W ostatni wtorek w warszawskiej Elektrowni Powiśle zaprezentowany został zaawansowanych prototyp Nissana Ariya, jednego z najważniejszych nowych modeli japońskiej marki. Ten elektryczny crossover o sportowym charakterze zaprojektowany został według nowej strategii Nissan NEXT. Ariya to połączenie nowoczesnego SUV-a i hatchbacka, to jeden z pierwszych modeli Nissana, który oferuje zdalne aktualizacje systemu (OTA – over the air). Dodatkowo wybrane opcje będzie można dokupić lub aktywować również przez internet.
Światowa premiera Nissana Ariya miała miejsce latem 2020 r. w Jokohamie. Auto do regularnej produkcji trafi w drugiej połowie 2021 r. Nissan zapowiadał, że sprzedaż na rynku europejskim rozpocznie się w drugiej połowie 2021 r., ale z powodu pandemii termin ten przełożony został na początek 2022 r.
Nissan stopniowo ogranicza ofertę swoich aut na Starym Kontynencie. Docelowo z samochodów osobowych zostaną jedynie Qashqai, Juke i LEAF, który powoli będzie zastępowany właśnie przez Ariyę. Strategia Nissan NEXT zakłada, że japoński producent samochodów skoncentruje się w Europie na segmencie samochodów elektrycznych i crossoverach. Ariya – idealny przedstawiciel nowego ducha marki to połączenie cech, jakie znamy z istniejących już modeli Nissana, przede wszystkim z Qashqaia – prekursora nowego segmentu crossoverów z 2007 r. oraz Leafa, czyli jednego z pierwszych samochodów elektrycznych produkowanych na dużą skalę. Jeśli chodzi o właściwości jezdne i dynamikę jazdy, Ariya wzoruje się na modelu GT-R.
Design Nissana Ariya
Nissan Ariya posiada elegancki i minimalistyczny design. Dynamizmu dodaje opadająca w stylu coupe linia dachu. Auto wyposażone zostało w 19-calowe aluminiowe obręcze (20-calowe w opcji). Model zaprezentowany podczas pokazu w Warszawie to topowa wersja auta. Poziom wyposażenia, jakość materiałów i wykończenia pokazuje, że Nissan może zawalczyć również o klientów z segmentu premium. Dobre wrażenie robi kokpit z dwoma 12,3 calowymi ekranami. Kierowca ma możliwość szerokiej personalizacji prezentowanych danych. Praktycznie całe sterowanie auta odbywa się za pomocą tych właśnie ekranów i panelu dotykowego na konsoli środkowej. Część funkcji dostępna jest również na kierownicy. Dodatkowo auto wyposażone zostało w duży, dobrze widoczny wyświetlacz HUD na przedniej szybie.
Wymiary i wnętrze Nissana Ariya
Długość | 4595 mm |
---|---|
Szerokość | 1850 mm |
Wysokość | 1660 mm |
Masa (w zależności od wyposażenia) | 1,8-2,3 t |
Rozstaw osi | 2775 mm |
Pojemność bagażnika | 2WD: 468 l / 4WD: 415 l |
Wnętrze samochodu jest bardzo przestronne. Dzięki użyciu dedykowanej modelom elektrycznym platformy CMF aliansu Nissan-Renault oraz optymalnemu rozmieszczeniu wszystkich podzespołów auta, w tym baterii, Nissan może się poszczycić naprawdę ciekawie zaprojektowanym wnętrzem z odpowiednim wykorzystaniem przestrzeni. Pasażerowie zarówno na przednich jaki tylnych fotelach mogą liczyć na bardzo komfortowe warunki podróżowania. Auto ma we wnętrzu zupełnie płaską podłogę, dzięki temu środkowa konsola ze schowkiem i podłokietnikiem może być elektrycznie przesuwana w przód i w tył, co daje możliwość własnej, optymalnej dla komfortu jazdy, aranżacji przestrzeni.
Dostępne wersje Nissana Ariya
W najlepszej odmianie Performance, Ariya będzie wyposażona w dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 394 KM, pozwalające na przyspieszenie do 100 km/h w czasie 5,1 s. Prędkość maksymalna to 200 km/h. Bateria o pojemności 90 kWh (87 kWh netto) i napęd na dwie osie e-4ORCE pozwolą na przejechanie na jednym ładowaniu do 400 km.
W sprzedaży dostępne będą cztery odmiany napędowe nowego crossovera od Nissana. Oprócz wspomnianej wersji Performance, dostępne będzie również wersja czteronapędowa o mocy 306 KM oraz dwie wersje z napędem na przód – o mocy 218 lub 242 KM. Dokładne dane techniczne każdej z opcji znajdują się w poniższej tabeli.
Dane techniczne - rynek europejski | Ariya (2WD) | Ariya (2WD) | Ariya (AWD – e-4ORCE) | Ariya (AWD – e-4ORCE) |
---|---|---|---|---|
Pojemność akumulatora | 65 kWh (nominalna)/63 kWh (użyteczna) | 90 kWh (nominalna)/87 kWh (użyteczna) | 90 kWh (nominalna)/87 kWh (użyteczna) | 90 kWh (nominalna)/87 kWh (użyteczna) |
Moc | 218 KM | 242 KM | 306 KM | 394 KM |
Moment obrotowy | 300 Nm | 300 Nm | 600 Nm | 600 Nm |
Przyspieszenie (0-100 km/h) | 7,5 s | 7,6 s | 5,7 s | 5,1 s |
V max | 160 km/h | 160 km/h | 200 km/h | 200 km/h |
Szacunkowy zasięg (cykl mieszany WLTP) | Do 360 km | Do 500 km | Do 460 km | Do 400 km |
Nissan Ariya zostanie wyposażony w zaawansowany układ autonomicznej jazdy ProPilot. Jeśli europejskie przepisy na to pozwolą, Nissan będzie mógł wprowadzić również prawie całkowicie autonomiczną wersję ProPilot 2.0, która na razie będzie dostępna w ofercie jedynie w Japonii.
Na ten moment niewiele kompaktowych elektrycznych crossoverów może poszczycić się takimi parametrami. To właśnie osiągi nowego Nissana mogą być jego sporym atutem, a szczególnie mamy tu na myśli wersję z napędem e-4ORCE, czyli napędem opracowanym na bazie rozwiązań, jakie znamy z kultowych już modeli Patrol oraz GT-R. Auto na pewno zadowoli miłośników minimalizmu, nie ma tu zbędnych rozpraszaczy, które nie pozwalałyby na skupienie się na jeździe.