IONITY wprowadza opłatę za kWh. 100 kilometrów za 128 złotych!

0
PLUG&CHARGE, FUNKCJA IONITY PLUG&CHARGE, IONITY ŁADOWARKI, ŁADOWANIE NA STACJACH IONITY, ŁADOWANIE SAMOCHODÓW ELEKTRYCZNYCH, SAMOCHODY ELEKTRYCZNE ŁADOWARKI, JAK DZIAŁA FUNKCJA PLUG&CHARGE, DZIAŁANIE PLUG&CHARGE, SAMOCHÓD ELEKTRYCZNY, STACJA ŁADOWANIA SAMOCHODÓW ELEKTRYCZNYCH, ŁADOWANIE ELEKTRYKÓW, BEV, PHEV
IONITY to europejska sieć stacji ładowania założona przez BMW, Daimlera, Forda, Audi i Porsche (w zeszłym roku dołączył również koncern Hyundai/Kia). Firma rozwija sieć ultraszybkich stacji ładowania (350 kW) wzdłuż europejskich korytarzy transportowych by zapewnić sprawne przemieszczanie się samochodami elektrycznymi po całej Europie. Docelowo do końca 2020 firma ma w planach postawić 400 takich stacji na Starym Kontynencie (obecnie uruchomione są 203 stacje).

IONITY – opłata / nowy cennik

Od początku uruchomienia usługi firma pobierała stałą opłatę 8 euro za sesję ładowania. Oznaczało to, że nieważne czy uzupełniliśmy 5 kWh czy 90 kWh energii elektrycznej – płaciliśmy zawsze tyle samo.

Stary, obowiązujący do 30 stycznia 2020 roku cennik na stacjach IONITY

Wraz z powiększaniem liczby stacji ładowania IONITY zaczęło być bardziej opłacalne od Superchargerów (dla Tesli nie posiadających darmowego ładowania na SC), gdzie płacimy za każdą kWh. Jednak dzisiaj firma ogłosiła zmianę w cenniku, gdzie od 31 stycznia 2020 roku zamierza pobierać opłatę tak jak Tesla – za kWh.

Nowy, obowiązujący od 31 stycznia 2020 roku cennik na stacjach IONITY

Nowy cennik niestety przyprawia o zawrót głowy. Z bardzo korzystnej stawki (8 euro za sesję) IONITY zamierza znaleźć się całkowicie po drugiej stronie wprowadzając (chyba) najwyższe w Europie stawki za ładowanie.




 

Koszt ładowania w Polsce na stacjach IONITY, których jeszcze nie ma (powstają od 2 lat) będzie wynosił 3,5 zł/kWh, a w krajach z walutą euro – €0,79/kWh. Dla porównania – cena za kWh na Tesla Supercharger w Europie wynosi €0,24, a w Polsce 1,24 zł.

IONITY

TESLA

Cena za kWh [PLN]

3,5

1,24

Cena za kWh [EUR]

0,79

0,24

 

Różnica jest ogromna, ale żeby to jeszcze lepiej zobrazować weźmy dla przykładu ostatnio testowanego przez nas Mercedesa EQC. Zużycie energii na autostradzie przy prędkości 140 km/h wynosiło 36,6 kWh/100 km. Mnożąc tę wartość razy stawkę w naszej walucie koszt przejechania 100 kilometrów wyniesie 128,1 zł (!). Dla sprawdzenia to samo zużycie pomnożymy przez stawkę w euro i mamy €28,9. Przy dzisiejszym kursie euro (NBP: 4,24 zł) daje nam to nieznacznie lepszy wynik – 122,5 zł.

Czytaj więcej: Test Mercedesa EQC – zasięg, czas ładowania, bateria

IONITY zamierza współpracować i udostępniać usługę po niższej cenie swoim właścicielom, czyli producentom wymienionym na początku artykułu. Dostawcy usług łączności mobilnej (MSP – ang. Connected Mobility Service Providers), tacy jak Audi e-tron Charging Service, Mercedes me Charge, BMW ChargeNow, Porsche Charging Service i Volkswagen WeCharge będą oferowali różne pakiety dla kierowców EV chcących poruszać się po autostradach.

Poniżej aktualny cennik Audi e-tron Charging Service

Cennik Audi e-tron Charging Service w Polsce

Pod „4” kryje się opis: Do taryfy tranzytowej doliczona zostanie specjalna stawka za ładowanie na stacjach Ionity. Z tego względu nie można jednoznacznie wyliczyć ile będzie kosztowało ładowanie „promocyjne”.

Jak do tej pory przewaga IONITY wynikała z bardzo dobrej stawki za sesję ładowania. Po zmianie naliczania opłaty za kWh firma mogła zarobić więcej (niż za sesję) wprowadzając konkurencyjne opłaty. Jednak proponowane stawki są zdecydowanie powyżej akceptowalnych kwot, choć z drugiej strony przecierają pewne szlaki, ponieważ nie ma w Europie sieci stacji ładowania z infrastrukturą o mocy 350 kW. Jak na tym wyjdzie IONITY? Przekonamy się w najbliższych miesiącach.