Stan Nowy Jork wprowadza zakaz sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku

0
STAN NOWY JORK, NOWY JORK ZAKAZ SPRZEDAŻY AUT SPALINOWYCH, NOWY YORK, USA, BEV, PHEV

Stan Nowy Jork w USA idzie w ślady Kalifornii i podaje, że ​​od 2035 r. będą mogły być sprzedawane tylko samochody osobowe i lekkie samochody dostawcze o zerowej emisji. Z kolei do 2045 r. do tej grupy dołączą również wszystkie nowe pojazdy użytkowe o średniej i dużej ładowności.

Odpowiednia ustawa w sprawie sprzedaży wyłącznie pojazdów zeroemisyjnych została już przyjęta przez Senat USA w ramach kompleksowej ustawy o ochronie środowiska. Kolejnym etapem będzie podpisanie jej przez gubernatora stanu Nowy Jork – Andrew Cuomo. Najważniejsze punkty projektu ogłoszono w październiku 2020 roku. Już wtedy mówiono o zakazie sprzedaży spalinowych samochodów osobowych od 2035 roku i spalinowych pojazdów użytkowych od 2045 roku.

Inicjatorem projektu jest demokratyczny senator Peter Harckham, który powiedział:

„Aby osiągnąć cel 85% redukcji emisji gazów cieplarnianych do 2050 r. musimy agresywnie realizować standardy, które zmniejszą emisje z naszych samochodów osobowych. Transport osobisty odpowiada za około 20% emisji gazów cieplarnianych w Ameryce”

Nowy Jork idzie w ślady Kalifornii i Waszyngtonu

Pierwszy krok w tym kierunku zrobił gubernator Kalifornii Gavin Newsom we wrześniu 2020 roku. Wydał dekret, zgodnie z którym od 2035 roku będzie można sprzedawać tylko bezemisyjne samochody osobowe, a od 2045 roku tylko bezemisyjne pojazdy użytkowe.

Z kolei w stanie Waszyngton kilka dni temu uchwalono ustawę, zgodnie z którą wszystkie sprzedawane od 2030 roku samochody osobowe i lekkie samochody dostawcze muszą być wyłącznie elektryczne, to aż o pięć lat wcześniej niż w Kalifornii i Nowym Jorku. Inne stany USA również pracują już nad podobnymi przepisami. Przykładem może być Massachusetts, co wynika z planu klimatycznego opublikowanego na początku roku przez gubernatora Charliego Bakera.

Ameryka podąża w stronę pojazdów zeroemisyjnych

Oprócz zakazu sprzedaży aut spalinowych w stanie Nowy Jork, gubernator Andrew Cuomo przekazał równolegle do podpisu Senatu ustawę, która dotyczy planu zamówień dla flot samochodów osobowych. Zgodnie z tym planem, od 2023 r. do użytku flotowego mogą być wprowadzane tylko samochody elektryczne lub hybrydowe. Do 2031 r. stanowe floty samochodów osobowych w stanie Nowy Jork mają zostać całkowicie przekształcone w samochody w pełni elektryczne. W uzasadnieniu projektu ustawy stwierdzono się, że siła nabywcza USA powinna zostać wykorzystana do zwiększenia produkcji pojazdów niskoemisyjnych i bezemisyjnych, a tym samym do zmniejszenia ogólnej emisji w sektorze transportu. Ponadto, jak dodaje Andrea Stewart-Cousins, przewodnicząca większości Senatu w Nowym Jorku:

„Dodatkowo zakup tych pojazdów pobudzi budowę infrastruktury niezbędnej do ich ładowania, z korzyścią zarówno dla państwa, jak i obywateli chcących kupić pojazdy elektryczne, ale wahających się, czy to zrobić z powodu obaw o zasięg. Zmiany klimatyczne są realne i należy się nimi zająć, aby chronić przyszłe pokolenia. Ten pakiet stanowi kontynuację stałego zaangażowania większości w Senacie, aby stan Nowy Jork był krajowym i światowym liderem w walce ze zmianami klimatycznymi. Rachunki te pomogą chronić nasze zasoby naturalne, zmniejszyć wpływ na środowisko i promować energię odnawialną.”

Od inauguracji prezydentury Joe Bidena ambitne plany elektryfikacji sektora transportowego zostały przedstawione także na szczeblu federalnym. Zaproponowano wprowadzenie systemów motywacyjnych dla kupujących i producentów, rozwój sieci ładowania i konwersję federalnej floty pojazdów. W zeszłym tygodniu administracja Bidena potwierdziła zamiar zainwestowania 15 miliardów dolarów w budowę ogólnodostępnej sieci z 500 000 stacji ładowania pojazdów elektrycznych.

źródło: electrive.com