Kolejny news ze świata baterii. Jakiś czas temu australijska grupa badawcza Graphene Manufacturing Group (GMG) zaprezentowała nową baterię grafenowo-aluminiowo-jonową, która ma się ładować aż 60 razy szybciej niż obecne baterie litowo-jonowe. Już od 2024 roku ten nowy typ baterii ma być stosowany w samochodach elektrycznych.
Ładowanie baterii nawet 60 razy szybciej niż obecnie
Oprócz możliwości szybkiego ładowania, GMG obiecuje, że jedno ogniwo będzie w stanie zmagazynować trzy razy więcej energii niż najlepsze obecne ogniwa na bazie aluminium. Dzięki „stabilnym materiałom bazowym” nowe ogniwa będą również bardziej zrównoważone i łatwiejsze do recyklingu. Początkowo nowa technologi ma być wykorzystywana w ogniwach pastylkowych, ale już od 2024 będzie implementowana do ogniw kieszonkowych (pouch cell) w samochodach elektrycznych. Ponadto firma podaje, że trwałość nowych ogniw pastylkowych będzie większa niż baterii litowo-jonowej – nawet do 3000 cykli ładowania.
Jak podaje GMG w swoim raporcie, bateria pastylkowa GMG miałoby gęstość energii od 150 do 160 Wh/kg i gęstość mocy 7000 W/kg. Wartości dla ogniw w baterii samochodowej nie są jeszcze znane, ale gdyby australijska grupa badawcza była w stanie osiągnąć i w tym przypadku podobne wartości, gęstość energii byłaby mniej więcej na tym samym poziomie, co dzisiejsze ogniwa litowe LFP.
Do produkcji swoich komórek GMG wykorzystuje technologię Australijskiego Instytutu Bioinżynierii i Nanotechnologii na Uniwersytecie Queensland. Polega ona na umieszczaniu atomów aluminium w maleńkich perforacjach w płaszczyznach grafenu. Jak czytamy, jest to duża różnica w porównaniu z innymi ogniwami opartymi na aluminium, które opierają się na konwencjonalnym graficie.
Według Craiga Nicola, dyrektora zarządzającego GMG, standardowe ogniwo pastylkowe będzie można naładować w ciągu dziesięciu sekund. „Ładuje się tak szybko, że jest to w zasadzie superkondensator” — powiedział Nicol.
Jeśli chodzi o zapowiadane ogniwa do baterii samochodowych, dyrektor GMG podaje, że mogą mieć „ten sam kształt i napięcie, co obecne ogniwa litowo-jonowe” – lub „dowolny kształt”. Zaletą posiadania tego samego kształtu i napięcia co ogniwa obecnie używane byłoby to, że ogniwa grafenowo-aluminiowo-jonowe mogłyby być „bezpośrednim zamiennikiem” ogniw litowo-jonowych i mogłyby być instalowane na ich miejscu w obecnych obudowach baterii.
Firma zapewnia, ze jak dotąd nie było żadnych problemów z temperaturą ogniw grafenowych i z dużym prawdopodobieństwem może się okazać, że problemy te nie wystąpią również w przyszłości. Craig Nicol podaje, że waga obwodów chłodzących i grzewczych w opakowaniu o mocy 100 kWh to zaledwie 80 kg, które, jak obiecuje, można będzie prawdopodobnie wyeliminować.
Plany produkcji baterii grafenowo-litowo-jonowych
W lipcu 2021 roku GMC ogłosiła, że zamawia sprzęt do produkcji baterii grafenowo-litowo-jonowych do pilotażowego zakładu produkcyjnego i testowego. Do końca 2021 roku ma ruszyć pilotażowa produkcja baterii pastylkowej. Spółka już rozważa zakup dodatkowego wyposażenia umożliwiającego produkcję baterii grafenowo-aluminiowo-jonowych w formie ogniwa do zastosowania w samochodzie elektrycznym. Prototyp ma zostać zaprezentowany do końca 2022 roku.
GMG to australijska firma zajmująca się czystymi technologiami, w tym m. in. produkcją grafenu i wodoru poprzez kraking metanu, w zastępstwie wydobywania grafitu.
źródło: https://graphenemg.com