Europejski rynek EV w I kwartale 2021 – Polska jak na razie w tyle stawki

0
SPRZEDAŻ EV W EUROPIE W Q1 2021, SPRZEDAŻ EV W EUROPIE W PIERWSZYM KWARTALE 2021

W pierwszym kwartale tego roku sześć europejskich krajów odnotowało udział w rynku samochodów elektrycznych (BEV+PHEV) powyżej 20%. Średni udział samochodów „z wtyczką” w rynku nowych samochodów osobowych w Europie zanotował prawie dwukrotny wzrost – do 14,7% z 7,5%. Polska na tle innych europejskich krajów jak na razie wypada dosyć blado.

Średni udział w rynku dla Unii Europejskiej wyniósł 13,8% (6,8% rok temu). Kilka czołowych krajów dosyć mocno zawyża średni wynik. W 15 krajach udział przekroczył 10%. Dane ze sprzedaży pochodzą z 30 europejskich krajów.

Liczba nowych rejestracji elektrycznych (BEV + PHEV oraz HEV) samochodów osobowych w Europie w I kwartale 2021 r.

BEV (w tym FCV)202 410 (wzrost o 54,6%)Udział: 6,6%
PHEV250 491 (wzrost o 154%)Udział: 8,1%
BEV + PHEV + FCV 452 901 (wzrost o 97,1%)Udział: 14,7%
HEV593 659 (wzrost o 90,4%)Udział: 19,3%
SUMA (cały europejski rynek samochodów osobowych3 080 751 (wzrost o 0,9%)

Sześć krajów przekroczyło próg 20%:

  1. Norwegia – 82.1%
  2. Islandia – 51.6%
  3. Szwecja- 35.6%
  4. Finlandia – 25.9%
  5. Dania- 24.0%
  6. Niemcy – 21.8%

Polska zajmuje dopiero 24 miejsce z 2,5% udziałem w rynku, ale i tak odnotowuje ponad dwukrotny wzrost, rok temu w analogicznym okresie udział w sprzedaży wyniósł 1,2%.

Sprzedaż samochodów całkowicie elektrycznych – BEV

W przypadku samochodów w pełni elektrycznych średni udział w rynku to 6,6% (wzrost z 4,3% w 2020 roku). Liczba krajów z udziałem w rynku pojazdów typu BEV na poziomie co najmniej 5% wzrosła do 14, a w trzech przekroczono 10%. Pięć krajów o najwyższym udziale sprzedaży BEV to:

  1. Norwegia – 52,8%
  2. Islandia – 25,6%
  3. Austria – 10,4%
  4. Niemcy – 9,9%
  5. Szwajcaria – 8,4%

Dla porównania Polska zajmuje ostatnie miejsce z 0,8% udziałem w rynku.

Sprzedaż hybryd typu plug-in – PHEV

Średnia dla rynku hybryd typu plug-in wynosi 8,1% – rok temu było to zaledwie 3,2%. Osiem krajów odnotowało dwucyfrowy udział PHEV. Pięć krajów o najwyższym udziale sprzedaży PHEV to:

  1. Szwecja – 30,0%
  2. Norwegia – 29,3%
  3. Islandia – 25,9%
  4. Finlandia – 20,5%
  5. Dania – 17,1%

Polska w tym rankingu zajmuje 21 miejsce z 1,7% udziałem w rynku.

Według danych licznika elektromobilności uruchomionego przez PZPM i PSPA w pierwszym kwartale 2021 r. w Polsce zarejestrowano 3 555 sztuk nowych elektrycznych samochodów osobowych (o 107% więcej niż w analogicznym okresie 2020 r.). Na koniec Q1 2021 po polsich drogach jeździło w sumie 22 291 samochodów osobowych z napędem elektrycznym – 11 194 szt. stanowiły pojazdy typu BEV, a 11 097 szt. to hybrydy typu plug-in (PHEV).