Już w lipcu ruszy od dawna zapowiadany program „Mój elektryk”, czyli dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. Osoby fizyczne kupujące auto na swój użytek będą mogły uzyskać aż 27 tys. zł dopłaty. W porównaniu do programu z zeszłego roku wzrośnie również maksymalna cena samochodu, który będzie się kwalifikował do dotacji.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchomi w lipcu program dotacji do zakupu samochodów elektrycznych „Mój elektryk”. Początkowo finansowanie obejmie jedynie klientów indywidualnych. W późniejszym terminie, po konsultacji na szczeblu UE, ze wsparcia będzie mogła skorzystać poszerzona grupa beneficjentów, m.in. firmy leasingowe, przedsiębiorcy, samorządowcy, stowarzyszenia i fundacje. To szczególnie dobra informacja dla firm leasingowych, bo to właśnie oni stanowią znaczną część klientów na rynku samochodów osobowych. Program będzie realizowany w latach 2021-2026.
Wysokość dopłat w programie „Mój elektryk”
Kwota dofinansowania do zakupu samochodu elektrycznego dla osób fizycznych wyniesie 18 750 zł. Osoby posiadające Kartę Dużej Rodziny (minimum trójka dzieci na utrzymaniu) będą mogły otrzymać dopłatę w wysokości 27 000 zł. Kartę Dużej Rodziny posiada ponad milion rodzin w Polsce.
Kwota dofinansowania, którą będzie objęta większość klientów pozostanie więc taka sama jak w poprzedniej ubiegłorocznej edycji programu „Zielony samochód”. Również w tym roku będzie obowiązywała konieczność oznaczenia zakupionego auta informacją o dofinansowaniu.
Jak złożyć wniosek w programie „Mój elektryk”
Proces składania wniosków w programie „Mój elektryk” będzie zbliżony do zasad z programu „Mój prąd”, który zyskał w Polsce dużą popularność. Z kolejnych dobrych informacji, zniesiony został limit kilometrów dla osób fizycznych, jakie miały pokonywać auta elektryczne, aby utrzymać dotację. Deklaracja o przejechaniu określonej w programie liczby kilometrów będzie za to skutkowała przyznaniem wyższej kwoty dofinansowania.
Które samochody obejmie program „Mój elektryk”
Program „Mój elektryk” będzie obejmował nowe pojazdy zeroemisyjne kategorii M1, M2, M3, N1, L1e, L2e, L3e, L4e, L5e, L6e, L7e. Napęd pojazdów może wykorzystywać wyłącznie energię elektryczną akumulowaną przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania, energię elektryczną pochodzącą z wodorowych ogniw paliwowych lub pojazdy te muszą korzystać z silnika, którego cykl pracy nie prowadzi do emisji żadnego z gazów cieplarnianych oraz innych substancji objętych systemem zarządzania emisjami gazów cieplarnianych.
Maksymalna cena samochodu kwalifikującego się do dotacji w programie „Mój elektryk”
Z dofinansowania w programie „Mój elektryk” będzie można skorzystać kupując samochód kosztujący nie więcej niż 225 tys. zł brutto. W poprzedniej edycji maksymalna kwota wynosiła 125 tys. zł brutto, przez co do finansowania kwalifikowało się niewiele modeli aut elektrycznych jedynie z segmentów A i B.
Dzięki wzrostowi kwoty będzie można liczyć na dofinansowanie do zakupu naprawdę wielu modeli samochodów, m.in. małe miejskie auta, np. Renault ZOE (od 125 tys. zł), ale również auta kompaktowe w tym popularny Nissan Leaf (od. 124 tys. zł) czy Volksvagen ID.3 (140 tys. zł) oraz całkiem sporych rozmiarów SUVy np. Skoda Enyaq iV (od 182 tys. zł) oraz sedany np. Tesla Model 3 (od 200 tys. zł).
Planowany budżet programu to 100 mln zł. Pieniądze pochodzą głównie z opłaty doliczanej do paliwa oraz z unijnego Planu Odbudowy.