Ładowanie baterii 60 razy szybciej niż obecnie. Czy to możliwe?

0
BATERIE GRAFENOWO-ALUMINIOWO-JONOWE, BATERIE LITOWO-JONOWE, CYKL ŻYCIA BATERII, BATERIE DO SAMOCHODÓW ELEKTRYCZNYCH, PRODUKCJA BATERII DO SAMOCHODÓW ELEKTRYCZNYCH, OGNIWA BATERYJNE, SAMOCHÓD ELEKTRYCZNY, BEV, PHEV, POJEMNOŚĆ BATERII, GMG

Kolejny news ze świata baterii. Jakiś czas temu australijska grupa badawcza Graphene Manufacturing Group (GMG) zaprezentowała nową baterię grafenowo-aluminiowo-jonową, która ma się ładować aż 60 razy szybciej niż obecne baterie litowo-jonowe. Już od 2024 roku ten nowy typ baterii ma być stosowany w samochodach elektrycznych.

Ładowanie baterii nawet 60 razy szybciej niż obecnie

Oprócz możliwości szybkiego ładowania, GMG obiecuje, że jedno ogniwo będzie w stanie zmagazynować trzy razy więcej energii niż najlepsze obecne ogniwa na bazie aluminium. Dzięki „stabilnym materiałom bazowym” nowe ogniwa będą również bardziej zrównoważone i łatwiejsze do recyklingu. Początkowo nowa technologi ma być wykorzystywana w ogniwach pastylkowych, ale już od 2024 będzie implementowana do ogniw kieszonkowych (pouch cell) w samochodach elektrycznych. Ponadto firma podaje, że trwałość nowych ogniw pastylkowych będzie większa niż baterii litowo-jonowej – nawet do 3000 cykli ładowania.

Jak podaje GMG w swoim raporcie, bateria pastylkowa GMG miałoby gęstość energii od 150 do 160 Wh/kg i gęstość mocy 7000 W/kg. Wartości dla ogniw w baterii samochodowej nie są jeszcze znane, ale gdyby australijska grupa badawcza była w stanie osiągnąć i w tym przypadku podobne wartości, gęstość energii byłaby mniej więcej na tym samym poziomie, co dzisiejsze ogniwa litowe LFP.

Do produkcji swoich komórek GMG wykorzystuje technologię Australijskiego Instytutu Bioinżynierii i Nanotechnologii na Uniwersytecie Queensland. Polega ona na umieszczaniu atomów aluminium w maleńkich perforacjach w płaszczyznach grafenu. Jak czytamy, jest to duża różnica w porównaniu z innymi ogniwami opartymi na aluminium, które opierają się na konwencjonalnym graficie.

Według Craiga Nicola, dyrektora zarządzającego GMG, standardowe ogniwo pastylkowe będzie można naładować w ciągu dziesięciu sekund. „Ładuje się tak szybko, że jest to w zasadzie superkondensator” — powiedział Nicol.

Jeśli chodzi o zapowiadane ogniwa do baterii samochodowych, dyrektor GMG podaje, że mogą mieć „ten sam kształt i napięcie, co obecne ogniwa litowo-jonowe” – lub „dowolny kształt”. Zaletą posiadania tego samego kształtu i napięcia co ogniwa obecnie używane byłoby to, że ogniwa grafenowo-aluminiowo-jonowe mogłyby być „bezpośrednim zamiennikiem” ogniw litowo-jonowych i mogłyby być instalowane na ich miejscu w obecnych obudowach baterii.

Firma zapewnia, ze jak dotąd nie było żadnych problemów z temperaturą ogniw grafenowych i z dużym prawdopodobieństwem może się okazać, że problemy te nie wystąpią również w przyszłości. Craig Nicol podaje, że waga obwodów chłodzących i grzewczych w opakowaniu o mocy 100 kWh to zaledwie 80 kg, które, jak obiecuje, można będzie prawdopodobnie wyeliminować.

Plany produkcji baterii grafenowo-litowo-jonowych

W lipcu 2021 roku GMC ogłosiła, że zamawia sprzęt do produkcji baterii grafenowo-litowo-jonowych do pilotażowego zakładu produkcyjnego i testowego. Do końca 2021 roku ma ruszyć pilotażowa produkcja baterii pastylkowej. Spółka już rozważa zakup dodatkowego wyposażenia umożliwiającego produkcję baterii grafenowo-aluminiowo-jonowych w formie ogniwa do zastosowania w samochodzie elektrycznym. Prototyp ma zostać zaprezentowany do końca 2022 roku.

GMG to australijska firma zajmująca się czystymi technologiami, w tym m. in. produkcją grafenu i wodoru poprzez kraking metanu, w zastępstwie wydobywania grafitu.

źródło: https://graphenemg.com