Sprzedaż samochodów elektrycznych (BEV+PHEV) w Europie z roku na rok notuje wzrosty. W 2021 roku na Starym Kontynencie sprzedano łącznie 2,27 miliona elektryków. Najpopularniejszym modelem okazała się Tesla Model 3, a Volkswagen Group zanotował największą sprzedaż EV wśród koncernów motoryzacyjnych.
Rok 2021: 2,27 mln sprzedanych EV i 19% udziału w rynku
W 2021 roku zarejestrowano w Europie około 2 272 666 nowych zelektryfikowanych samochodów osobowych (BEV+PHEV). To aż 66% wzrost w porównaniu do roku poprzedniego, w którym sprzedano 1,37 miliona samochodów (w 2019 roku było to 565 tys. sztuk). Liczba sprzedanych BEV+PHEV w 2021 stanowi 19% w stosunku do sprzedaży samochodów osobowych ogółem (łącznie z autami spalinowymi). Na 19% udział w rynku składa się 10% udziału aut całkowicie elektrycznych (BEV) oraz 9% udziału hybryd typu plug-in (PHEV). W 2020 roku udział ten wyniósł 11%, a w 2019 roku zaledwie 3,6%.
Najpopularniejsze modele aut elektrycznych w Europie w 2021 roku
W 2021 roku w Europie sprzedano 142 905 egzemplarzy Tesli Model 3. To 17 najlepszy wynik wśród wszystkich modeli aut (łącznie ze spalinowymi), najlepszy wynik w klasie średniej oraz najlepszy wynik wśród aut elektrycznych. W 2020 roku Tesla Model 3 zajęła 2 miejsce (wśród sprzedaży BEV w Europie), zaraz za Renault Zoe, a w 2019 roku była na pierwszym miejscu.
Co ciekawe Tesla Model 3 jest pierwszym samochodem od lat, który w klasie średniej na rynku europejskim pokonał trzy niemieckie marki premium w tej kategorii.
Drugie miejsce w rankingu zdobył Renault Zoe – 72 562 zarejestrowanych aut (spadek o 27% w porównaniu do 2020 roku), a podium zamyka Volkswagen ID.3 z 69 567 sprzedanymi egzemplarzami (wzrost o 22% w porównaniu do poprzedniego roku).
Najlepiej sprzedającą się hybrydą plug-in w 2021 roku był Ford Kuga PHEV z 46 448 sprzedanych egzemplarzy.
Najpopularniejsi producenci aut elektrycznych w Europie w 2021 rok
Volkswagen po sukcesie w 2020 roku zajął ponownie 1 miejsce pod względem liczby sprzedanych EV (10% udziału w rynku). Drugie miejsce w rankingu przypadło, również ponownie, Mercedesowi (9% udziału w rynku). Trzecie miejsce zajęło BMW (4 pozycja w 2020 roku) z 8% udziałem.
Co przyniesie 2022 rok? Z racji coraz większej liczby pojawiających się modeli EV rynek wciąż się dywersyfikuje, co jest bardzo pozytywnym zjawiskiem. Dobrym znakiem będzie również to, jeśli czołowe pozycje w rankingu nie będą zajmowane przez marki premium, jak ma to obecnie miejsce w przypadku producentów aut. Będzie to znak, że samochody elektryczne zaczynają naprawdę trafiać na rynek masowy.
źródło: CleanTechnica