W pierwszym kwartale tego roku sześć europejskich krajów odnotowało udział w rynku samochodów elektrycznych (BEV+PHEV) powyżej 20%. Średni udział samochodów „z wtyczką” w rynku nowych samochodów osobowych w Europie zanotował prawie dwukrotny wzrost – do 14,7% z 7,5%. Polska na tle innych europejskich krajów jak na razie wypada dosyć blado.
Średni udział w rynku dla Unii Europejskiej wyniósł 13,8% (6,8% rok temu). Kilka czołowych krajów dosyć mocno zawyża średni wynik. W 15 krajach udział przekroczył 10%. Dane ze sprzedaży pochodzą z 30 europejskich krajów.
Liczba nowych rejestracji elektrycznych (BEV + PHEV oraz HEV) samochodów osobowych w Europie w I kwartale 2021 r.
BEV (w tym FCV) | 202 410 (wzrost o 54,6%) | Udział: 6,6% |
PHEV | 250 491 (wzrost o 154%) | Udział: 8,1% |
BEV + PHEV + FCV | 452 901 (wzrost o 97,1%) | Udział: 14,7% |
HEV | 593 659 (wzrost o 90,4%) | Udział: 19,3% |
SUMA (cały europejski rynek samochodów osobowych | 3 080 751 (wzrost o 0,9%) |
Sześć krajów przekroczyło próg 20%:
- Norwegia – 82.1%
- Islandia – 51.6%
- Szwecja- 35.6%
- Finlandia – 25.9%
- Dania- 24.0%
- Niemcy – 21.8%
Polska zajmuje dopiero 24 miejsce z 2,5% udziałem w rynku, ale i tak odnotowuje ponad dwukrotny wzrost, rok temu w analogicznym okresie udział w sprzedaży wyniósł 1,2%.
Sprzedaż samochodów całkowicie elektrycznych – BEV
W przypadku samochodów w pełni elektrycznych średni udział w rynku to 6,6% (wzrost z 4,3% w 2020 roku). Liczba krajów z udziałem w rynku pojazdów typu BEV na poziomie co najmniej 5% wzrosła do 14, a w trzech przekroczono 10%. Pięć krajów o najwyższym udziale sprzedaży BEV to:
- Norwegia – 52,8%
- Islandia – 25,6%
- Austria – 10,4%
- Niemcy – 9,9%
- Szwajcaria – 8,4%
Dla porównania Polska zajmuje ostatnie miejsce z 0,8% udziałem w rynku.
Sprzedaż hybryd typu plug-in – PHEV
Średnia dla rynku hybryd typu plug-in wynosi 8,1% – rok temu było to zaledwie 3,2%. Osiem krajów odnotowało dwucyfrowy udział PHEV. Pięć krajów o najwyższym udziale sprzedaży PHEV to:
- Szwecja – 30,0%
- Norwegia – 29,3%
- Islandia – 25,9%
- Finlandia – 20,5%
- Dania – 17,1%
Polska w tym rankingu zajmuje 21 miejsce z 1,7% udziałem w rynku.
Według danych licznika elektromobilności uruchomionego przez PZPM i PSPA w pierwszym kwartale 2021 r. w Polsce zarejestrowano 3 555 sztuk nowych elektrycznych samochodów osobowych (o 107% więcej niż w analogicznym okresie 2020 r.). Na koniec Q1 2021 po polsich drogach jeździło w sumie 22 291 samochodów osobowych z napędem elektrycznym – 11 194 szt. stanowiły pojazdy typu BEV, a 11 097 szt. to hybrydy typu plug-in (PHEV).