Czy faktycznie samochody elektryczne są bardziej narażone na pożary?

0
POŻARY SAMOCHODÓW ELEKTRYCZNYCH, POŻARY EV, CZY SAMOCHODY ELEKTRYCZNE CZĘŚCIEJ SIĘ ZAPALAJĄ, CZY AUTA ELEKTRYCZNY SĄ BARDZIEJ NARAŻONE NA POŻARY, CZY SAMOCHÓD ELEKTRYCZNY MOŻE SIĘ ZAPALIĆ, CZĘSTOTLIWOŚĆ WYSTĄPIENIA POŻARU W SAMOCHODACH ELEKTRYCZNYCH, AKUMULATOR SAMOCHODU ELEKTRYCZNEGO, POŻAR BATERII

Jak pokazują amerykańskie badania, najwięcej pożarów na 100 tys. sprzedanych pojazdów wystąpiło w samochodach hybrydowych. Drugie miejsce zajęły samochody z silnikiem spalinowym. Jeśli chodzi o samochody elektryczne, wśród nich pożary występowały zdecydowanie najrzadziej.

W mediach często pojawiają się informacje dotyczące pożarów samochodów elektrycznych. Narracja tych wiadomości jest taka, jakoby auta elektryczne były zdecydowanie najbardziej ze wszystkich rodzajów napędów narażone na ryzyko wystąpienia pożaru. Ale czy faktycznie tak jest?

Amerykański portal ubezpieczeniowy AutoinsuranceEZ przeprowadził analizę danych ubezpieczonych samochodów pod kątem częstotliwości występowania pożarów. Analizowane dane pochodziły z Narodowej Rady Bezpieczeństwa Transportu, Departamentu Transportu oraz rządowych baz danych dotyczących wycofania samochodów z rynku. Co wykazały badania?

Statystyki dotyczące pożarów ICE i EV

Jak wynika z analiz, najbardziej narażone na wystąpienie pożarów są samochody hybrydowe – 3 474,5 pożarów na 100 tys. sprzedanych aut, drugie miejsce zajmują samochody spalinowe – 1 529,9 pożarów na 100 tys. sprzedanych aut, a dopiero na trzecim miejscu są samochody elektryczne z wynikiem zdecydowanie najniższym – 25,1 pożarów na 100 tys. sprzedanych aut. Jak widać różnica pomiędzy pożarami (w autach hybrydowych i spalinowych w porównaniu do aut elektrycznych) jest gigantyczna!

 Liczba pożarów/100 tys. sprzedanych aut
Samochody hybrydowe3474
Samochody spalinowe1529
Samochody elektryczne25

Wiadomo jednak, że pożary akumulatorów litowo-jonowych w samochodach elektrycznych są znacznie trudniejsze do ugaszenia niż pożary samochodów spalinowych. Akumulatory są zasadniczo własnym źródłem paliwa, za sprawą zgromadzonej w nich energii, stąd mogą palić się godzinami, a ich ugaszenie może być trudne. Nawet jeśli pożar auta elektrycznego wydaje się ugaszony, akumulator może zapalić się ponownie, dlatego tak ważne jest, aby strażacy byli szkoleni z gaszenia pożarów w nowych produkowanych pojazdach hybrydowych i elektrycznych, których na drogach pojawia się coraz więcej.

Jeśli chodzi natomiast o liczbę wycofywanych aut z amerykańskiego rynku ze względu na ryzyko pożaru, analiza AutoinsuranceEZ wskazała, że na szczycie listy w 2020 roku znajduje się model Hyundai Elantra (430 tys. wycofanych sztuk). Dwa znaczące wycofania dotyczyły aut elektrycznych – Hyundai Kona (82 tys. sztuk wycofanych z powodu wadliwych akumulatorów) oraz Chevrolet Bolt EV (70 tys. sztuk wycofanych, również z powodu wadliwego akumulatora).

Jeśli chodzi o nasze polskie podwórko, jakiś czas temu PSPA wydało raport, z którego również wynika, że samochody elektryczne nie ulegają pożarom częściej niż auta spalinowe. Cały raport znajdziecie tutaj.

źródło: AutoinsuranceEZ