Raport Na Prądzie

0
raport na prądzie, tesla, bitcoin
  1. Pierwszy news dotyczy nowo powstałej organizacji zrzeszającej kluby użytkowników pojazdów elektrycznych z całego świata. Organizacja nazywa się Global EV Drivers Alliance, a jednym z założycieli, obok klubów EV m.in. z Anglii, Austrii, Holandii, Kanady, Norwegii, czy USA, jest niedawno utworzony EV Klub Polska. Organizacja Global EV Drivers Alliance ma na celu zrzeszać użytkowników pojazdów elektrycznych z całego świata należących do ogólnokrajowych Klubów EV. Dzięki tej organizacji użytkownicy z całego świata będą mogli wymieniać się dobrymi praktykami oraz spotykać się na wyjazdach zagranicznych. Taki wyjazd zagraniczny jest już planowany. Będzie on miał miejsce w październiku tego roku. Docelowo użytkownicy EV z całego świata planują się spotkać w ramach Konferencji Narodów Zjednoczonych w sprawie Zmian Klimatu COP26, która odbędzie się w Glasgow.
  2. Druga informacja dotyczy narzędzi i kalkulatorów uruchomionych na stronie elektromobilni.pl. W ramach kampanii społecznej elektromobilni.pl uruchomiono wirtualną porównywarkę, która w prosty sposób pozwala oszacować koszty ładowania samochodu elektrycznego w domu. Narzędzie uwzględnienia taryfy poszczególnych operatorów po podwyżkach cen energii ze stycznia tego roku.
  3. Sprzedaż EV we Włoszech w 2020 roku wzrosła trzykrotnie. We Włoszech kiedyś praktycznie rynek aut elektrycznych nie istniał, a teraz powoli się to zmienia. Włochy są czwartym co do wielkości rynkiem samochodowym w Europie. W 2020 roku sprzedaż samochodów elektrycznych zdecydowanie przyspieszyła w obliczu poważnego spowolnienia na rynku aut spalinowych. Sprzedano ponad 32 000 w pełni elektrycznych samochodów co dało 2,3% udziału w rynku sprzedaży samochodów. Sprzedaż samochodów typu PHEV, czyli hybryd typu plug-in również wzrosła, osiągając łącznie ponad 27 000 sztuk – jest to czterokrotny wzrost r/r przy 2% udziale. Podsumowując, pojazdy elektryczne przy około 60 000 rejestracji łącznie, zanotowały wzrost do ​​4,3% udziału w rynku, w porównaniu z 0,9% rok wcześniej. Najpopularniejszym modelem BEV okazał się Renault Zoe – 5470 rejestracji, co dało prawie 17% całego rynku pojazdów typu BEV. Był to również najlepiej sprzedający się pojazd BEV w Europie z liczbą około 100 000 pojazdów. Kolejne miejsca to: 2. Smart ForTwo (3770), 3. Tesla Model 3 (3352), 4. Volkswagen e-Up! (2839), 5. Fiat 500e (2175).
  4. W 2020 roku w Holandii pojazdy w pełni elektryczne osiągnęły 21% udział w rynku sprzedaży samochodów (25% z hybrydami typu plug-in). Trzy najlepiej sprzedające się pojazdy elektryczne w Holandii w 2020 roku to: VW ID.3: 10 954 sztuk, Tesla Model 3: 8 374 sztuk i Hyundai Kona electric: 7 761 sztuk. Za to w grudniu 2020 roku Holandia osiągnęła w 69% udział w rynku samochodów całkowicie elektrycznych. Globalna sprzedaż BEV stanowi zwykle około 3% całkowitej sprzedaży, jedynie kilka rynków osiąga dwucyfrowy wynik. W 2020 roku na pierwszym miejscu była Norwegia, która w 2020 roku uzyskała wynik 54%. Holandia to nowy przełomowy rynek pojazdów elektrycznych, który zaczyna doganiać Norwegię. Tak dobry wynik osiągnięty w grudniu to między innymi zasługa Volkswagena, któremu udało się dostarczyć ponad 2000 sztuk nowego elektrycznego SUV-a ID.4.
  5. W Norwegii opublikowano statystyki za styczeń br. W styczniu 2021 roku samochody całkowicie elektryczne w Norwegii stanowiły ponad połowę sprzedaży samochodów ogółem. Zarejestrowano 5 461 nowych elektrycznych samochodów osobowych, co stanowi 53% udział w rynku. Dodatkowo pojawiło się 2 848 nowych hybryd typu plug-in. Łącznie udział samochodów z napędem elektrycznym (BEV + PHEV) w styczniu 2021 w Norwegii wyniósł aż 82%.
  6. Na spiegel.de możemy przeczytać, że 20,5% wszystkich zarejestrowanych elektryków i 22% hybryd z wtyczką (PHEV) w 2020 roku zostało zarejestrowanych przez dealerów i importerów Volkswagena. Łącznie stanowi to ok. 65 tys. aut z napędem elektrycznym od producenta z Wolfsburga. Dlaczego jest to tak istotna informacja? Z jednej strony jest to normalne, że dealerzy i importerzy muszą mieć samochody pokazowe. Jednak udział dealerów i importerów VW jest tutaj znaczący. Mówimy o 65 tys. samochodów, które wliczają się do statystyk sprzedaży, lecz nie trafiają one do użytkowników końcowych tylko są to auta demonstracyjne. Z drugiej jednak strony mamy Teslę, która prowadzi sprzedaż online i posiada bardzo mało aut u dealerów. Warto pamiętać o tym zestawiając ze sobą statystyki sprzedaży producentów samochodów, dlatego, że Tesla pokazuje w swoim podsumowaniu finansowym samochody dostarczone do klientów końcowych. Dodatkową ciekawostką przy okazji tego newsa jest to, że VW rejestrując tyle samochodów z napędem elektrycznym u dealerów i importerów, uniknął ponad 130 mln euro kar związanych z emisjami CO2 z ich pojazdów.
  7. Koncern motoryzacyjny General Motors ogłosił, że do 2035 r. w dużej mierze zrezygnuje z silników spalinowych. Firma skupi się na produkcji samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych do 3,8 tony. GM chce, aby samochody produkowane od 2035 roku były napędzane wyłącznie energią elektryczną, wykorzystując baterie lub napęd wodorowy. Kolejny cel GM to osiągnięcie zerowej emisji CO2 w perspektywie do 2040 roku. Ogłoszenie amerykańskiego koncernu w sprawie planowanych działań nastąpiło dzień po tym, jak nowy prezydent USA Joe Biden podpisał obszerne rozporządzenie wykonawcze w sprawie działań na rzecz klimatu. GM przez kolejnych pięć lat chce zainwestować 27 miliardów dolarów w rozwój i produkcję samochodów elektrycznych. W planach firmy jest posiadanie w ofercie globalnej 30 całkowicie elektrycznych modeli w perspektywie do 2025 roku.
  8. Tesla zainwestowała 1,5 mld dolarów w najpopularniejszą kryptowalutę, czyli Bitcoina. Firma skupowała BTC w styczniu tego roku partiami po cenach powyżej 30 tys. dolarów za sztukę. Po opublikowaniu informacji o tym, że firma kupiła Bitcoiny, kurs kryptowaluty wystrzelił na swoje ATH, czyli historyczne szczyty i w tym momencie Tesla po około miesiącu od momentu zakupu jest już 800 mln dolarów na plusie.
  9. Tesla rozpoczęła produkcję Superchargerów w swojej nowej fabryce w Szanghaju. Pierwotnie Tesla produkowała Superchargery jedynie we Fremont w Kalifornii. Wraz z wprowadzeniem na rynek w zeszłym roku Superchargerów V3, produkcja została przeniesiona do Gigafactory w Nowym Jorku, gdzie produkowane są również dachówki solarne. Rozpoczęcie produkcji w Szanghaju umożliwi Tesli znaczne zwiększenie produkcji. Dla przypomnienia, w 2020 roku Tesla przyspieszyła rozwój sieci stacji ładowania i ma już ponad 20 tys. Superchargerów na całym świecie. Nowa fabryka ma być prawdopodobnie w stanie wyprodukować do 10 000 Superchargerów rocznie.
  10. Tesla zaktualizowała harmonogram dostaw Modelu Y w Europie i poinformowała, że ​​Gigafactory Berlin rozpocznie produkcję w połowie 2021 roku. Firma Elona Muska wprowadzając Model Y w Europie przyjęła zupełnie inne podejście. Wcześniej producent samochodów rozpoczynał produkcję nowego pojazdu w fabryce Fremont i wysyłał samochody wyprodukowane w USA na inne rynki. W przypadku Modelu Y Tesla planuje wypuścić elektrycznego SUVa w Europie i Azji dopiero po rozpoczęciu lokalnej produkcji. Tesla rozpoczęła już produkcję Modelu Y w Gigafactory w Szanghaju. Model Y produkowany w Gigafactory Berlin ma zawierać kilka nowości. Po pierwsze, będzie wyposażony w nowe ogniwa akumulatorowe Tesli 4680. Nowe ogniwa zostaną wykorzystane w nowej konstrukcji, w której pakiet ogniw jest używany jako element konstrukcyjny podwozia pojazdu. Dodatkowo nowy Model Y produkowany w Gigafactory Berlin będzie składał się ze znacznie mniejszej liczby części niż jego amerykański odpowiednik. Przednia i tylna część podwozia będą wykonane z jednej części wykonanej w „Giga Press” i połączonej ze sobą strukturalnym zestawem akumulatorów. Oczekuje się, że zmiany te znacznie uproszczą produkcję, zmniejszą koszty i stworzą bardziej wydajny pojazd.
  11. Światło dzienne ujrzały pierwsze zdjęcia elektrycznego SUV-a VW ID.6. Model ten będzie kolejnym elektrycznym pojazdem Volkswagena opartym na platformie MEB. Główną inspiracją dla nowego VW był koncept ID.ROOMZZ, zaprezentowany w 2019 roku. ID.ROOMZZ był koncepcją pełnowymiarowego SUV-a, większego niż ID.4. Na razie ujawniono jedynie część specyfikacji Volkswagena ID.6: maksymalna prędkość 160 km/h, moc: 204 KM, wymiary: dł: 4876 mm, szer: 1848 mm, wys: 1680 mm, rozstaw osi: 2965 mm, masa własna/całkowita: 2280 kg/2840 kg, liczba miejsc: 7