Kalifornijska Rada ds. Zasobów Powietrza (CARB) wprowadziła rozporządzenie „Advanced Clean Cars II”, które określa ścieżkę prowadzącą do wprowadzenia od 2035 roku zakazu sprzedaży samochodów z silnikiem spalinowym (ICE). Rozporządzenie zostało uchwalone przez gubernatora Kalifornii na mocy dekretu około dwa lata temu. Jednak teraz zakaz dotyczący sprzedaży pojazdów spalinowych został nieco złagodzony.
Pierwotnie od 2035 roku w Kalifornii miały być sprzedawane jedynie samochody bezemisyjne. Obecnie, zgodnie z rozporządzeniem uchwalonym przez CARB, również hybrydy plug-in (PHEV) zostaną dopuszczone do sprzedaży. Co prawda dopuszczone hybrydy będą musiały posiadać zasięg na silniku elektrycznym co najmniej 80 km w rzeczywistych warunkach jazdy. Ponadto sprzedaż PHEV nie może stanowić więcej niż 20 % całkowitej sprzedaży aut. Dodatkowo wprowadzony został wymóg również dla aut całkowicie elektrycznych, akumulatorowych (BEV) lub zasilanych ogniwami paliwowymi (FCEV). Muszą one posiadać minimum 241 km zasięgu, aby były liczone jako samochody bezemisyjne.
Przeczytaj również: Kalifornia przeznacza 3,9 miliarda dolarów na rozwój elektromobilności
Wprowadzone właśnie Rozporządzenie obejmuje również pickupy i SUV-y. Pierwsze regulacje zostaną wprowadzone już od 2026 roku. Za cztery lata BEV, PHEV i FCEV, które CARB nazywa pojazdami o zerowej emisji (ZEV), muszą stanowić minimum 35 % sprzedaży. W 2030 roku musi być to już 68 %, a za kolejne 5 lat samochody zeroemisyjne będą musiały już stanowić 100% sprzedaży.

Wymogi dotyczące żywotności baterii
CARB określił również wymagania dotyczące pojemności akumulatora po określonym czasie pracy. Od roku modelowego 2030 przepisy wymagają, aby pojazd utrzymywał co najmniej 80 % zasięgu elektrycznego przez dziesięć lat lub 150 000 mil (ok. 241 400 km).
„Po raz kolejny Kalifornia jest liderem w kraju i na świecie dzięki regulacji, która wyznacza ambitne, ale osiągalne cele dotyczące sprzedaży ZEV. Szybkie przyspieszenie liczby pojazdów ZEV na naszych drogach i autostradach zapewni znaczną redukcję emisji i zanieczyszczeń wszystkim Kalifornijczykom, zwłaszcza tym, którzy mieszkają w pobliżu dróg i cierpią z powodu ciągłego zanieczyszczenia powietrza” – powiedziała przewodnicząca CARB Liane Randolph.
Kalifornia wprowadziła już podobny system w 2020 roku dla pojazdów użytkowych, dla ciężarówek klasy 8 włącznie. W 2035 roku pojazdy użytkowe zeroemisyjne mają stanowić od 40 do 75 % sprzedaży, w zależności od klasy wagowej. Celem długoterminowym jest to, aby do 2045 roku każdy pojazd użytkowy w Stanach Zjednoczonych był bezemisyjny.
źródło: ca.gov