Podczas tegorocznych targów Fleet Market w Warszawie Volkswagen Samochody Użytkowe prezentuje nowego e-Craftera – bezemisyjny samochód z napędem elektrycznym, przeznaczony do przewozu ładunków o masie do 1,72 tony. VW e-Crafter wyposażony w silnik elektryczny o mocy 100 kW (136 KM) jest pierwszym elektrycznym samochodem użytkowym marki, który wzbogaca rodzinę Craftera. Debiut Craftera z napędem elektrycznym oznacza początek ofensywy w dziedzinie bezemisyjnych samochodów dostawczych. Volkswagen Samochody Użytkowe będzie uzupełniał ofertę o kolejne modele częściowo lub całkowicie elektryczne.
Zasięg e-Craftera wynosi 173 km (mierzone wg normy NEDC), a jego prędkość maksymalna celowo jest ograniczona do 90 km/h – odpowiada to rzeczywistym codziennym potrzebom firm, które działają w miastach. VW e-Crafter został stworzony z myślą właśnie o takich firmach, które zajmują się dostarczaniem towaru do końcowego odbiorcy, jak – na przykład – firmy kurierskie i logistyczne. Zdecydowana większość samochodów w tego typu firmach przejeżdża od 70 do 100 km dziennie. Do takich tras – z uwzględnieniem licznych przystanków po drodze – przystosowano układ napędowy e-Craftera. W jego wypadku nie chodziło o jak największy zasięg, lecz taki, jaki jest rzeczywiście potrzebny podczas codziennych zastosowań. Dzięki temu akumulatory e-Craftera nie są zbyt duże.
Samochód, jak wszystkie Craftery, jest produkowany w fabryce we Wrześni. Montaż komponentów elektrycznego układu napędowego odbywa się w głównej fabryce marki Volkswagen Samochody Użytkowe – w Hanowerze. VW e-Crafter nie jest samochodem wtórnie przystosowanym do napędu elektrycznego, lecz od samego początku został zaprojektowany jako model bezemisyjny. Volkswagen Samochody Użytkowe wykorzystał konstrukcję dużego auta dostawczego, by optymalnie rozmieścić w niej elementy elektrycznego układu napędowego. I tak na przykład akumulator litowo-jonowy znajduje się pod podłogą e-Craftera, co oznacza dużą oszczędność miejsca. Dzięki temu można w pełni wykorzystać przestrzeń ładunkową auta wynoszącą 10,7 m3. Wysokość e-Craftera – furgonu z wysokim dachem – wynosi 2.590 mm; szerokość otworu ładunkowego to 1.380 mm, wysokość przedziału ładunkowego wynosi z kolei 1.861 mm. Zależnie od wersji maksymalna ładowność sięga od 0,975 do 1,72 tony.
W przedniej części e-Craftera znajduje się elektryczny silnik synchroniczny typu EEM85. Jego maksymalna moc wynosi 100 kW, a maksymalny moment obrotowy – 290 Nm. Silnik elektryczny praktycznie już w chwili rozpoczęcia pracy wytwarza maksymalny moment obrotowy. Dzięki temu e-Crafter jest samochodem jednocześnie dynamicznym i bardzo oszczędnym – zużycie energii elektrycznej przez auto obciążone jednotonowym ładunkiem wynosi (w cyklu mieszanym) 21,54 kW/100 km. Moment obrotowy jest przenoszony na koła przedniej osi za pomocą jednobiegowej automatycznej skrzyni biegów (EQ 290) skonstruowanej do samochodów użytkowych. Silnik, przekładnia oraz mechanizm różnicowy tworzą jeden nieduży moduł. Pozostałe elementy układu napędowego to jednostka sterująca silnikiem i wysokowydajna elektronika. Ta ostatnia steruje przepływem energii między silnikiem elektrycznym a akumulatorem. Prąd stały (DC) zmagazynowany w litowo-jonowym akumulatorze dzięki elektronice jest zamieniany w prąd zmienny (AC). Przetwornik DC/AC wytwarza napięcie o wartości 12V na potrzeby pokładowej sieci elektrycznej.
Na stacji ładowania prądem stałym o mocy 40 kW, wyposażonej w złącze CCS, akumulator e-Craftera (o pojemności energetycznej wynoszącej 35,8 kWh) można zasilić energią elektryczną do 80 procent jego pojemności w ciągu zaledwie 45 minut. CCS to skrót od podlegającego światowej standaryzacji Combined Charging System – systemu zasilania prądem stałym, w który e-Crafter jest wyposażony seryjnie. Jeśli korzysta się ze stacji Wallbox AC, która dostarcza prąd zmienny o mocy 7,2 kW, w 100% akumulator zostanie napełniony po 5 godzinach i 20 minutach.
VW e-Crafter ma najnowocześniejsze systemy służące bezpieczeństwu, komfortowi oraz multimedialne. Seryjnie w wyposażeniu znajdują się: Park Pilot wspomagający parkowanie i zawierający funkcję ochrony nadwozia (dzięki 16 czujnikom dźwiękowym rozmieszczonym w różnych miejscach karoserii zmniejsza ryzyko uszkodzenia nadwozia lub innych aut podczas manewrowania), wielofunkcyjna kamera (z przodu) oraz kamera z tyłu. Ponadto, jako pierwszy samochód użytkowy w swojej klasie, Crafter jest seryjnie wyposażony w system automatycznego hamowania po kolizji, który daje możliwość uniknięcia po wypadku kolejnych zderzeń. Poza tym w standardzie znajdują się system zapobiegający skutkom podmuchów bocznego wiatru, a także LED-owe reflektory (świateł drogowych, mijania i do jazdy dziennej), automatyczna klimatyzacja (Climatronic), system podgrzewania foteli, pompa ciepła i ogrzewana przednia szyba, komfortowe fotele oraz system nawigacyjny Discover Media z App-Connect (umożliwia korzystanie z aplikacji zainstalowanych na smartfonie), system obsługi radia przy pomocy komend głosowych, a także interfejs telefonu komórkowego.
VW e-Crafter został stworzony w oparciu o Craftera drugiej generacji, który na rynku pojawił się w 2017 roku. Innowacyjny technicznie i atrakcyjny stylistycznie Crafter, również w 2018 roku, należy do bardzo popularnych modeli – od stycznia do października Volkswagen Samochody Użytkowe dostarczył klientom 2355 egzemplarzy, czyli o 75 procent więcej niż w tym samym okresie poprzedniego roku.
Volkswagen e-Crafter jest jednym z blisko 200 samochodów pokazywanych podczas tegorocznych targów Fleet Market. Jubileuszowa, już dziesiąta edycja Ogólnopolskich Targów Motoryzacyjnych i Biznesowych Fleet Market odbywa się pod honorowym patronatem Ministerstwa Infrastruktury, Ministerstwa Energii oraz Wydziału Transportu Politechniki Warszawskiej. W targach Fleet Market 2018 weźmie udział około 8 tysięcy przedstawicieli firm z całej Polski.
Źródło: materiały prasowe VW