Hyundai zaprezentował oficjalnie swój nowy samochód elektryczny – Ioniq 5. Jest to pierwszy model z submarki pojazdów elektrycznych nowej generacji Ioniq, następnymi będą sedan Ioniq 6 oraz duży SUV Ioniq 7. Nowy Hyundai to samochód o nowoczesnym designie i z bardzo atrakcyjnymi osiągami.
Hyundai Ioniq 5 – wygląd i wnętrze
Ioniq 5 to auto gdzieś pomiędzy małym hatchbackiem a CUVem, jest trochę większy od Tucsona. Jego wymiary to: 4635 mm długości, 1890 mm szerokości i 1605 mm wysokości. Rozstaw osi to naprawdę imponujące 3 metry. Co ciekawe, przy projektowaniu bryły samochodu inspirowano się pierwszą generacją Hyundai Pony z lat 70. Pomimo tego, samochód ten ma dość futurystyczny wygląd. Aby zminimalizować opór powietrza, a zatem zwiększyć zasięg pojazdu, w Ioniqu 5 zastosowano kilka, znanych już wcześniej z innych marek, rozwiązań, takich jak wysuwane klamki, cyfrowe lusterka, czy przednią maskę zachodzącą na błotniki.
Wnętrze ma prosty design, a do jego wykończenia użyto ekologicznych materiałów, m. in.: przędzy roślinnej, naturalnej wełny, butelek PET pochodzących z recyklingu, ekologicznej skóry oraz bio lakieru z ekstraktami roślinnymi.
W środku na desce rozdzielczej umieszczone są dwa 12-calowe ekrany. Celem marki była taka aranżacja wnętrza, by kokpit był jego centralnym punktem. Miejsce to producent nazywa „wygodną przestrzenią życiową”. Podłoga w samochodzie jest całkowicie płaska, a oprócz ruchomych foteli, ruchoma jest również konsola środkowa. Fotele kierowcy i pasażera mogą zostać przekształcone w komfortowe leżanki.
Do dyspozycji jest odpowiednich rozmiarów bagażnik o pojemności 531 litrów (1591 litrów po złożeniu siedzeń). Dodatkowo dostępny jest również schowek pod maską – 57 litrów w wersji z napędem na jedną oś i 24 litry – z napędem na 4 koła.
Hyundai Ioniq 5 – dane techniczne i zasięg
Jest to pierwszy pojazd koreańskiej marki, gdzie wykorzystano nową platformę Electric-Global Modular (E-GMP). Jeśli chodzi o rodzaj użytych baterii, Hyundai przyjął podobne podejście jak Tesla i oferuje akumulator o standardowym lub dalekim zasięgu oraz opcję AWD lub RWD. Jednak w przeciwieństwie do Tesli, dostępne są różne opcje układu napędowego dla każdego z akumulatorów.
Oto specyfikacje dla różnych konfiguracji:
Standard Range bateria 58 kWh |
Long Range bateria 72,6 kWh |
|||
Napęd 2WD | AWD | Napęd 2WD | AWD | |
Moc | 170 KM | 235 KM | 217 KM | 306 KM |
Moment obrotowy | 350 Nm | 605 Nm | 350 Nm | 605 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h |
8,5 s | 6,1 s | 7,4 s | 5,2 s |
Maksymalny zasięg samochodu to około 470-480 km (WLTP) dla wersji z napędem na tył i większym akumulatorem (około 402 km w trybie mieszanym).
Hyundai Ioniq 5 – ładowanie
Ioniq 5 obsługuje zarówno infrastrukturę ładowania 400 V, jak i 800 V oraz może ładować się prądem stałym do 350 kW. Jak podaje producent, na szybkiej stacji ładowania, ładowanie od 10% do 80% trwa zaledwie 18 minut, a zasięg 100 km to zaledwie 5 min ładowania. Potwierdzono również, że samochód będzie wyposażony w dwukierunkową ładowarkę pokładową umożliwiającą korzystanie z funkcji „vehicle-to-load”. Funkcja V2L może dostarczyć do 3,6 kW mocy. Jeden z portów V2L znajduje się pod siedzeniami w drugim rzędzie i można go aktywować, gdy pojazd jest włączony, a drugi port V2L znajduje się w porcie ładowania na zewnątrz pojazdu. Za pomocą specjalnego konwertera użytkownicy samochodu mogą nawet ładować urządzenia elektryczne o dużej mocy, np. sprzęt kempingowy. Port zewnętrzny zapewnia zasilanie nawet wtedy, gdy pojazd jest wyłączony. Hyundai ogłosił również, że Ioniq 5 będzie miał opcję „dachu słonecznego”, ale nie ujawniono jak na razie zbyt wielu szczegółów.
Hyundai Ioniq 5 – wyposażenie
Samochód wyposażony jest w pakiet funkcji wspomagających kierowcę Hyundai SmartSense. Ioniq 5 to pierwszy model Hyundaia, który oferuje asystenta jazdy po autostradzie w wersji 2 (HDA 2). Inne systemy wspomagające jazdę to między innymi asystent unikania kolizji czołowych (FCA), asystent unikania kolizji w martwym polu (BCA), inteligentny asystent ograniczenia prędkości (ISLA), ostrzeganie kierowcy (DAW) i asystent świateł drogowych (HBA). Jako wyposażenie dodatkowe, Hyundai oferuje swoim klientom najnowszy wyświetlacz Head-Up z funkcjami rozszerzonej rzeczywistości.
Hyundai Ioniq 5 – cena i dostępność
Zgodnie z komunikatem na niemieckiej stronie Hyundaia, cena modelu zacznie się od 41 900 euro (prawdopodobnie najtańsza wersja 2WD z mniejszą baterią). Nie wiadomo jednak czy podana cena uwzględnia niemieckie dopłaty do samochodów elektrycznych. Szczegóły poznamy zapewne już niedługo, Hyundai Ioniq 5 ma być dostępny na rynku w pierwszej połowie 2021 roku.