Mercedes zaprezentował swoją pierwszą w pełni elektryczną limuzynę. EQS to odpowiednik klasy S. Auto dzięki baterii o pojemności aż 107,8 kWh (netto) może się poszczycić nawet 770 km zasięgu. Co więcej, EQS to pierwszy model niemieckiego producenta zbudowany od podstaw jako samochód elektryczny.
Mercedes EQS został zbudowany na zupełnie nowej bryle, przez co ma całkowicie inne proporcje w porównaniu do klasy S. Jest to pierwszy model Mercedesa od początku skonstruowany jako samochód elektryczny. Auto ma aż 5,21 m długości, przy czym rozstaw osi to imponujące 3,51 m co daje bardzo dużo miejsca na pokładzie. Linia dachu jest łukowata, a maska została wysunięta do przodu. Wzrok przyciąga futurystyczny czarny panel, umieszczony w zastępstwie czarnego, tradycyjnego grilla.
Mercedes EQS – wymiary
Długość | 5,22 m |
Szerokość | 1,93 m |
Wysokość | 1,51 m |
Rozstaw osi | 3,51 m |
Dzięki niezwykle opływowej sylwetce auto ma rekordowo niski współczynnik oporu powietrza, współczynnik Cx jest równy 0,209. EQS posiada standardową skrętną tylną oś (kąt skrętu do 4,5 stopnia), co pozwala na zwiększenie zwrotności przy prowadzeniu samochodu. W opcji będzie dostępny również układ z tylnymi kołami ze skrętem do 10 stopni, będzie go można aktywować również po zakupie, poprzez bezprzewodową aktualizację OTA.
Wygląd i wnętrze
W kabinie pierwsze skrzypce gra duży zakrzywiony ekran MBUX Hyperscreen, który przebiega przez całą szerokość kabiny. Ekran to tak naprawdę trzy wyświetlacze umieszczone pod szkłem, które optycznie łączą się w jedną całość. Jednym z tych ekranów jest ekran pasażera. To 12,3 calowy wyświetlacz OLED, dzięki czemu pasażer ma ułatwiony dostęp do systemów multimedialnych. Mercedes pozwala jednak na używanie funkcji rozrywkowych tylko w momencie, gdy auto porusza się zgodnie z przepisami. Gdy samochód wykryje, że wzrok kierowcy skierowany jest na wyświetlacz pasażera, następuje automatyczne przyciemnienie ekranu.
Bateria i zasięg
Każdy nabywca EQS będzie mógł przez rok ładować się za darmo na stacjach IONITY. W Mercedesie EQS wprowadzono nową generację akumulatorów o znacznie większej gęstości energii. Bateria Mercedesa EQS w standardzie ma aż 107,8 kWh pojemności netto, co daje maksymalnie około 770 km zasięgu (model z silnikiem na tylnej osi). Auto można ładować z maksymalną mocą 200 kW DC, dzięki czemu zasięg 300 km można doładować w zaledwie 15 min. Wbudowana ładowarka pozwoli na ładowanie z mocą 22 kW AC.
W opcji dostępna będzie również bateria o pojemności 90 kWh, co przełoży się na zasięg około 643,7 km.
Kolejna imponująca cecha nowego Mercedesa to sprawność rekuperacji, maksymalna wartość w trybie D to 5 m/s2 (3 m/s2 poprzez rekuperację i 2 m/s2 poprzez hamulce). 290 kW mocy rekuperacji daje zauważalne zwiększenie zasięgu auta.
Dostępne wersje
Dostępne będą dwie wersje Mercedesa EQS: odmiana 450+ (napęd na tylną oś i silnik o mocy 333 KM) oraz odmiana 580 4MATIC (napęd na cztery koła i dwa silniki o łącznej mocy 524 KM). Mercedesa EQS odmiana 580 4MATIC do 100 km/h rozpędzać się będzie w 4,3 s (EQS 450+ osiągnie 100 km/h w 6,2 s). Prędkość nowego Mercedesa została fabrycznie ograniczona do 210 km/h. Niemiecki producent ma również w planach wersję AMG o mocy aż do 762 KM.
Nawigacja i System MBUX
Mercedes EQS będzie wyposażony w nawigację, która planuje trasy z uwzględnieniem wymaganych postojów na ładowanie oraz potrafi w czasie rzeczywistym reagować np. na styl jazdy lub korki. System MBUX (Mercedes-Benz User Experience) pokazuje, czy poziom naładowania baterii pozwoli na powrót do miejsca startu. Ciekawą funkcją systemu MBUX jest również obliczanie szacunkowych kosztów ładowania.
DIGITAL LIGHT – technika oświetlenia
Technika oświetlenie DIGITAL LIGHT będzie dostępna w wyposażeniu standardowym od poziomu Advanced Plus. Pozwoli ona na wyświetlanie bezpośrednio na jezdni oznaczeń z nawigacji oraz symboli ostrzegawczych. Nowością jest możliwość wyświetlania ostrzeżeń i wskazówek dotyczących kierunku jazdy w momencie, gdy asystent utrzymania pasa ruchu lub asystent martwego pola wykryją zagrożenie na drodze.
Wykrywanie snu i Autopilot
W Mercedesie EQS wykorzystana została najnowsza generacja systemów, których zadaniem jest wspomaganie kierowcy podczas jazdy, np. ostrzeżenie o mikrośnie. Auto zostało również wyposażone w automatyczne klamki, które wysuwają się, gdy kierowca zbliży się do samochodu, a gdy podejdzie jeszcze bliżej, zaczynają się otwierać automatyczne drzwi, które umieszczone zostały zarówno z przodu jak i z tyłu pojazdu.
W opcji dostępny jest pilot jazdy e-Merc, który pozwoli na przemieszczanie się w trybie warunkowo zautomatyzowanym z maksymalną prędkością do 60 km/h (przy dużym natężeniu ruchu lub w korku na niektórych trasach szybkiego ruchu, początkowo jedynie w Niemczech).
Mercedes nie podał jeszcze dokładnej daty premiery ani ceny auta, jednak bazując na aktualnej cenie klasy S spodziewać się możemy, że cena nowej elektrycznej limuzyny będzie rozpoczynać się od podobnego poziomu – powyżej 400 000 zł.