Jak rozmiar kół wpływa na zasięg samochodu elektrycznego?

2

Na sprawność każdego samochodu ma wpływ kilka sił. Są to między innymi:
– siła oporu aerodynamicznego (Cx),
– siła tarcia wewnętrznego (tarcie, jakie występuje w jednostce napędowej oraz w układzie przekazania napędu – skrzynia biegów, mechanizm różnicowy czy łożyska),
– siła bezwładności,
– siła tarcia (opon).

Jeśli chodzi o samochody elektryczne, to każde z wyżej wymienionych sił są szalenie istotne, ponieważ wpływają na zasięg naszego samochodu. W niniejszym artykule skupimy się na przykładzie Tesli, jaki wpływ na zasięg w samochodzie elektrycznym mają różne rozmiary felg.

Niektóre niedawno wydane dokumenty dotyczące Tesli Model S i Model X do EPA, pomagają nam lepiej zrozumieć wpływ opcji wielkości kół na efektywność tych pojazdów i przekazują nam naprawdę dużo informacji.

Wyniki te są oparte na testach, które nie są dokładnie reprezentatywne dla normalnego cyklu jazdy.

Testy sięgają grudnia ubiegłego roku, ale zostały niedawno wydane przez EPA. Poniżej mamy porównanie zużycia energii Modelu S na obręczach 19″ i 21″ oraz Modelu X na obręczach 20″ i 22″:

  • 4,9% większe zużycie energii dla Modelu S P100D z kołami 21″ w porównaniu do 19″
  • 5,2% większe zużycie energii dla Modelu S P90D z kołami 21″ w porównaniu do 19″
  • 11,6% większe zużycie energii dla Modelu S 60/75 z kołami 21″ w porównaniu do 19″
  • 11,8% większe zużycie energii dla Modelu S 60D / 75D / 90D z kołami 21″ w porównaniu do 19″.
  • 22,2% większe zużycie energii dla Modelu X P90D z kołami 22″ w porównaniu do 20″
  • 22,5% większe zużycie energii dla Modelu X 60D / 75D / 90D z kołami 22″ w porównaniu do 20″.
  • 23,3% większe zużycie energii dla Modelu X P100D z kołami 22″ w porównaniu do 20″

Jak pokazują powyższe wyniki, różnica w zasięgu Modelu S P90D i P100D (z pakietem Performance) na kołach 19″ i 21″ jest w miarę niewielka. W wersjach bez pakietu Performance zużycie energii na większych obręczach jest wyższe już o ponad 10%. Z kolei jeśli chodzi o Model X to tu mamy już o wiele znaczniejszą różnicę. W każdej wersji Modelu X różnica pomiędzy obręczami 20″ i 22″ wynosi już nie 10%, a 20%!

Oczywiście tak jak zostało napisane na początku są to testy, które nie zostały przeprowadzone w normalnym cyklu jazdy, dlatego być może w rzeczywistości te różnice nie są aż tak duże. Niemniej jednak zwracają one uwagę na coś o czym się nie mówi debatując na temat zasięgu samochodów elektrycznych. Większe obręcze mają jednak wpływ na zmniejszenie zasięgu, więc jeżeli komuś bardzo zależy na każdym kilometrze zasięgu, to przed zakupem samochodu elektrycznego warto jednak zastanowić się nad mniejszym rozmiarem kół.

Jak widać, nawet Tesla podaje w swoim konfiguratorze podczas wyboru felg, że wybór największych 22″ obręczy może zmniejszyć zasięg o 10-15% w zamian za lepsze prowadzenie samochodu.