PKO Leasing i Masterlease podpisały umowę z Bankiem Ochrony Środowiska w ramach programu „Mój elektryk”. W PKO Leasing o pozyskanie dotacji będą mogli ubiegać się klienci biznesowi, a Masterlease umożliwi pozyskanie dofinansowania również klientom indywidualnym. Obie firmy rozpoczną przyjmowanie wniosków od 2022 roku.
Całkowity budżet programu „Mój elektryk” przeznaczony na lata 2021-2026 to 700 mln zł, z tej kwoty 500 mln ma zostać przeznaczone na dopłaty do leasingu lub najmu długoterminowego elektrycznych lub wodorowych nowych samochodów osobowych i samochodów dostawczych. Dzięki dotacji zmniejszeniu ulegnie miesięczna rata leasingowa lub opłata za najem długoterminowy. Przewidziany budżet powinien wystarczyć na kilkanaście tysięcy samochodów.
Jak wynika z raportu „Floty pojazdów kluczem do elektromobilności”, który opracowany został przez PKO Leasing, Masterlease oraz Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA), 90% przedsiębiorców woli nabywać pojazdy elektryczne właśnie poprzez leasing i wynajem długoterminowy zamiast ich kupowania za gotówkę.
Osoby fizyczne, oprócz skorzystania z dopłat do zakupu elektryka, mogą skorzystać również z dopłat do wynajmu długoterminowego. Ta forma użytkowania pojazdu ma wiele plusów. Formalnie właścicielem pojazdu pozostaje firma leasingowa i to ona odpowiada za rejestrację, ubezpieczenie, serwisowanie pojazdu czy zapewnienie samochodu zastępczego.
Wysokość dopłat w programie „Mój elektryk”
Firma może uzyskać dopłatę w wysokości do 27 000 zł na samochód osobowy, jeśli spełni dwa warunki: maksymalna cena pojazdu to 225 000 zł oraz zadeklarowanie min. 15 000 km rocznego przebiegu. Jeśli przedsiębiorca nie zadeklaruje takiego przebiegu, wtedy dopłata spada do kwoty 18 750 zł. Jeśli chodzi dofinansowanie do samochodów dostawczych, tutaj kwota dotacji zawiera się przedziale od 50 000 zł do 70 000 zł i zależy od zadeklarowanego przebiegu.
Wynajem długoterminowy – kalkulacja
Masterlease przedstawiło kalkulację, jak pozyskana dopłata wpłynie na miesięczne koszty wynajmu długoterminowego Nissana LEAFa 40 kWh Acenta z 2021, którego wartość to 132 300 zł. Biorąc pod uwagę dwuletnią umowę z limitem do 30 000 km rocznie, opłata za pojazd bez dopłaty to 1885 zł netto miesięcznie, a jeśli uwzględni się dotację 27 000 zł, to miesięczne koszty spadają już do 729 zł netto miesięcznie.
Program „Mój elektryk” ustanowiony na lata 2021-2026 to projekt Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Jego celem jest zmniejszenie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie przedsięwzięć, które polegają na obniżeniu zużycia paliw w transporcie – wsparcie zakupu/leasingu pojazdów elektrycznych.
źródło: PKO Leasing