Międzynarodowa Agencja Energii opublikowała najnowszy raport Global EV Outlook 2022 podsumowujący stan rynku elektromobilności w 2021 roku. W zeszłym roku globalna sprzedaż samochodów elektrycznych (BEV + PHEV) podwoiła się, w porównaniu do roku 2020. Na całym świecie sprzedano rekordową liczbę 6,6 miliona aut elektrycznych, w tym 4 651 074 BEV. Dla porównania w 2012 roku było to zaledwie 120 tysięcy sztuk (59 161 BEV).
Sprzedaż samochodów elektrycznych na świecie (2021 r.)
Udział samochodów elektrycznych w rynku w 2021 roku wyniósł prawie 10%, czterokrotnie więcej niż w 2019 roku. Całkowita liczba aut elektrycznych na świecie pod koniec zeszłego roku sięgnęła 16,5 miliona. Co ciekawe, już w pierwszym kwartale 2022 roku sprzedano 2 miliony EV, czyli o 75% więcej niż w analogicznym okresie w 2021 roku.
Co wpływa na sprzedaż EV?
Rynek samochodów elektrycznych w dalszym ciągu wymaga rożnych form wsparcia. Jedną z tych form, która realnie wpływa na popyt są różnego rodzaju rządowe dopłaty, które w 2021 roku wyniosły w sumie prawie 30 miliardów dolarów.
Dodatkowo, coraz więcej państw decyduje się na wprowadzenie przepisów mających na celu stopniowe wycofywanie z użytkowania aut z silnikami spalinowymi. W odpowiedzi na tę potrzebę, coraz więcej producentów samochodów podąża za aktualnymi trendami i wypuszcza na rynek nowe modele EV oraz ogłasza daty końca produkcji aut spalinowych.
Przeczytaj również: Hyundai Motor Group: koniec sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi
W porównaniu do 2015 roku na rynku w 2021 roku w sprzedaży dostępnych było pięć razy więcej modeli aut elektrycnzych. Większa dostępność również przekłada się na większe zainteresowanie tym rodzajem samochodów. Jak czytamy w raporcie, na rynku dostępnych jest obecnie około 450 modeli aut z napędem elektrycznym (BEV+PHEV).
Chiny liderem sprzedaży samochodów elektrycznych
W ubiegłym roku w samym Państwie Środka sprzedano połowę całego globalnego wolumenu aut elektrycznych – 3,3 miliona sztuk. Sprzedaż w Europie nadal wykazuje duży wzrost rok do roku – 65% (2,3 miliona aut elektrycznych). W USA po dwóch latach spadków sprzedaży w końcu zanotowano wzrost – 630 000 EV. W pierwszym kwartale 2022 roku widać już kontynuację panujących trendów.
Co miedzy innymi wpływa na tak dobrą sprzedaż w Chinach? Sprzedawane tam samochody elektryczne są z reguły mniejsze niż na innych rynkach (segment A i B), przez co różnica cenowa między ich spalinowymi odpowiednikami jest mniejsza i z roku na rok systematycznie się zmniejsza. W 2021 roku mediana ceny sprzedanych elektryków w Chinach była jedynie o 10% wyższa niż w przypadku aut spalinowych. Średnia na pozostałych rynkach to 45% – 50%.
Z drugiej strony są m.in. takie kraje jak Brazylia, Indie czy Indonezja, gdzie samochody elektryczne pozostają daleko poza zasięgiem przeciętnego klienta, a udział EV w rynku jest na poziomie mniejszym niż 0,5%.
Autorzy raportu wskazują, że nadal jest wiele obszarów wymagających wsparcia i poprawy, jak choćby infrastruktura do ładowania oraz elektryfikacja transportu ciężkiego. Międzynarodowa Agencja Energii wskazuje, że biorąc pod uwagę zapowiedzi różnych państw oraz wdrażane polityki, w 2030 roku sprzedaż samochodów elektrycznych może stanowić ponad 30% rynku sprzedaży aut ogółem, wyłączając jedynie pojazdy dwu i trzykołowe. To i tak niewystarczająco, aby spełnić cel zerowej emisji CO2 w 2050 roku. Aby cel ten był realny, udział EV w runku za osiem lat powinien wynosić 60%.
Przeczytaj również: Sprzedaż samochodów elektrycznych w Europie Zachodniej wyprzedziła sprzedaż modeli z silnikiem Diesla
Rekomendacje na przyszłość
Raport IEA wskazuje również na pięć kierunków działania, które należy podjąć aby przyspieszyć i wspomóc rozwój elektromobilności na świecie.
Po pierwsze wraz z dojrzewaniem rynku samochodów elektrycznych powinny być stopniowo wycofywane bezpośrednie dopłaty do zakupu aut, a skutecznym rozwiązaniem przejściowym mogą być dopłaty pochodzące z opłat pobieranych za niewydajne pojazdy z silnikami spalinowymi. Dodatkowo kluczowe jest wprowadzanie restrykcyjnych przepisów ściśle określających normy emisji CO2 i takie działanie powinno być podjęte przez wszystkie kraje, które chcą przyspieszyć przejście na samochody elektryczne.
Podobne zalecenia dotyczą również rynku elektrycznych pojazdów ciężarowych oraz autobusów. Już teraz ich całkowity koszt użytkowania (TCO) jest często konkurencyjny porównując go do pojazdów spalinowych. Ich szerszą adopcję również mogłoby wspomóc wprowadzenie dopłat oraz przepisów ograniczających emisyjność pojazdów.
Jeśli chodzi o kraje wschodzące i rozwijające się, priorytetem powinny tam być pojazdy dwu lub trzykołowe oraz miejskie autobusy, ponieważ to właśnie te rodzaje EV są najbardziej konkurencyjne cenowo. Dodatkowo pomóc mogłaby bardziej dostępna infrastruktura do ładowania, choć najważniejszym czynnikiem jest w przypadku takich krajów jednak cena.
Czwarta rekomendacja dotyczy wspierania przez rządy rozwoju oraz dostępności infrastruktury do ładowania oraz wsparcie, np. poprzez dopłaty, instalacji domowych ładowarek. Aby stale powiększająca się liczba samochodów elektrycznych oraz stacji ładowania nie stała się obciążeniem dla sieci elektroenergetycznej, ale mogła zapewnić jej stabilność, w planach dotyczących budowy nowych stacji oraz modernizacji istniejących ładowarek powinno uwzględniać się opcję ładowania dwukierunkowego.
Ostatnią z rekomendacji jest zapewnienie bezpiecznego, wytrzymałego oraz zrównoważonego łańcucha dostaw. Elektryfikacja transportu drogowego wymaga szerokiego dostępu do różnych surowców. Jednym ze sposobów, który może być pomocny w celu uniknięcia „wąskich gardeł” jest recykling zużytych baterii oraz szukanie innowacyjnych rozwiązań. Tutaj również może pomóc wsparcie rządów, a konkretniej wprowadzanie polityk ułatwiających tworzenie nowych inwestycji, wspieranie ochrony środowiska oraz społecznie zrównoważonych praktyk.
źródło: Global EV Outlook 2022, IEA