Premiera Hyundai Ioniq 5 – oryginalny design, bardzo dobre parametry i zasięg nawet do 480 km

0
HYUNDAI, HYUNDAI IONIQ 5, PREMIERA HYUNDAI IONIQ 5, NOWY HYUNDAI ELEKTRYCZNY, BEV, ZASIĘG HYUNDAI IONIQ 5, CENA HYUNDAI IONIQ 5

Hyundai zaprezentował oficjalnie swój nowy samochód elektryczny – Ioniq 5. Jest to pierwszy model z submarki pojazdów elektrycznych nowej generacji Ioniq, następnymi będą sedan Ioniq 6 oraz duży SUV Ioniq 7. Nowy Hyundai to samochód o nowoczesnym designie i z bardzo atrakcyjnymi osiągami.

Hyundai Ioniq 5 – wygląd i wnętrze

Ioniq 5 to auto gdzieś pomiędzy małym hatchbackiem a CUVem, jest trochę większy od Tucsona. Jego wymiary to: 4635 mm długości, 1890 mm szerokości i 1605 mm wysokości. Rozstaw osi to naprawdę imponujące 3 metry. Co ciekawe, przy projektowaniu bryły samochodu inspirowano się pierwszą generacją Hyundai Pony z lat 70. Pomimo tego, samochód ten ma dość futurystyczny wygląd. Aby zminimalizować opór powietrza, a zatem zwiększyć zasięg pojazdu, w Ioniqu 5 zastosowano kilka, znanych już wcześniej z innych marek, rozwiązań, takich jak wysuwane klamki, cyfrowe lusterka, czy przednią maskę zachodzącą na błotniki.

Wnętrze ma prosty design, a do jego wykończenia użyto ekologicznych materiałów, m. in.: przędzy roślinnej, naturalnej wełny, butelek PET pochodzących z recyklingu, ekologicznej skóry oraz bio lakieru z ekstraktami roślinnymi.

W środku na desce rozdzielczej umieszczone są dwa 12-calowe ekrany. Celem marki była taka aranżacja wnętrza, by kokpit był jego centralnym punktem. Miejsce to producent nazywa „wygodną przestrzenią życiową”. Podłoga w samochodzie jest całkowicie płaska, a oprócz ruchomych foteli, ruchoma jest również konsola środkowa. Fotele kierowcy i pasażera mogą zostać przekształcone w komfortowe leżanki.

Do dyspozycji jest odpowiednich rozmiarów bagażnik o pojemności 531 litrów (1591 litrów po złożeniu siedzeń). Dodatkowo dostępny jest również schowek pod maską – 57 litrów w wersji z napędem na jedną oś i 24 litry – z napędem na 4 koła.

Hyundai Ioniq 5 – dane techniczne i zasięg

Jest to pierwszy pojazd koreańskiej marki, gdzie wykorzystano nową platformę Electric-Global Modular (E-GMP). Jeśli chodzi o rodzaj użytych baterii, Hyundai przyjął podobne podejście jak Tesla i oferuje akumulator o standardowym lub dalekim zasięgu oraz opcję AWD lub RWD. Jednak w przeciwieństwie do Tesli, dostępne są różne opcje układu napędowego dla każdego z akumulatorów.

Oto specyfikacje dla różnych konfiguracji:

Standard Range
bateria 58 kWh
Long Range
bateria 72,6 kWh
Napęd 2WD AWD Napęd 2WD AWD
Moc 170 KM 235 KM 217 KM 306 KM
Moment obrotowy 350 Nm 605 Nm 350 Nm 605 Nm
Przyspieszenie
0-100 km/h
8,5 s 6,1 s 7,4 s 5,2 s

 

Maksymalny zasięg samochodu to około 470-480 km (WLTP) dla wersji z napędem na tył i większym akumulatorem (około 402 km w trybie mieszanym).

Hyundai Ioniq 5 – ładowanie

Ioniq 5 obsługuje zarówno infrastrukturę ładowania 400 V, jak i 800 V oraz może ładować się prądem stałym do 350 kW. Jak podaje producent, na szybkiej stacji ładowania, ładowanie od 10% do 80% trwa zaledwie 18 minut, a zasięg 100 km to zaledwie 5 min ładowania. Potwierdzono również, że samochód będzie wyposażony w dwukierunkową ładowarkę pokładową umożliwiającą korzystanie z funkcji „vehicle-to-load”. Funkcja V2L może dostarczyć do 3,6 kW mocy. Jeden z portów V2L znajduje się pod siedzeniami w drugim rzędzie i można go aktywować, gdy pojazd jest włączony, a drugi port V2L znajduje się w porcie ładowania na zewnątrz pojazdu. Za pomocą specjalnego konwertera użytkownicy samochodu mogą nawet ładować urządzenia elektryczne o dużej mocy, np. sprzęt kempingowy. Port zewnętrzny zapewnia zasilanie nawet wtedy, gdy pojazd jest wyłączony. Hyundai ogłosił również, że Ioniq 5 będzie miał opcję „dachu słonecznego”, ale nie ujawniono jak na razie zbyt wielu szczegółów.

Hyundai Ioniq 5 – wyposażenie

Samochód wyposażony jest w pakiet funkcji wspomagających kierowcę Hyundai SmartSense. Ioniq 5 to pierwszy model Hyundaia, który oferuje asystenta jazdy po autostradzie w wersji 2 (HDA 2). Inne systemy wspomagające jazdę to między innymi asystent unikania kolizji czołowych (FCA), asystent unikania kolizji w martwym polu (BCA), inteligentny asystent ograniczenia prędkości (ISLA), ostrzeganie kierowcy (DAW) i asystent świateł drogowych (HBA). Jako wyposażenie dodatkowe, Hyundai oferuje swoim klientom najnowszy wyświetlacz Head-Up z funkcjami rozszerzonej rzeczywistości.

Hyundai Ioniq 5 – cena i dostępność

Zgodnie z komunikatem na niemieckiej stronie Hyundaia, cena modelu zacznie się od 41 900 euro (prawdopodobnie najtańsza wersja 2WD z mniejszą baterią). Nie wiadomo jednak czy podana cena uwzględnia niemieckie dopłaty do samochodów elektrycznych. Szczegóły poznamy zapewne już niedługo, Hyundai Ioniq 5 ma być dostępny na rynku w pierwszej połowie 2021 roku.