poza zamiarem zakupu elektrycznych samochodów porozumienie, jakie nazwano „Deklaracja ulic wolnych od paliw kopalnych”, zawiera również szereg innych postulatów:
• Wzrost współczynnika komunikacji pieszej, rowerowej, użytkowania transportu publicznego i carsharingu
• Zmniejszenie liczby samochodów zanieczyszczających powietrze na ulicach miast
• Zaopatrywanie flot miejskich w zero emisyjne samochody
• Współpraca z zaopatrzeniowcami, operatorami flot i przedsiębiorcami w celu przyspieszenia zmian służących wprowadzeniu zeroemisyjnych samochodów i zmniejszeniu ogólnej liczby samochodów w miastach

Na pewno ta inicjatywa jest godna pochwały i można się cieszyć, że w tym kierunku zmierza świat. Zdaje się, że z roku na rok elektryczny transport będzie przyspieszał i stawał się faktem, a co za tym idzie – wszyscy na tym skorzystamy żyjąc w bardziej przyjaznych dla zdrowia miastach.