Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów (ACEA) opublikowało raport rejestracji samochodów osobowych w Unii Europejskiej za 2019 rok.
W raporcie przedstawionych jest bardzo wiele danych dotyczących rejestracji nowych samochodów. Są to między innymi:
- samochody z silnikami benzynowymi
- samochody z silnikami diesla
- pojazdy elektryczne (EV=BEV+PHEV+FCEV)
- samochody czysto elektryczne (BEV)
- samochody hybrydowe typu plug-in (PHEV)
- samochody hybrydowe (HEV)
Naturalnie w kręgu naszych zainteresowań są EV, BEV oraz PHEV.
Zaczynając od EV – w 2019 roku padł kolejny rekord rejestracji aut elektrycznych, hybryd typu plug-in oraz aut wodorowych w Unii Europejskiej. Zarejestrowanych zostało 459 387 osobowych EV, co stanowi wzrost względem 2018 roku o prawie 53 proc.
Krajem, który posiadał największą rejestrację EV w 2019 r. są zdecydowanie Niemcy. Liczba rejestracji EV u naszych zachodnich sąsiadów wyniosła aż 108 839 (wzrost o 60,9 proc. r/r).
Na drugim miejscy znalazła się Wielka Brytania z wynikiem 72 834 (+21,5 proc. r/r).
Z kolei podium zamknęła Holandia, która zanotowała gigantyczny wzrost sprzedaży EV bo aż o 146,3 proc.Liczba rejestracji EV wyniosła tam 66 957 szt., co jest rewelacyjnym wynikiem jak na kraj o takiej wielkości.
Z kolei pod względem sprzedaży aut czysto elektrycznych (BEV), na podium mamy już pewne zmiany. Lider co prawda pozostał ten sam. Niemcy ze sprzedażą 63 491 szt. BEV (+75,3 proc. r/r) co prawda są na 1. miejscu, aczkolwiek mało brakło, żeby Niderlandy „założyły koszulkę lidera”.
Holandia uzyskała znakomity wynik, rejestrując aż 62 056 pojazdów czysto elektrycznych! Jest to wzrost rok do roku o kosmiczne 158,6 proc.
Na podium udało się wskoczyć również Francji, spychając UK (z poprzedniego zestawienia). Francuzi kupili w 2019 roku 42 764 aut czysto elektrycznych.
Jak w tym zestawieniu wypada Polska? Co prawda w 2019 roku odnotowaliśmy wzrost aż o 140,3 proc. r/r, lecz tak spektakularne procenty na małych wolumenach rejestracji to nic wielkiego (w przeciwieństwie do Holandii, która osiągnęła wyższy wzrost r/r przy ogromnych liczbach rejestracji BEV). W Polsce w 2019 roku zarejestrowano 1490 pojazdów czysto elektrycznych (BEV).
Źródło: ACEA