Tesla przedstawiła swoje dane za pierwszy kwartał 2022 roku. Amerykański producent pochwalił się osiągnięciem przychodu w wysokości 18,76 mld dolarów. Wyniki mogłyby być nawet lepsze, gdyby nie zatrzymanie produkcji w Szanghaju pod koniec marca.
Od początku stycznia do końca marca Tesla wygenerowała rekordowy w swojej historii przychód na poziomie 18,76 mld dolarów. Dla porównania, w I kwartale 2021 roku przychody wyniosły 10,39 mld USD, a w ostatnim kwartale 2021 roku wzrosły do 17,72 mld USD. Z kolei marża brutto firmy wyniosła 29,1% wobec prognozowanych 25,8% co jest rekordem w branży motoryzacyjnej.
Przychody Tesli za pierwszy kwartał od 6 lat:
2016: $1.15 miliardów
2017: $2.7 miliardów
2018: $3.4 miliardów
2019: $4.5 miliardów
2020: $6 miliardów
2021: $10.4 miliardów
2022: $18.8 miliardów
Przerwa w produkcji w Szanghaju spowalnia nowy rekord produkcji Tesli
Od stycznia do marca 2022 roku Tesla dostarczyła na całym świecie 310 048 samochodów elektrycznych, bijąc poprzednie rekordy dostaw. Uzyskane wyniki tym bardziej cieszą Elona Muska, gdyż pierwszy kwartał z reguły jest słabszy z powodu chińskiego nowego roku. W tym roku dodatkowo wpływ na wolumen produkcji miało zatrzymanie Gigafabryki w Szanghaju oraz przerwy w łańcuchu dostaw spowodowane wojną na Ukrainie. Pomimo przeciwności losu, Tesla pobiła swój poprzedni rekord dostaw ustanowiony w czwartym kwartale 2021 roku, kiedy to dostarczyła 308 600 samochodów.
Produkcja Tesli w pierwszym kwartale 2022 roku spadła do 305 407 sztuk pojazdów (Tesla w swoich raportach podaje liczbę aut wyprodukowanych oraz liczbę aut dostarczonych do klientów – akapit wyżej). We wspomnianej fabryce Giga Szanghaj w marcu linie montażowe były wyłączone przez sześć dni, co w przybliżeniu odpowiada niewyprodukowaniu 12 000 samochodów. Dodatkowo fabryka we Fremont pracowała ze zmniejszoną wydajnością. Produkowane są tam Model S oraz Model X, a zdolność produkcyjna wynosi 100 000 pojazdów rocznie lub 25 000 na kwartał. W rzeczywistości, Tesla w minionym kwartale wyprodukowała jedynie 14 218 Modeli S i X.
Tesla stara się poprawić łańcuchy dostaw
Jak podaje Tesla, podejmowane są „znaczne wysiłki”, aby rozwinąć własną produkcję ogniw, pozyskiwanie surowców oraz dywersyfikację dostawców. Wyzwania związane z łańcuchem dostaw w dobie obecnego kryzysu cały czas się pogłębiają. Ponadto w ostatnich miesiącach wzrosły ceny niektórych surowców, jak np. litu czy kobaltu.
Przeczytaj również: Tesla bije rekordy dostarczając 936 172 samochody w 2021 roku
Dalszy rozwój sieci Superchargerów
Na koniec marca Tesla posiadała na całym świecie 3724 lokalizacje Tesla Supercharger, co stanowi wzrost o 7,1% w porównaniu z końcem 2021 roku, a o 38% w porównaniu z I kwartałem 2021 roku. W sumie na wszystkich stacjach działa łącznie 33 657 stanowisk do ładowania (wzrost o 6,8% w porównaniu do IV kwartału 2021 roku). Oznacza to, że każda lokalizacja ma średnio dziewięć punktów ładowania.
W nieco mniej różowych barwach przedstawiają się inna gałęzie biznesu Tesli. Na przykład dachy solarne, czyli Tesla Solar Roof. W I kwartale 2022 roku zainstalowano tylko 48 MW mocy, co jest wynikiem o 48% mniejszym niż w I kwartale 2021 roku. W najsłabszym kwartale ubiegłego roku zainstalowano 83 MW.
W przypadku stacjonarnych magazynów energii udało się zwiększyć wolumen o 846 MWh. W porównaniu z I kwartałem 2021 roku oznacza to wzrost o 90%, ale wszystkie trzy pozostałe kwartały z ubiegłego roku były powyżej wartości z bieżącego kwartału.