Jakie jest zużycie baterii w Tesli po przejechaniu 300 000 kilometrów?

0

Degradacja baterii to jedno z największych zmartwień posiadaczy elektrycznych samochodów i potencjalnych kupców. Najnowsze dane dotyczące baterii Tesli są na szczęście bardzo uspokajające.  Pojemność baterii w Tesli zmniejsza się o zaledwie niecałe 10% po przejechaniu około 256 000 km. Grupa posiadaczy Tesli na duńsko-belgijskim Forum Tesli zebrała dane z ponad 350 Tesli z całego świata.

Dane pokazują, że podczas pierwszych 50 000 mil (80 000 km) większość baterii Tesli traci około 5% swojej pojemności, ale po przejechaniu kolejnych 50 000 mil już nie obserwujemy aż takiego spadku. Linia trendu pokazuje, że spadek pojemność baterii o 10% Tesla osiąga dopiero po przejechaniu około w 186 000 mil (300 000 km). Poniżej przedstawione są odpowiednie wykresy pokazujące zebrany materiał, który posłużył analizie.

Jak widać, jest kilka punktów odbiegających od ogólnego trendu. Nadal poszukiwana jest odpowiedź, skąd ich odmienna charakterystyka. Gromadzone są inne dane np. częstotliwość szybkiego ładowania DC i dzienny stan naładowania. Jak do tej pory nie ma jednak wyraźnego wskazania, czy któryś z tych czynników ma wpływ na zwiększone zużycie baterii.  Jeff Dahn, lider zespołu Tesli odpowiedzialnego za badania nad bateriami na Dalhousie University, zaleca jednak ładowanie baterii do 70%. Takie działanie przedłuża żywotność baterii.

Tesla ostrzega jednak, że takie używanie baterii nie zapobiegnie całkowicie degradacji, która wynika z jej normalnego zużycia, czego nie obejmuje gwarancja baterii w Modelu S czy X.

Baterie, na przykład te litowo-jonowe, doświadczają stopniowej utraty mocy i energii w trakcie ich użytkowania. Takie zużycie z upływem czasu lub wynikające z jej użytkowania również nie jest objęte gwarancją, która dotyczy baterii. Wskazówki, jak przedłużyć życie baterii dostępne są w dokumentacji samochodu.

Inna sytuacja jest przy Modelu 3, tu Tesla wprowadziła gwarancję utrzymania 70% pojemności baterii. Model 3 jest wyposażony w inny typ ogniw baterii, i ma inną architekturę akumulatorów.

A co z innymi markami. Przykładowo Nissan Leaf miewał problemy z baterią, co zaskutkowało wprowadzeniem gwarancji pojemności baterii. Najnowsze badania pokazują, ze bateria 24 kWh w Nissanie traci około 20% ze swojej pojemności w przeciągu 5 lat, a nowsza bateria 30 kWh traci tę pojemność jeszcze szybciej.

Tesla ma nieporównanie bardziej zaawansowany system utrzymania temperatury baterii, stąd jej zużycie jest nieporównywalnie mniejsze. Symulowano przejechanie 500 000 mil Teslą w powtarzających się cyklach i przez cały eksperyment udawało się utrzymać pojemność baterii powyżej 80% oryginalnej pojemności. Bardziej prawdopodobne jest wiec, że szybciej stanie się coś z samochodem z powodu bardzo wysokiego przebiegu niż z jego baterią.