Rada UE wprowadza zakaz sprzedaży ICE od 2035 roku

0
ZAKAZ SPRZEDAŻY AUT SPALINOWYCH, ZAKAZ SPRZEDAŻY ICE, ZAKAZ SPRZEDAŻY AUT Z SILNIKIEM BENZYNOWYM, UNIA EUROPEJSKA ZAKAZ SPRZEDAŻY AUT SPALINOWYCH OD 2035 ROKU, SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, AUTA SPALINOWE UNIA EUROPEJSKA ZAKAZ, EV, ICE, BEV, FCEV

Rada Unii Europejskiej potwierdziła wprowadzenie zakazu sprzedaży spalinowych aut osobowych oraz lekkich pojazdów dostawczych od 2035 roku. Negocjacje trwały ponad 16 godzin.

29 czerwca 2022 roku to początek końca aut z silnikami spalinowymi w Unii Europejskiej. Europejska Rada Ministrów Środowiska zgodziła się co do wprowadzenia od 2035 roku zakazu sprzedaży aut spalinowych. Osiągnięcie porozumienia na spotkaniu w Luksemburgu poświęconym sposobom walki ze zmianami klimatycznymi w UE wymagało ponad 16 godzin negocjacji. Jak na razie zakaz dotyczy wyłącznie sprzedaży nowych samochodów osobowych i dostawczych napędzanych silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi.

Parlament Europejski utorował drogę do stopniowego wycofywania silników spalinowych w nowych samochodach osobowych i lekkich pojazdach użytkowych od 2035 roku w dniu 9 czerwca 2022 roku. Stanowisko Parlamentu w negocjacjach z państwami członkowskimi UE było zatem jasne – o czym przypomniała zebranym ministrom francuska prezydencja Rady, dążąc wczoraj wieczorem do kompromisu w Luksemburgu.

Furtka dla paliw syntetycznych

Zakaz z 2035 roku dotyczy całkowitej redukcji emisji, nie ma w nim mowy o silniku spalinowym. Zostawia to zatem otwartą furtkę dla samochodów spalinowych napędzanych paliwami alternatywnymi. Niektórzy producenci samochodów (m.in. Toyota) eksperymentują z silnikami spalinowymi napędzanymi wodorem, inni badają paliwa syntetyczne. Komisja Europejska ma jeszcze przedstawić propozycję, jak mogłyby wyglądać takie takie kompromisowe regulacje dotyczące paliw syntetycznych.

Przeczytaj również: Licznik elektromobilności: Polska musi się przygotować na planowany zakaz rejestracji samochodów spalinowych

Zmiany w branży motoryzacyjnej

Podjęte decyzje będą miały ogromne konsekwencje w całej branży motoryzacyjnej. Producenci samochodów jeszcze bardziej przyspieszą przejście na pojazdy elektryczne. Konsekwencje wykroczą daleko poza granice Unii Europejskiej, ponieważ dla takich firm jak Volkswagen czy BMW opracowanie samochodów ICE, których nie będą w stanie sprzedawać w UE, nie będzie raczej opłacalne.

Podwyższone cele redukcji emisji CO2

Producenci samochodów będą musieli dodatkowo do 2030 roku obniżyć emisje CO2 o 55 % w przypadku nowych samochodów osobowych i 50 % w przypadku aut dostawczych. To kolejna regulacja wprowadzona równolegle w ramach pakietu Fit for 55.

Ponieważ Rada uzgodniła już swoje stanowiska w sprawie wniosków, następnym krokiem będą negocjacje z Parlamentem Europejskim w celu osiągnięcia porozumienia w sprawie ostatecznych tekstów prawnych. Z kolei w 2026 roku Komisja oceni postępy w osiąganiu celów redukcji emisji oraz dokona przeglądu celów z uwzględnieniem rozwoju technologicznego, w tym technologii hybrydowych typu plug-in, oraz znaczenia realnego i sprawiedliwego społecznie przejścia do zerowej emisji.

źródło: Rada Unii Europejskiej