Wzrost udziału sprzedaży samochodów elektrycznych na chińskim rynku

0

W 2019 roku udział sprzedaży samochodów elektrycznych na największym motoryzacyjnym rynku na świecie wzrósł z 4,5% do 4,7%. Stało się to pomimo ograniczenia zachęt dla potencjalnych klientów chcących zakupić samochód elektryczny, jakie miało miejsce w lipcu 2019 r.

Wzrost udziału EV w sprzedaży pojazdów w Chinach w 2019 r.

Wzrost udziału w rynku pojazdów elektrycznych związany jest ze spadkiem sprzedaży pojazdów spalinowych o 8,4% (z 26,82 mln w 2018 r. do 24,56 mln w 2019 r.). W tym samym czasie sprzedaż pojazdów elektrycznych pozostała prawie niezmieniona (spadek z 1,26 mln do 1,21 mln). Rząd chiński oczekuje, że sprzedaż samochodów spalinowych będzie kontynuowała swój spadek również w 2020 r., a sprzedaż pojazdów elektrycznych pozostanie względnie niezmieniona, dzięki wsparciu przez w miarę stabilny system zachęt oraz dość znaczną liczbę pojazdów produkowanych przez Teslę w Państwie Środka.

Oficjalne dane dotyczące rynku motoryzacyjnego zostały opublikowane w poniedziałek 13 stycznia przez Chińskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (CAAM) i obejmuje ono zarówno pojazdy prywatne jak i służbowe. Ogólny spadek sprzedaży na chińskim rynku motoryzacyjnym w 2019 r. przyspieszył w porównaniu do 2018 r., a stało się to po prawie 3 dekadach szybkiego wzrostu. Spośród dużych międzynarodowych producentów samochodów to Ford odczuł najmocniej spadki sprzedaży w Chinach. Amerykański producent odnotował spadek sprzedaży aż o 26,1% tylko w samym 2019 r. Tymczasem producenci samochodów premium w Chinach, m. in. Tesla i Nio z nadzieją patrzą w niedaleką przyszłość licząc na coraz większe zainteresowanie klientów swoimi modelami. Chińska polityka NEV (New Energy Vehicle – chińskiego pojazdu nowej energii) kierowana jest głównie przez MIIT (Ministerstwo Przemysłu i Technologii Informacyjnych), które potwierdziło, że w 2020 r. subsydia NEV pozostaną „względnie stabilne”.




Chiny stanowią około jednej trzeciej światowego rynku samochodowego, dlatego też spadająca sprzedaż pojazdów spalinowych dobrze wróży również postępom w zakresie ograniczeń zanieczyszczenia i konfliktów dotyczących paliw kopalnych nawet w aspekcie globalnym.

Dwa pozostałe największe światowe rynki motoryzacyjne – Europa i USA również odnotowały słaby spadek sprzedaży samochodów spalinowych w 2019 r., zgodnie z początkowym trendem, który widzieliśmy już w 2018 r.

Źródło: cleantechnica.com