KGHM testuje elektryczne auto terenowe

0
Elektryczny Land Rover Defender - Sokół 4x4

KGHM, w ramach projektu „Elektromobilność”, rozpoczął testy Sokoła 4×4, czyli elektrycznego samochodu terenowego dostarczonego przez polską firmę, znaną m.in. z przygotowania pojazdów do rajdu Dakar. Sokół był do tej pory testowany w kopalniach odkrywkowych (Bełchatów i Turów), straży granicznej i służbach leśnych, a teraz rozpoczął jazdę po terenie zbiornika odpadów poflotacyjnych „Żelazny Most”.

Radosław Stach, wiceprezes zarządu ds. produkcji KGHM Polska Miedź S.A., ujawnił:
„Po testach sprawdzających wszystkie techniczne parametry auta, nasi inżynierowie określą, jaki jest rzeczywisty potencjał tego pojazdu i jego przydatność dla nas”.




 

„Ze względu na trudne warunki oraz zróżnicowanie terenu to idealne miejsce do testowania prototypu. Sprawdzamy, jak działa napęd elektryczny na wzniesieniach, jak szybko się ładuje, jak działa odzysk energii. Zauważyliśmy, że podczas zjazdu z koron zbiornika samochód praktycznie nie wymaga użycia hamulców, właśnie wtedy jest odzyskiwana energia i baterie się ładują” – dodał Przemysław Nowak, dyrektor naczelny Zakładu Hydrotechnicznego.

Sokół 4×4 powstał na bazie Land Rovera Defendera. Polskim wkładem jest system do zarządzania pracą jego podzespołów tzw. EVACT (Electric Vehicle Acquisition and Control Technology). Moduł sterujący pracą napędu nadzoruje działanie silnika, falownika i akumulatorów. Te ostatnie ukryto w podłodze, co wymagało modyfikacji nadwozia i ramy. Sokół może przejechać na jednym ładowaniu ok. 200 km i jest w stanie pokonywać wzniesienia o nachyleniu do 45 stopni. Silnik elektryczny pojazdu waży zaledwie 20 kg.

W kopalniach miedzi samochody terenowe służą do transportu ludzi i materiałów oraz przemierzają od kilkudziesięciu do ponad 300 kilometrów dziennie. KGHM informuje, że testy EV wpisują się w zainicjowany przez spółkę projekt „Elektromobilność” oraz Gospodarkę Obiegu Zamkniętego (GOZ).

„To kolejny krok w stronę zmniejszania emisji spalin, poprawy warunków pracy w wyrobiskach podziemnych oraz poprawy ochrony środowiska. Potencjalnie to także duże oszczędności dla firmy” – podkreślił Adam Bugajczuk, wiceprezes KGHM ds. rozwoju.

Testy Sokoła to pierwszy etap projektu, w ramach którego KGHM planuje wypróbowanie różnych typów maszyn górniczych z napędami elektrycznymi i określenie ich wpływu na produkcję górniczą, infrastrukturę energetyczną czy organizację pracy w oddziałach górniczych.

Źródło: ORPA