W Wiedniu i Grazu w ramach projektu eTaxi Austria rozpoczyna się właśnie dwuletnie testowanie na szeroką skalę nowego rodzaju technologii ładowania. Dzięki systemowi Matrix Charging producenta Easelink, taksówki elektryczne mogą ładować się na postoju przez podłączenie do specjalnego ładującego panelu.
System Easelink choć na pierwszy rzut oka wygląda na ładowanie indukcyjne, jednak nim nie jest. Ładowanie odbywa się za pomocą złącza, które jest opuszczane z podwozia pojazdu i łączy się z panelem ładującym w ziemi.
Nowa technologia ładowania będzie testowana w dwóch austriackich miastach – Wiedniu i Grazu. Łącznie udział w projekcie weźmie dziesięć postojów taksówek i 66 aut elektrycznych. Nowa przewodząca technologia ładowania – Matrix Charging pochodzi od firmy Easelink z siedzibą w Grazu.
Ładowanie Matrix Charging
Na postojach taksówek przesyłana moc wyjściowa prądu AC początkowo wynosić będzie 11 kW z wydajnością transmisji ponad 99%. Jak zapowiada firma Easelink, system Matrix Charging będzie mógł w przyszłości ładować z mocą do 22 kW AC, 50 kW DC (400V) i 100 kW DC (800 V).
Pojazdy biorące udział w projekcie eTaxi Austria
Pojazdami pilotażowymi będą Volkswagen ID.4 oraz Hyundai Ioniq 5. Samochody z wmontowanym już złączem do ładowania zapewnia firma Easelink. Co ciekawe, Easelink ogłosił, że takie złącze może już być montowane w większości pojazdów elektrycznych dostępnych na rynku. W Wiedniu do projektu przygotowywanych jest osiem stanowisk i 56 pojazdów, w Grazu są dwa stoiska i dziesięć pojazdów.
Projekt pilotażowy eTaxi Austria
Projekt pilotażowy eTaxi Austria obejmie 66 w pełni eksploatowanych taksówek. Testowanie potrwa do 2024 roku, ale już w tym roku pierwsza seria Matrix Charging powinna być również dostępna dla klientów. Firma Easelink podała, że obecnie współpracuje „z wiodącymi producentami i dostawcami samochodów nad seryjnym zastosowaniem Matrix Charging”. To by oznaczało, że w przyszłości fabrycznie nowe auta lub ich części będą mogły być oferowane wraz z nowym modułem do ładowania.
Cena systemu Matrix Charging
Easelink nie podała jeszcze ceny modułu, jednak zapowiada, ze cena ta umożliwi „wykorzystanie Matrix Charging we wszystkich segmentach cenowych pojazdów”.
Już od roku system jest również używany przez firmę car-sharingową pojazdów elektrycznych w Grazu, a od wiosny tego roku rozpoczęto współpracę z Austriackim Klubem Samochodowym, Motocyklowym i Turystycznym (ÖAMTC). Ostatnio system ładowania można było zobaczyć też u niemieckiej firmy Schaeffler na targach IAA Mobility.
Przeznaczenie systemu Matrix Charging
Easelink kieruje swoje rozwiązanie zarówno do operatorów flotowych, jak i osób prywatnych. Przede wszystkim system ten jest skierowany do tych, którzy w godzinach pracy spędzają część czasu na przestojach. Branża taksówkarska jest w tym kontekście idealna. Stosując to rozwiązanie można zaoszczędzić czas na przejazdy do stacji ładowania. Dodatkowo system Matrix Charging pozwala wyeliminować słupki ładowania i kable, a infrastruktura ładowania może być rozwijana w gęsto zabudowanych obszarach bez konieczności zajmowania dodatkowej przestrzeni. Kolejną zaletą, na którą Easelink zwraca uwagę, jest to, że rozwiązanie to umożliwia kierowcom i klientom całoroczny komfort, taki jak chłodzenie i ogrzewanie aut elektrycznych na postoju taksówek bez zmniejszania zasięgu, a także proste zmienienie miejsc na postoju – bez konieczności odłączania kabla.
Hermann Stockinger, założyciel i dyrektor generalny Easelink, dodaje, że podkładki ładujące na parkingach są solidne i bezobsługowe oraz mogą być instalowane zarówno w miejscach publicznych, jak i prywatnych garażach. Wytrzymują one obciążenie koła do 2,5 tony i posiadają automatyczny mechanizm czyszczenia. W Wiedniu i Grazu podkładki ładujące są teraz umieszczane bezpośrednio na postojach taksówek.
Wdrożenie projektu eTaxi Austria
Za wdrożenie eTaxi Austria stoi całe konsorcjum. Oprócz Easelink w jego skład wchodzi Izba Handlowa w Wiedniu i Styrii, przedsiębiorstwa energetyczne Wien Energie i Energie Graz, Agencja Energetyczna w Graz, firmy tbw research GesmbH, Taxi 40100 i Taxi 31300, a także ‘vibe moves you’ i Quintessenz Organisationsberatung. Inni zaangażowani partnerzy to ÖAMTC i producent samochodów Hyundai.
Projekt jest dodatkowo finansowany przez Austriacki Fundusz Klimatu i Energii w ramach programu Zero Emission Mobility Implementation. Z przewidywanej wartości projektu wynoszącej 7,5 mln euro udział sektora publicznego to 2,2 mln euro. W Austrii projekt ma naprawdę duże znaczenie, gdyż od 2025 roku dopuszczone do ruchu będą tylko taksówki z napędem o zerowej emisji.
Prace Easelink nad zautomatyzowaną technologią ładowania przewodzącego trwają już od 2015 roku. Firma zatrudnia obecnie 24 osoby i posiada lokalizacje w Grazu oraz w Chinach. Easelink jest również zaangażowany w kilka organów normalizacyjnych dotyczących technologii ładowania, takich jak Inicjatywa Interfejsu Ładowania (CharIn), Międzynarodowa Komisja Elektrotechniczna (IEC) i Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna (ISO).
źródło: easelink.com, etaxi-austria.at