Jak wynika z raportu amerykańskiego Biura Technologii Pojazdów Departamentu Energii, o ile auta całkowicie elektryczne mogą być droższe przy zakupie, o tyle ich użytkowanie przynosi znaczne oszczędności w porównaniu z ich odpowiednikami z silnikiem spalinowym.
To nie pierwszy raz, kiedy z przeprowadzanych analiz wynika, że całkowity koszt użytkowania samochodu elektrycznego jest niższy niż samochodu spalinowego. Pisaliśmy o tym również przy okazji omawiania raportu IEA. Analizy przedstawione przez amerykańskie Biuro Technologii Pojazdów Departamentu Energii (DOE) pokazują, że jeśli porównamy samochody z różnych segmentów z roku modelowego 2022, okazuje się, że różnica między kosztami paliwa może wynosić tysiące dolarów, przy założeniu przebiegu 15 000 mil (24 000 km) rocznie.
Założenia do wykresu:
Każda kropka na wykresie reprezentuje model podstawowy i jest to średni koszt dla wszystkich certyfikowanych konfiguracji tego modelu. Dwa modele w kategorii małych samochodów przekraczały 7000 USD i nie ujęto ich na wykresie.
Przy założeniu 24 000 km podróży rocznie, przy 55% jeździe po mieście i 45% jeździe autostradą, koszty paliwa wynoszą 4,87 USD/galon (1,28 USD/l) za zwykłą benzynę bezołowiową, 5,76 USD/galon (1,52 USD/l) za premium, 5,72 USD/galon (1,51 USD/l) za olej napędowy, 3,54 USD/galon (0,93 USD/l) za E85 i 0,13 USD/kWh za energię elektryczną. Galon to 3,79 l.
Ładowanie BEV to koszt poniżej 1000 USD rocznie (przy 24 000 km)
Pojazdy całkowicie elektryczne akumulatorowe zajęły pierwsze miejsce we wszystkich analizowanych segmentach aut. W każdym przypadku ich roczny koszt paliwa (ładowania) kształtował się na poziomie poniżej 1000 dolarów.
W przypadku hybryd typu plug-in sprawa jest bardziej skomplikowana. Wiele zależy od ich zasięgu w trybie całkowicie elektrycznym i sposobu użytkowania. Jeden kierowca może używać PHEV głównie w trybie EV, podczas gdy inny rzadko korzysta z zasięgu elektrycznego. Niektóre PHEV to samochody sportowe ze zelektryfikowanym układem napędowym, więc zazwyczaj są one zorientowane na osiągi. Z tego powodu na wykresie występuje większa zmienność wyników.
Koszty zużycia paliwa (prąd i paliwo) hybryd typu plug-in i konwencjonalnych hybryd (bez możliwości ponownego ładowania) mieszczą się w przedziale 1000-2000 USD. Jednak wiele z nich przekracza 2000 USD rocznie.
Roczny koszt paliwa dla pojazdów z silnikami spalinowymi zaczyna się dopiero powyżej 2000 USD i dochodzi nawet do 7000 USD, w zależności od ich rodzaju i paliwa (benzyna, olej napędowy, paliwo E85).
źródło: energy.gov