Porsche prezentuje pierwszy elektryczny model Taycan

0
Porsche Taycan

Podczas światowej premiery, która odbyła się na trzech kontynentach jednocześnie, Porsche zaprezentowało dziś światu swój pierwszy, w pełni elektryczny samochód sportowy.

Porsche Taycan



Pierwsze warianty nowej serii modelowej to Taycan Turbo S oraz Taycan Turbo. Oba są najnowocześniejszymi przedstawicielami gamy Porsche E-Performance, a zarazem należą do grona najmocniejszych aut seryjnych, jakie producent sportowych samochodów ma obecnie w swojej ofercie. Słabsze odmiany Porsche Taycan, również z napędem na wszystkie koła, pojawią się jeszcze w tym roku. Pierwszą odmianą, która dołączy do portfolio, będzie natomiast Taycan Cross Turismo. Jego debiut wyznaczono na koniec przyszłego roku.

Do 2022 r. Porsche zainwestuje w elektromobilność ponad 6 miliardów euro.

Elektryczna moc
Flagowy Taycan Turbo S w trybie overboost, w połączeniu z systemem Launch Control, może generować moc do 560 kW (761 KM), a Taycan Turbo – do 500 kW (680 KM).

Porsche Taycan




Przyspieszenie

Taycan Turbo S przyspiesza od 0 do 100 km/h w 2,8 s, natomiast Taycan Turbo potrzebuje na to 3,2 s.

Porsche Taycan

Zasięg

Wariant Turbo S oferuje zasięg do 412 km, a Turbo – do 450 km (w każdym przypadku zgodnie z WLTP).

V-max
Maksymalna prędkość obu czteronapędowych samochodów wynosi 260 km/h.

Porsche Taycan

Czas i moc ładowania | Bateria
Taycan jest pierwszym seryjnym pojazdem o napięciu systemowym 800 V zamiast „tradycyjnych” dla aut elektrycznych 400 V. W idealnych warunkach czas ładowania baterii w zakresie od 5 do 80 % stanu naładowania wynosi 22,5 minuty; maksymalna moc ładowania to 270 kW. Całkowita pojemność akumulatora Performance Plus wynosi 93,4 kWh. W domu kierowcy Porsche Taycan będą mogli ładować swoje samochody prądem zmiennym (AC), z mocą do 11 kW.

Nowe Porsche Taycan Turbo S oraz Porsche Taycan Turbo można już zamawiać. Ich ceny zaczynają się od, odpowiednio, 650 tys. zł i 790 tys. zł.

W modelu Taycan firma Porsche po raz pierwszy oferuje wnętrze w konfiguracji całkowicie pozbawionej wykończeń ze skóry. Poszczególne elementy są w tym przypadku wykonane z innowacyjnych materiałów pochodzących z recyklingu, co podkreśla ekologiczną koncepcję elektrycznego samochodu sportowego.

Samochód oferuje dwa bagażniki: przedni ma pojemność 81 litrów, a tylny – 366 litrów.





 

Innowacyjne silniki i dwustopniowa przekładnia
Taycan Turbo S oraz Taycan Turbo korzystają z dwóch wyjątkowo efektywnych maszyn elektrycznych – jedna pracuje przy przedniej osi, druga przy tylnej. Dzięki temu oba warianty dysponują napędem na wszystkie koła. Wysoka efektywność maszyn synchronicznych z magnesami trwałymi przynosi korzyści zarówno w zakresie mocy maksymalnej, jak i zasięgu. Maszynę elektryczną, przekładnię oraz sterowany impulsowo falownik połączono w kompaktowy moduł napędu. Moduły mają najwyższą gęstość mocy (kW na litr objętości „opakowania”) spośród wszystkich elektrycznych zespołów napędowych dostępnych obecnie na rynku. Szczególną cechą silników elektrycznych jest uzwojenie cewek stojana o „spinkowej” strukturze. Technika ta pozwala na użycie w stojanie większej ilości miedzi, zwiększając moc maksymalną oraz moment obrotowy przy zachowaniu tej samej objętości elementu. Dwustopniowa przekładnia przy tylnej osi to innowacja opracowana przez Porsche. Pierwszy bieg umożliwia jeszcze lepsze przyspieszenie ze startu, a drugi – o długim przełożeniu – zapewnia wysoką efektywność i równie wysokie rezerwy mocy. Dotyczy to również najwyższych prędkości.

Potencjalna moc rekuperacji – do 265 kW – jest znacznie wyższa niż u konkurentów. Testy drogowe wykazały, że około 90% codziennego hamowania wykonują same maszyny elektryczne – bez angażowania hydraulicznych hamulców kół.

Profil poszczególnych trybów jazdy zasadniczo jest zgodny z koncepcją spotykaną w innych seriach modelowych Porsche. Uzupełniają go specjalne ustawienia umożliwiające optymalne wykorzystanie w pełni elektrycznego napędu. Dostępne są cztery tryby jazdy: Range, Normal, Sport oraz Sport Plus. Ponadto poszczególne systemy można skonfigurować zgodnie z własnymi wymaganiami w trybie Individual.

Światowa premiera na trzech kontynentach jednocześnie
Światowa premiera Porsche Taycan w tym samym czasie odbyła się w Ameryce Północnej, Chinach i Europie. Właśnie na tych trzech kontynentach znajdują się najważniejsze rynki zbytu nowego elektrycznego samochodu sportowego. Lokalizacje wydarzeń są również synonimem trzech sposobów zrównoważonego zarządzania energią: wodospad Niagara na granicy amerykańskiego stanu Nowy Jork i kanadyjskiej prowincji Ontario reprezentuje energię wodną, elektrownia słoneczna w Neuhardenbergu pod Berlinem – energię słoneczną, a farma wiatrowa na wyspie Pingtan, około 150 km od chińskiego miasta Fuzhou w prowincji Fujian – energię wiatrową. Te naturalne siły postrzegamy wszystkimi naszymi zmysłami, czyli w taki sam sposób, w jaki doświadczamy imponującej mocy pierwszego samochodu sportowego Porsche na prąd. Potrójne wydarzenie można było oglądać na całym świecie, za pośrednictwem transmisji na żywo na stronie NewsTV.porsche.com.

Źródło: materiały prasowe Porsche