Producent ciężarówek Daimler Truck i grupa energetyczna Total podpisały porozumienie o współpracy nad rozwojem infrastruktury wodorowej dla ciężkich samochodów ciężarowych w Unii Europejskiej. Projekt początkowo obejmie Niemcy, Holandię, Belgię, Luksemburg i Francję.
To już kolejna informacja w ostatnim czasie o współpracy podjętej przez Daimlera na rzecz rozwoju transportu wodorowego. Zgodnie z komunikatem, nowy projekt obejmuje zarówno zakup wodoru, w tym związaną z nim logistykę, a także jego dostawy do stacji tankowania wodoru, rozwój ciężarówek na wodór oraz stworzenie bazy klientów. Daimler Truck, również w ramach podjętej współpracy, zamierza do 2025 roku dostarczać ciężarówki na ogniwa paliwowe klientom do pięciu wymienionych wyżej krajów. Total będzie odpowiedzialny za obsługę stacji tankowania wodoru i planuje do 2030 roku zbudować 150 takich stacji w pierwszych pięciu krajach objętych projektem.
Współpraca Daimler Truck i Total
Obie firmy skupiają się również na zagadnieniu, w jaki sposób można obniżyć całkowity koszt posiadania ciężarówki na wodór. Daimler Truck i Total są członkami konsorcjum H2Accelerate, którego celem jest wspieranie wprowadzenia transportu napędzanego wodorem w Europie w ciągu następnej dekady.
Karin Rådström, dyrektor generalny Mercedes-Benz Trucks i członek zarządu Daimler Truck, powiedziała: „Jesteśmy w pełni zaangażowani w paryskie porozumienie klimatyczne i chcemy aktywnie przyczyniać się do dekarbonizacji drogowego transportu towarowego w Unii Europejskiej. Jeśli chodzi o segment przewozów długodystansowych, jesteśmy przekonani, że w przyszłości transport neutralny pod względem emisji CO2 będzie możliwy dzięki ciężarówkom napędzanym wodorowymi ogniwami paliwowymi, a także ciężarówkom zasilanym wyłącznie akumulatorami. Aby było to możliwe, chcemy stworzyć paneuropejski ekosystem wodorowy wraz z silnymi partnerami, takimi jak TotalEnergies”.
Alexis Vovk, prezes ds. marketingu i usług oraz członek zarządu Total, dodaje: „Wodór odegra swoją rolę w dążeniu TotalEnergies do dekarbonizacji mobilności, zwłaszcza w europejskim transporcie dalekobieżnym”.
Na ten moment Total obsługuje w Niemczech 24 stacje wodorowe w ramach spółki H2 Mobility. Firma chce produkować zarówno niebieski wodór z gazu ziemnego z wychwytywaniem i magazynowaniem dwutlenku węgla, a także zielony wodór pochodzący z OZE. Total jest również członkiem różnych inicjatyw wodorowych i stowarzyszeń handlowych.
Daimler Truck zobowiązał się do oferowania w Europie, Japonii i Ameryce Północnej do 2039 roku wyłącznie nowych pojazdów, które są neutralne pod względem emisji CO2 w eksploatacji. Do 2022 roku portfolio pojazdów w głównych regionach sprzedaży ma obejmować seryjnie produkowane pojazdy z napędem elektrycznym. Firma spodziewa się, że pierwsza seria ciężarówek wodorowych GenH2 trafi do klientów od 2027 roku. Zgodnie z warunkami współpracy z firmą Total, do 2025 roku mają zostać dostarczone klientom w Niemczech, Holandii, Belgii, Luksemburgu i Francji pojazdy wodorowe, ale będą to prawdopodobnie dopiero modele testowe GenH2.
Dzięki pojazdom BEV i FCEV Daimler Truck AG zamierza osiągnąć w 2030 roku, jako etap pośredni, udział w sprzedaży pojazdów o zerowej emisji (ZEV) na poziomie do 60%.
Pod koniec zeszłego roku Linde i Daimler Truck podpisały porozumienie w sprawie wspólnego opracowania nowej generacji technologii tankowania ciekłego wodoru do ciężarówek z ogniwami paliwowymi. Daimler szukał również innej firmy energetycznej jako partnera do współpracy na rynku wodoru w Wielkiej Brytanii – producent ciężarówek podpisał umowę z BP, aby wspólnie wspierać tam rozwój infrastruktury wodorowej i wprowadzić ciężarówki wodorowe.
Od wiosny tego roku Daimler Truck rozpoczął również współpracę z koncernem Shell. Ich wspólny projekt polega na zbudowaniu sieci stacji tankowania wodoru między Rotterdamem, Hamburgiem i rafinerią Rheinland w Kolonii-Godorf. Od 2024 roku między tymi trzema lokalizacjami stacje te mają już funkcjonować, a do 2030 roku powinno działać już około 150 stacji.
źródło:media.daimler.com