Jak podaje w swoim raporcie portal CleanTechnica, 15 europejskich krajów w 2021 roku zanotowało minimum 15% udział w rynku pojazdów elektrycznych (BEV i PHEV). Z kolei 12 z nich miało minimum 10% udział w rynku samochodów całkowicie elektrycznych. Jednak w pozostałych europejskich krajach rynek pojazdów elektrycznych nie wygląda już tak optymistycznie, choć i tak z miesiąca na miesiąc widać wzrosty w sprzedaży.
Grupę 15 krajów z największą sprzedażą aut „z wtyczką” otwiera Irlandia – 15,9% sprzedaży. Na pierwszym miejscu znajduje się oczywiście Norwegia z wynikiem 86,1%. Co z resztą Europy?
Wzrost sprzedaży aut elektrycznych jest widoczny na całym kontynencie. Oczywiście w dużej mierze wynika to z ogólnounijnych wymagań stawianych producentom samochodów, aby obniżyli oni emisję CO2 sprzedawanych pojazdów, lub w zamian za to zapłacili ogromne kary finansowe. Wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych nie jest jednak jednolity w całej Europie. Szczególnie te dysproporcje widoczne są na wschodzie i południu Europy. Aczkolwiek nawet w tych krajach, zgodnie z opracowaniem opublikowanym przez portal CleanTechnica, widać gwałtowny wzrost udziału w rynku pojazdów elektrycznych.
Okres analiz obejmował lata od 2012 do 2021 roku. Analizowana była zarówno sprzedaż hybryd typu plug-in (PHEV) oraz aut całkowicie elektrycznych (BEV).
Przeczytaj również: Wzrost sprzedaży EV w Polsce w Q1 2022 r.
Rejestracje aut całkowicie elektrycznych i hybryd typu plug-in
Zdecydowanym liderem w grupie wspomnianych 16 „goniących” krajów są Włochy – 9,5% rejestracji nowych pojazdów elektrycznych w 2021 roku. Za nimi są Hiszpania, Rumunia, Węgry i Grecja – 7% udziału pojazdów „z wtyczką” w 2021 roku w Grecji i na Węgrzech do 7,7% w Rumunii i 7,8% w Hiszpanii. Dalej wyniki są już sporo słabsze, reszta krajów plasuje się pomiędzy 2,8% a 4,2% udziału w rynku. Na szarym końcu jest Cypr i Turcja.
Sprzedaż aut elektrycznych m.in. w Estonii i na Łotwie zanotowała wzrosty już kilka lat temu. Sukces ten był wynikiem obowiązujących w tamtym czasie dotacji. W ostatnich latach, podobnie jak w prowadzących 15 krajach, również w pozostałej 16 widać gwałtowne wzrosty sprzedaży aut elektrycznych. Choć nadal pozostaje jeszcze wiele do nadrobienia.
Rynek pojazdów całkowicie elektrycznych
Jeśli chodzi o udział w rynku pojazdów całkowicie elektrycznych to tutaj prowadzi Rumunia – 5,2% udziału. Włochy, Hiszpania i Grecja nie radzą sobie tak dobrze (odpowiednio 4,6%, 2,8% i 2,2% udziału BEV).
Co jednak ważne podkreślenia, jak zauważa autor analizy, sprzedaż pojazdów BEV wzrosła co prawda we wszystkich 16 krajach, ale i tak osiągnęła dopiero poziom, na którym znajdowała się pierwsza 15 krajów już kilka lat temu.
źródło: CleanTechnica