Smart zaprezentował swój najnowszy samochód elektryczny. Marka znana z produkcji małych miejskich aut, stworzyła teraz całkiem sporego elektrycznego SUV-a.
Jesienią 2021 r. na targach IAA Mobility smart zaprezentował pierwszą koncepcję elektrycznego SUV-a. Jednak finalnie model zaprezentowany na niedawnej premierze w Berlinie trochę różni się od modelu koncepcyjnego, ale zdecydowanie może się podobać.
Konstrukcja akumulatora i napęd elektryczny pochodzą od chińskiego producenta samochodów Geely (gdzie również znajduje się produkcja). Z kolei nadwozie samochodu zostało zaprojektowane przez zespół projektowy Mercedesa pod kierownictwem Gordona Wagenera.
Wymiary Smarta #1
Model #1 zrywa z koncepcją małego miejskiego autka. Najnowszy elektryczny SUV od smarta będzie mierzył 4,29 m długości oraz 2,75 m rozstawu osi. Szerokość nowego elektrycznego SUV-a to 1,82 m, a wysokość 1,63 m. #1 jest zbudowany na platformie Geely SEA (Sustainable Experience Architecture). Smart podkreśla elastyczność nowej platformy, gdyż można ją konfigurować zarówno z większym jak i mniejszym podwoziem, a także z różnymi akumulatorami. Jeśli chodzi o konkurencję, to nowy Smart może konkurować chociażby z modelem Hyundai Kona Electric.
Pojemność tylnego bagażnika #1 to 411 litrów, ale taką przestrzeń można uzyskać po przesunięciu do przodu tylnego rzędu siedzeń. Takie położenie tylnej kanapy generalnie jednak uniemożliwia korzystanie z niej przez pasażerów. Z drugiej strony, w skrajnym tylnym położeniu pasażerowie mają o 13 cm więcej miejsca, ale pojemność bagażnika spada do 273 litrów.
Moc i prędkość maksymalna
W napędzie Smarta wykorzystano silnik asynchroniczny. Moc tego silnika to 272 KM, a jego moment obrotowy to 343 Nm. Prędkość maksymalna to 180 km/h.
Smart #1 bateria i ładowanie
Elektryczny Smart posiada baterię NCM o pojemności 66 kWh. Nowy Smart może być ładowany prądem przemiennym o mocy do 22 kW. W przypadku szybkiego ładowania DC, maksymalna moc ładowania wynosi 150 kW. Ładowanie DC od 10% do 80%, jak podaje producent, zajmuje niecałe 30 min (średnia moc ładowania to 92 kW). Samochód ma zostać wyposażony w system podgrzewania akumulatorów za pomocą aplikacji. Podgrzewanie akumulatora ma na celu uzyskanie optymalnej mocy ładowania, tj. poprawy wydajności w niskich temperaturach.
#1 – jaki zasięg?
Zasięg modelu #1 to 420-440 km według normy WLTP, a zatem realnie powinien wynosić od 250 do 350 km. Oczywiście zasięg zależeć będzie od stylu jazdy i warunków pogodowych.
Przeczytaj również: BMW iX3 – zalety i wady elektrycznego SUVa
Smart #1 wyposażenie
Elektryczny SUV od Smarta posiada zintegrowane klamki w drzwiach. Centralny ekran dotykowy ma wymiary 12,8 cali. Dodatkowo auto posiada 9,2 calowy wyświetlacz umieszczony przed kierownicą. Oprogramowanie systemu multimedialnego zostało oparte na systemie Android. Co istotne, system umożliwia zdalne pobieranie aktualizacji (OTA – over the air).
Smart # 1 kiedy cennik?
Podsumowując, Smart nie podał jeszcze informacji o cenie samochodu. Nie podano również daty, kiedy miały by się rozpocząć dostawy. Na razie wiadomo jedynie, że składanie zamówień ma ruszyć tego lata. Smart #1 jest obecnie w trakcie uzyskiwania europejskiej homologacji. Prawdopodobnie proces ten zakończy się w drugiej połowie tego roku.
źródło: smart