Gubernator Kalifornii Gavin Newsom podpisał pakiet inwestycyjny o wartości 15 miliardów dolarów, z którego 3,9 miliarda dolarów przeznaczone jest na projekty z dziedziny elektromobilności. Środki wykorzystane zostaną w szczególności na zakup elektrycznych pojazdów użytkowych oraz na dofinansowanie zakupu prywatnych samochodów elektrycznych.
Pakiet inwestycyjny o wartości 15 miliardów dolarów jest przeznaczony na walkę ze zmianami klimatycznymi, z którymi Kalifornia mierzy się szczególnie w ostatnich latach . Jak podają władze Kalifornii, jest to „największy pakietem klimatyczny w historii stanu”. Aż jedna czwarta tej kwoty zostanie przeznaczona rozwój elektromobilności.
Wspominanie 3,9 miliarda dolarów wykorzystane zostanie m.in. na zakup 1000 zeroemisyjnych pojazdów transportowych, 1000 zeroemisyjnych autobusów szkolnych i 1000 zeroemisyjnych autobusów komunikacji miejskiej oraz na budowę niezbędnej infrastruktury do ładowania samochodów elektrycznych przy drogach Kalifornii. Pierwszeństwo będą miały projekty, które przynoszą korzyści społecznościom znajdującym się w niekorzystnej sytuacji.
Dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych
Część środków ma być również przeznaczona na specjalne dopłaty do zakupu pojazdów elektrycznych dla Kalifornijczyków o niskich dochodach, którzy wymieniają swój stary samochód na nowy lub używany pojazd zaawansowany technologicznie (najprawdopodobniej chodzi tutaj właśnie o samochody elektryczne).
Plan inwestycyjny Bidena po poprawkach w senacie
W międzyczasie pojawiła się niestety informacja o zmniejszeniu wysokości środków, które miały posłużyć na budowę krajowej sieci stacji ładowania. Kompromisowa ustawa pozostawia, nadal olbrzymią kwotę – 7,5 miliarda z 15 miliardów dolarów zaproponowanych przez Bidena z przeznaczeniem na budowę sieci 500 000 stacji ładowania. Na zakup elektrycznych autobusów szkolnych i komunikacji miejskiej z projektu Bidena przewidziano 7,5 mld dolarów – zamiast wspomnianych wcześniej 45 mld dolarów.
Na początku kwietnia 2021 roku prezydent USA ujawnił plan inwestycyjny o wartości 2 bilionów dolarów, który obejmował finansowanie w wysokości 174 miliardów dolarów na rozwój elektromobilności. Projekt ustawy proponował przeznaczenie aż 100 miliardów dolarów na zachęty do zakupu, w tym ulgi podatkowe na samochody elektryczne, 15 miliardów dolarów na infrastrukturę do ładowania, 20 miliardów dolarów na elektryczne autobusy szkolne, 25 miliardów dolarów na elektryczne autobusy transportu publicznego i 14 miliardów na inne ulgi podatkowe. Po procesie legislacyjnym plan ten został jednak znacznie uszczuplony. Pod koniec czerwca Republikanie i Demokraci w Senacie zawarli kompromis w sprawie ustawy.
źródło: electrive.com