Daimler Truck i Total podejmują współpracę na rzecz rozwoju infrastruktury wodorowej w Europie

0
TOTAL ENERGIES, DAIMLER TRUCK, WSPÓŁPRACA TOTAL I DAIMLER NA RZECZ WODORU, WSPÓŁPRACA DAIMLER I TOTAL NA RZECZ WODORU, WSPÓŁPRACA DAIMLER TRUCK I TOTAL NA RZECZ ROZWOJU TRANSPORTU WODOROWEGO, TRANSPORT WODOROWY, CIĘŻARÓWKI NA WODÓR, SAMOCHODY CIĘŻAROWE NA WODÓR, STACJE TANKOWANIA WODORU, STACJE NA WODÓR, NIEBIESKI WODÓR, ZIELONY WODÓR, PRODUKCJA WODORU, BEV, FCEV, ZEV, GENH2

Producent ciężarówek Daimler Truck i grupa energetyczna Total podpisały porozumienie o współpracy nad rozwojem infrastruktury wodorowej dla ciężkich samochodów ciężarowych w Unii Europejskiej. Projekt początkowo obejmie Niemcy, Holandię, Belgię, Luksemburg i Francję.

To już kolejna informacja w ostatnim czasie o współpracy podjętej przez Daimlera na rzecz rozwoju transportu wodorowego. Zgodnie z komunikatem, nowy projekt obejmuje zarówno zakup wodoru, w tym związaną z nim logistykę, a także jego dostawy do stacji tankowania wodoru, rozwój ciężarówek na wodór oraz stworzenie bazy klientów. Daimler Truck, również w ramach podjętej współpracy, zamierza do 2025 roku dostarczać ciężarówki na ogniwa paliwowe klientom do pięciu wymienionych wyżej krajów. Total będzie odpowiedzialny za obsługę stacji tankowania wodoru i planuje do 2030 roku zbudować 150 takich stacji w pierwszych pięciu krajach objętych projektem.

Współpraca Daimler Truck i Total

Obie firmy skupiają się również na zagadnieniu, w jaki sposób można obniżyć całkowity koszt posiadania ciężarówki na wodór. Daimler Truck i Total są członkami konsorcjum H2Accelerate, którego celem jest wspieranie wprowadzenia transportu napędzanego wodorem w Europie w ciągu następnej dekady.

Karin Rådström, dyrektor generalny Mercedes-Benz Trucks i członek zarządu Daimler Truck, powiedziała: „Jesteśmy w pełni zaangażowani w paryskie porozumienie klimatyczne i chcemy aktywnie przyczyniać się do dekarbonizacji drogowego transportu towarowego w Unii Europejskiej. Jeśli chodzi o segment przewozów długodystansowych, jesteśmy przekonani, że w przyszłości transport neutralny pod względem emisji CO2 będzie możliwy dzięki ciężarówkom napędzanym wodorowymi ogniwami paliwowymi, a także ciężarówkom zasilanym wyłącznie akumulatorami. Aby było to możliwe, chcemy stworzyć paneuropejski ekosystem wodorowy wraz z silnymi partnerami, takimi jak TotalEnergies”.

Alexis Vovk, prezes ds. marketingu i usług oraz członek zarządu Total, dodaje: „Wodór odegra swoją rolę w dążeniu TotalEnergies do dekarbonizacji mobilności, zwłaszcza w europejskim transporcie dalekobieżnym”.

Na ten moment Total obsługuje w Niemczech 24 stacje wodorowe w ramach spółki H2 Mobility. Firma chce produkować zarówno niebieski wodór z gazu ziemnego z wychwytywaniem i magazynowaniem dwutlenku węgla, a także zielony wodór pochodzący z OZE. Total jest również członkiem różnych inicjatyw wodorowych i stowarzyszeń handlowych.

Daimler Truck zobowiązał się do oferowania w Europie, Japonii i Ameryce Północnej do 2039 roku wyłącznie nowych pojazdów, które są neutralne pod względem emisji CO2 w eksploatacji. Do 2022 roku portfolio pojazdów w głównych regionach sprzedaży ma obejmować seryjnie produkowane pojazdy z napędem elektrycznym. Firma spodziewa się, że pierwsza seria ciężarówek wodorowych GenH2 trafi do klientów od 2027 roku. Zgodnie z warunkami współpracy z firmą Total, do 2025 roku mają zostać dostarczone klientom w Niemczech, Holandii, Belgii, Luksemburgu i Francji pojazdy wodorowe, ale będą to prawdopodobnie dopiero modele testowe GenH2.

Dzięki pojazdom BEV i FCEV Daimler Truck AG zamierza osiągnąć w 2030 roku, jako etap pośredni, udział w sprzedaży pojazdów o zerowej emisji (ZEV) na poziomie do 60%.

Pod koniec zeszłego roku Linde i Daimler Truck podpisały porozumienie w sprawie wspólnego opracowania nowej generacji technologii tankowania ciekłego wodoru do ciężarówek z ogniwami paliwowymi. Daimler szukał również innej firmy energetycznej jako partnera do współpracy na rynku wodoru w Wielkiej Brytanii – producent ciężarówek podpisał umowę z BP, aby wspólnie wspierać tam rozwój infrastruktury wodorowej i wprowadzić ciężarówki wodorowe.

Od wiosny tego roku Daimler Truck rozpoczął również współpracę z koncernem Shell. Ich wspólny projekt polega na zbudowaniu sieci stacji tankowania wodoru między Rotterdamem, Hamburgiem i rafinerią Rheinland w Kolonii-Godorf. Od 2024 roku między tymi trzema lokalizacjami stacje te mają już funkcjonować, a do 2030 roku powinno działać już około 150 stacji.

źródło:media.daimler.com